Ga naar inhoud


multifeed op echostar 120cm schotel


chrizie

Aanbevolen berichten

De 33 graden is toch echt goed hoor. Als je alleen de Astra 23,5 en 19,2 zou nemen, dan is het 34 graden schuin. Neem je de Astra 1 - 2 -3, dan is het 34,5 graden schuin.

Maar ik had aangeboden ook de afstanden van de lnb's uit te rekenen maar dan moet je wel de afstand van de lnb-klem tot de schotel op geven, zie een paar berichten terug.

En wat dacht je van een T90 op de Canarische Eilanden, 44 graden schuin.

 

 

T90 44 graden scheef.png

aangepast door Sprietje
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


27 minuten geleden, Sprietje zei:

De 33 graden is toch echt goed hoor. Als je alleen de Astra 23,5 en 19,2 zou nemen, dan is het 34 graden schuin. Neem je de Astra 1 - 2 -3, dan is het 34,5 graden schuin.

Maar ik had aangeboden ook de afstanden van de lnb's uit te rekenen maar dan moet je wel de afstand van de lnb-klem tot de schotel op geven, zie een paar berichten terug.

En wat dacht je van een T90 op de Canarische Eilanden, 44 graden schuin.

 

 

T90 44 graden scheef.png

Zou ik die T90 van mij dan toch een kans moeten geven hier in het zuiden? Ik ga straks even kijken om de maten die je nodig hebt te gaan opnemen. Sorry te vlug en te diagonaal gelezen. Ik dacht dat deze afb gewoon erbij stond zoals ik die reeds meerdere keren zag opduiken als het over deze materie ging. Nogmaals SORRY.

aangepast door Denisdaf

Iemand soms een mount voor een Channelmaster 120 op overschot.

Ik wil namelijk mijn voordien beweegbare 120 channelmaster vast opstellen.

Om zowel qua uitzicht, maar ook qua gewicht niet met die beweegbare dingen te zitten, dus op zoek naar een mount.

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 uren geleden, Sprietje zei:

Wil je dan even opgeven voor welke locatie, mag via privé bericht. Ik neem aan dat het gaat om de Hotbird en Astra 1-2-3.

Als je de afstand (X) van de lnb-klem tot de schotel op geeft op 40% van de schotelhoogte, kan ik ook meteen de afstanden van de lnb's uitrekenen.

maat X die ik wil weten.PNG

Bij deze de gemeten maten Sprietje.Hoogte van de wok is 1360 mm.

Gevolg 60% vanaf bovenrand naar beneden is 1360 maal 60% is 816mm en de 40 vanaf onderste rand naar boven is 1360 maal 40% is 544mm.

Dan heb ik vanaf dat denkbeeldige punt gemeten naar het midden van de LNB houder en die afstand bedraagt 825mm (82,5 cm).

Hopelijk kan je hier wel een eind mee verder.

Iemand soms een mount voor een Channelmaster 120 op overschot.

Ik wil namelijk mijn voordien beweegbare 120 channelmaster vast opstellen.

Om zowel qua uitzicht, maar ook qua gewicht niet met die beweegbare dingen te zitten, dus op zoek naar een mount.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De afstanden tussen de koppen is als volgt:
- tussen de Hotbird 13 en Astra 19,2 is 97mm
- tussen de Astra 19,2 en Astra 23,5 is 67mm
- tussen de Astra 23,5 en Astra 28,35 is 75mm
d.w.z. gemeten aan de voorzijde van kuiltje tot kuiltje in de kap.
Dus nergens geen last dat de koppen tegen elkaar aan komen.

 

De skew van de lnb's moeten als volgt worden ingesteld.
- Astra 28,35 op -30°
- Astra 23,5 op   -27°
- Astra 19,2 op   -24°
- Hotbird 13 op   -22°
d.w.z. gemeten t.o.v. verticaal, niet t.o.v. de rail met de wijzers van de klok meegedraaid als je achter tegen de lnb's aan kijkt.

 

hoek van 22 graden.png

hoek van 24 graden.png

hoek van 27 graden.PNG

hoek van 30 graden.png

hoek van 33 graden.jpg

aangepast door Sprietje
  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Sprietje zei:

De afstanden tussen de koppen is als volgt:
- tussen de Hotbird 13 en Astra 19,2 is 97mm
- tussen de Astra 19,2 en Astra 23,5 is 67mm
- tussen de Astra 23,5 en Astra 28,35 is 75mm
d.w.z. gemeten aan de voorzijde van kuiltje tot kuiltje in de kap.
Dus nergens geen last dat de koppen tegen elkaar aan komen.

 

De skew van de lnb's moeten als volgt worden ingesteld.
- Astra 28,35 op -30°
- Astra 23,5 op   -27°
- Astra 19,2 op   -24°
- Hotbird 13 op   -22°
d.w.z. gemeten t.o.v. verticaal, niet t.o.v. de rail met de wijzers van de klok meegedraaid als je achter tegen de lnb's aan kijkt.

 

hoek van 22 graden.png

hoek van 24 graden.png

hoek van 27 graden.PNG

hoek van 30 graden.png

hoek van 33 graden.jpg

Wat moet een mens hier nu op zeggen? Een bedankt is niet genoeg. Even zeggen kom eens lekker eten in Portugal gaat je weer meer kosten aan benzine dan aan wat je op kan aan eten. Het zal dus bij een bedankt blijven, is het dan wel een welgemeende. TOPKEREL.

Iemand soms een mount voor een Channelmaster 120 op overschot.

Ik wil namelijk mijn voordien beweegbare 120 channelmaster vast opstellen.

Om zowel qua uitzicht, maar ook qua gewicht niet met die beweegbare dingen te zitten, dus op zoek naar een mount.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben toch bang dat je problemen gaat krijgen met de feedstang. Ik heb de schuine lijn van 33 graden ingetekend. De lnb's omhoog is geen probleem, die lager moeten staan wel.

Misschien dat je de Astra 19,2 in de klem moet zetten. Dan komen de Astra 23,5 en 28,2 omhoog te staan. Misschien dat de Hotbird-lnb dan nog net past bij de feedstang.

schotel in Portugal 33.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

58 minuten geleden, Sprietje zei:

Ik ben toch bang dat je problemen gaat krijgen met de feedstang. Ik heb de schuine lijn van 33 graden ingetekend. De lnb's omhoog is geen probleem, die lager moeten staan wel.

Misschien dat je de Astra 19,2 in de klem moet zetten. Dan komen de Astra 23,5 en 28,2 omhoog te staan. Misschien dat de Hotbird-lnb dan nog net past bij de feedstang.

schotel in Portugal 33.jpg

Bedankt, ik hoop wel dat je verdergaat op de gegevens en niet op de foto want die is zeker niet goed horizontaal genomen hoor.

Iemand soms een mount voor een Channelmaster 120 op overschot.

Ik wil namelijk mijn voordien beweegbare 120 channelmaster vast opstellen.

Om zowel qua uitzicht, maar ook qua gewicht niet met die beweegbare dingen te zitten, dus op zoek naar een mount.

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 uren geleden, Sprietje zei:

Ik had gezien dat de foto wat scheef genomen was. Het zou denk ik beter gaan als je de gehele schotel kunt kantelen. Misschien het beste om de Hotbird te laten vervallen.

Dat zal een moeilijke opgave zijn. Het geheel is zeker niet licht te noemen, en de pollarmount is er eentje die daar niet is op voorzien. Nu heb ik op het forum her al mooie zaken gezien om dat op te lossen, maar ik heb tegenwoordig nog minder aan werkmateriaal en machines ter beschikking dan vroeger wegens onze verhuis naar het zuiden. Ik wil ze ook niet meteen weer aankopen, wie weet als ik ooit eens iets tegen het lijf loopt dat dat toelaat en ik het voor een degelijke prijs kan aankopen. Wat hotbird betreft die zou er eigenlijk grotendeels bijzitten voor de ontvangst van BVN.

Iemand soms een mount voor een Channelmaster 120 op overschot.

Ik wil namelijk mijn voordien beweegbare 120 channelmaster vast opstellen.

Om zowel qua uitzicht, maar ook qua gewicht niet met die beweegbare dingen te zitten, dus op zoek naar een mount.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je met die polarmount  de schotel naar het oosten draait , kantelt de schotel al in de goede richting  .

Daarna op de paal verdraaien en elevatie bijstellen .

Voordeel is als schotel goed gekanteld staat , dat de lnb's niet of minder tegen de feedstangen kijken .

welke polarmount gebruik je ?

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

43 minuten geleden, trust zei:

Als je met die polarmount  de schotel naar het oosten draait , kantelt de schotel al in de goede richting  .

Daarna op de paal verdraaien en elevatie bijstellen .

Voordeel is als schotel goed gekanteld staat , dat de lnb's niet of minder tegen de feedstangen kijken .

welke polarmount gebruik je ?

Ik denk dat ik het verkeerde woord gebruikte.  De manier waarop de schotel op de buis is vast gemaakt is enkele elevatief kantelbaar.

Iemand soms een mount voor een Channelmaster 120 op overschot.

Ik wil namelijk mijn voordien beweegbare 120 channelmaster vast opstellen.

Om zowel qua uitzicht, maar ook qua gewicht niet met die beweegbare dingen te zitten, dus op zoek naar een mount.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ging er van uit dat je de schotel uit de rode tekst gebruikt ?

heb je een foto van de achterkant van de schotel waar dit topic over  gaat .

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 uren geleden, trust zei:

Ik ging er van uit dat je de schotel uit de rode tekst gebruikt ?

heb je een foto van de achterkant van de schotel waar dit topic over  gaat .

U vraagt, wij draaien. 1899352269_Schotel140cmrugzijde.jpg.ec59cf6cca7e2506de91cdd06e9fb6fa.jpg

Iemand soms een mount voor een Channelmaster 120 op overschot.

Ik wil namelijk mijn voordien beweegbare 120 channelmaster vast opstellen.

Om zowel qua uitzicht, maar ook qua gewicht niet met die beweegbare dingen te zitten, dus op zoek naar een mount.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een mogelijke oplossing is de mast voorzien van een knik. Zo heb ik dat zelf ook gedaan in Zuid-Spanje. Ik heb een Triax 115 en daarvan kon de rail ook niet schuin genoeg gezet worden. Bovendien heb je een betere ontvangst op de buitenste lnb's als je de schotel in zijn geheel schuin zet i.p.v. alleen de rail.

Je zaagt een wig uit de pijp met een hoek van in jou geval 33 graden. De pijp niet helemaal doorzagen maar ongeveer 90-95%, dan blijven de twee delen nog aan elkaar zitten. Dan de wig dicht buigen met de 2 mastdelen en weer aan elkaar lassen. Inspuiten met galvanisado spray en klaar. Maar ik wil je wel vast waarschuwen. Het vinden van de satelliet die in de klem staat is niet makkelijk want je hebt geen enkele houvast. De elevatie instelling klopt niet meer volgens de schaalverdeling en de draairichting ook niet want de schotel kijkt niet meer recht vooruit. Eenmaal de satelliet gevonden, dan wordt het weer wat makkelijker want of je nu fijntuned met een schotel precies horizontaal en verticaal of dat dat 33 graden gedraaid is, de handelingen zijn precies hetzelfde.

Maar ik zou voordat je dit gaat doen eerst maar eens met een rail controleren of je de 4 lnb's kunt plaatsen als de rail gewoon horizontaal plaatst op de afstanden die ik je gegeven heb.

 

Bovenstuk mast schuin.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga zeker eerst de eerste oplossing proberen.

Maar ook hier, alweer bedankt om dit met mij, maar ondertussen ook met vele anderen te delen.

Ik heb hier wel een vraag bij. De mast staat vast op een plat dak.

Dat wil ik uiteindelijk zo houden natuurlijk. Wat is de best manier om uit te vissen naar waar de kanteling dan moet gebeuren?

Bv op welk tijdstip op welke dag (eentueel met behulp van schaduwspel) kan ik dat zien?

aangepast door Denisdaf

Iemand soms een mount voor een Channelmaster 120 op overschot.

Ik wil namelijk mijn voordien beweegbare 120 channelmaster vast opstellen.

Om zowel qua uitzicht, maar ook qua gewicht niet met die beweegbare dingen te zitten, dus op zoek naar een mount.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...