Ga naar inhoud


multifeed op echostar 120cm schotel


chrizie

Aanbevolen berichten

Mooi gesproken.

Mijn leeftijd zit net een paar jaartjes hoger ! :)

aangepast door ben klever

TF7700HSCI, HS2100CICD, xTrend et4000
Big Bisat met 9 LNB's, Draaibaar SG3100 met 90 x 98 cm Archsat schotel van 45.0W t/m 57.0E

Link naar reactie
Delen op andere sites


Inderdaad ben, daar is een forum als dit ook zo interessant voor. Iedereen heeft zo zijn specialiteiten waarin hij van een bepaald onderwerp veel van af weet.

Zo weet ik van OpenPli weer totaal niets af gewoon omdat het mijn interesse niet heeft en dat heeft

 

Geeft niks, Sprietje, want voor OpenPli hebben we Loui (K) weer. ;)

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hartelijk dank Sprietje voor uw hulp en duidelijke informatie die ik van u kreeg.

Ik hoop ook dat andere leden hier iets kunnen uit opsteken.

Als u mij er niet had op gewezen dat het uitrichten beter kon,had ik de installatie zo gelaten.

Met uw duidelijke uitleg begreep ik dat ik fouten had gemaakt en ben opnieuw gaan uitrichten.

Met de laatste foto toe te voegen heeft u gezien dat de schuine holle lijn beter geworden is.

In eerste instantie wou ik dit gewoon delen op het forum,en nu heb ik er zelfs uit geleerd.

Ben in ieder geval zeer tevreden met het eindresultaat! :) 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gelukkig maar Eduard dat er altijd wel weer iemand is die van een bepaald onderwerp veel kennis van zaken heeft.

Zeker op dit forum, inderdaad. En gezien nog steeds het aantal nieuwe posters dat zich hier regelmatig meldt met vragen, lijkt die voorhanden zijnde expertise ook algemeen bekend.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad, dit zijn zeer bevredigende discussies - waar zowel vrager als beantwoorder hun rol op het forum op constructieve wijze vervullen. @sprietje: Grappig jouw leeftijd: Uit de conversatie zou ik het niet opgemaakt hebben - ware het niet dat je af en toe gewag maakt van het feit dat je langdurig in Zuid Europa verblijft - doorgaans weggelegd voor Zuid-Europeanen of gepensioneerden.

 

Theorie en praktijk: een leuke combinatie. Nog nooit zoveel plezier gehad van het scheefzetten van mijn Multytenne (parallel aan de Clarcke Belt), en daarmee de brandpunten op de LNB's richtend.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja ebhoorn, dat heb je goed gezien dat ik al de nodige jaren van m'n pensioen en Drees trek. Tja, en met 35 jaar ervaring als opleider voor electro-technische en electro-mechanische opleidingen met workshops en daarbij vele duizenden pagina's aan (electro) technische verhandelingen geschreven te hebben voor fabrieken en MBO/HBO-vervolgopleidingen, is het leuk om op dit forum ook de nodige uitleg te kunnen geven over satellietontvangst.
(Schotel)antennes hebben al meer dan 50 jaar mijn interesses. Ik berekende en maakte 50 jaar geleden al giga-antennes waarmee ik Russische, Italiaanse en Engelse aardse TV-zenders kon ontvangen. Ik was toen een testbeeldjager die van alle mogelijke TV-zenders foto's maakte. Dat was natuurlijk nog in het zwartwit-tijdperk.

En met de juiste scheefzetting van de Multytenne en een regenkapje, haal je wel het maximum wat er met een Multytenne te behalen is en zijn de Nederlandse zenders op de Astra 23,5 nog steeds prima te ontvangen.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Spietje, ik ben moderator op een astronomie subforum waar astro fotografie en beeldbewerking het onderwerp zijn. Vanuit die achtergrond: complimenten voor jouw actieve rol, en diplomatieke wijze van communiceren - ik maak het weleens anders mee. Grappig dat er ook wat paralellen zijn met mijn hobby:

 

Zo wordt er ook gewerkt met paraboolspiegels, die met een nauwkeurigheid van minimaal een kwart lambda geslepen moeten zijn (dat is met golflengtes van rond de 500 nm natuurlijk een grotere opgave dan bij satelliet parabolen waar de golflengte rond de 2,5 cm is). Ook zal er bij multifeed schotels sprake zijn van coma vorming denk ik - waarbij de LNB's die van het centrum afstaan geen ronde brandvlek ervaren maar coma (een grotere, assymetrische wolk). En Caissegrain systemen zoals hiet bij de Wavefields worden toegepast zijn ook herkenbaar.

 

Wat wel anders is, dat is de gebruikelijke f/D verhouding. Deze is fors hoger dan in de satelliet techniek.  Doorgaans is deze f/4...f/7, en er zijn heel spannende systemen die f/1.7 zijn. Deze laatste zijn berucht vanwege het moeilijke scherpstellen en collimeren (uitlijnen): De lichtkegel loopt zeer taps toe: iets voor of iets achter het brandpunt, en het lichtschijfje op de sensor is relatief groot of vervormd.

 

...en natuurlijk ben ik nog geen tegenhanger van optische lenzen tegengekomen, of het zouden regendruppels moeten zijn. Hoewel...ik zie dat er kunststoffen zijn die gebruikt worden om van circulair gepolariseerde signalen een lineaire polarisatie te bewerkstelligen - snap er nog weinig van, houd me aanbevolen voor verwijzingen naar literatuur.

 

De Multytenne ervaar ik als een ijzersterk en origineel concept, waaraan (typisch Duits) constant aan verbeterd is. 

 

Grappig!  

 

Bron foto: Company seven - betreft een Meade SCT telescoop

post-72269-0-28227000-1430804719.jpg

aangepast door ebhoorn
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 jaren later...
Op 28-4-2015 om 20:38, Sprietje zei:

Beste chrizie

Als ik er van uit mag gaan dat de foto mooi horizontaal genomen is, dan geeft de blauwe lijn aan wat de ideale lijn is waarop de lnb's zouden moeten staan als de feedstangen geen spelbreker zouden kunnen zijn.
 

post-60869-0-17002000-1430249890_thumb.jpg

Sorry dat ik deze weer aanzwengel. Alhoewel sorry, wie weet zijn er nog anderen mee vooruit geholpen. Sprietje zie je het zitten om de ideale lijn en mogelijk screw eens te berekenen? Één dezer dagen eens de tweede schotel hier plaatsen daar kan ik dan mee experimenteren zonder dat ik bang moet zijn voor de mattenklopper als mevrouw haar soap zou missen als ik het tegen die tijd niet geklaard krijg.

Iemand soms een mount voor een Channelmaster 120 op overschot.

Ik wil namelijk mijn voordien beweegbare 120 channelmaster vast opstellen.

Om zowel qua uitzicht, maar ook qua gewicht niet met die beweegbare dingen te zitten, dus op zoek naar een mount.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wil je dan even opgeven voor welke locatie, mag via privé bericht. Ik neem aan dat het gaat om de Hotbird en Astra 1-2-3.

Als je de afstand (X) van de lnb-klem tot de schotel op geeft op 40% van de schotelhoogte, kan ik ook meteen de afstanden van de lnb's uitrekenen.

maat X die ik wil weten.PNG

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Berichtje via PM verzonden.

 

Iemand soms een mount voor een Channelmaster 120 op overschot.

Ik wil namelijk mijn voordien beweegbare 120 channelmaster vast opstellen.

Om zowel qua uitzicht, maar ook qua gewicht niet met die beweegbare dingen te zitten, dus op zoek naar een mount.

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 minuten geleden, Sprietje zei:

En welke satellieten? De Astra 23,5 zit in het midden.

Voor zover mogelijk astra's 1,2,3 en hotbird.

Iemand soms een mount voor een Channelmaster 120 op overschot.

Ik wil namelijk mijn voordien beweegbare 120 channelmaster vast opstellen.

Om zowel qua uitzicht, maar ook qua gewicht niet met die beweegbare dingen te zitten, dus op zoek naar een mount.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoy Sprietje,

Bedankt.

Ik grabbelde ooit de getekende hoek van 17° van dit forum dat jij er op plaatste, en dat te bedenken dat 33° haast het dubbele daarvan is, dat is inderdaad schuin, zeg maar zeer schuin.

De uitleg die je geeft aangaande de plaatsing van de LNB's is als ik het goed heb rechts Astra 2 zo over Astra 3 naar Astra 1 en dan Hotbird als je van de shotel naar de LNB's kijkt.

 

 

Nog eens merci.

aangepast door Denisdaf

Iemand soms een mount voor een Channelmaster 120 op overschot.

Ik wil namelijk mijn voordien beweegbare 120 channelmaster vast opstellen.

Om zowel qua uitzicht, maar ook qua gewicht niet met die beweegbare dingen te zitten, dus op zoek naar een mount.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...