Ga naar inhoud


Schotel en LNB vervangen


pel

Aanbevolen berichten

Beste pel

 

Je hebt het over een Fuba DAA650. Dat is een hele mooie degelijke schotel van aluminium met een smalle lnb-klem die ook te gebruiken is voor de triple-lnb.

Fuba heeft ook een 78cm schotel, de DAA780 maar die is volgens mij ongeschikt voor de triple-lnb omdat die groter is dan een Triax 78.

Een Triax 78 is 70cm breed en 78cm hoog.

Een Fuba 78 is 74,5cm breed en 84,5cm hoog.

Bij een Triax 78 wijken de brandpunten van de drie satellieten al redelijk af, bij een Fuba 78 nog meer en ik denk dan ook niet dat een triple-lnb daar nog op gaat passen.

Maar een Fuba 65 heeft met zijn zelfde afmetingen wel een hoger rendement dan een Triax 64, namelijk ongeveer 4,5% meer en geeft daarom ook 0,26dB meer versterking.

 

Kijk, Dit bedoelde ik.

Sprietje heeft er meer, veeeeeeeeeeeeeeeeeeel meer verstand, en tevens meer gegevens over dan ik.

Dus moet ik zeggen, where even you go, go sprietje.

Iemand soms een mount voor een Channelmaster 120 op overschot.

Ik wil namelijk mijn voordien beweegbare 120 channelmaster vast opstellen.

Om zowel qua uitzicht, maar ook qua gewicht niet met die beweegbare dingen te zitten, dus op zoek naar een mount.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 46
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Hallo Pel,

Nu weet ik niet hoe de meesten er hier tegenover staan, maar als je ook Astra 2 wil ontvangen, en binnen afzienbare tijd opnieuw in kosten te vallen wil vermijden, zou ik persoonlijk voor een maatje groter gaan.

De Britten zijn steeds aan de gang te proberen hun footprints zo klein te krijgen, en, zo te richten dat het steeds moeilijker zal worden nog iets te ontvangen wat zogezegd niet voor ons is.

Nu zitten wij, als Belgen, en Nederlanders natuurlijk echt close to de Britse eilanden, en zullen ze echt hard moeten werken omdat geklaard te krijgen, maar toch,,,,.

Ik ( en dat is puur persoonlijk ) zou gaan voor een 78 cm.

Minder dan 10 Euro verschil in prijs kan je (waarschijnlijk) geruime tijd meer kijkplezier bezorgen.

 

De prijs van de LNB 89 a 99 Euro ( afhankelijk waar je hem koopt ) tov een duo is ook wel iets.

Vandaar zorg dat dat verschil aan investeren niet binnen korte tijd "geld weggegooid" zal zijn.

 

Nog eens, puur persoonlijk.

A, wat anderen hierover denken en waarom, is iets anders.

B, wat jij denkt is natuurlijk heilig. en ook wat je wenst te besteden.

C, verschil prijs Fuba 65cm met tripple of een en een ( ik persoonlijk zie liever Triax, en ook daar hebben ze alu schotels als dat je voorkeur is ) 78 cm met tripple zal imo niet zo groot zijn.

 

Ps, ik heb nog nooit een Fuba van kortbij gezien, dus pin me hier zeker niet op vast wat verschil Triax / Fuba betekend aangaande ontvangst.

 

En, de reden van wat er momenteel in mijn handtekeningslijn staat heeft zo zijn redenen.

Ik heb die Channelmaster reeds zeer lange tijd, hij was destijds beweegbaar opgesteld.

Ondertussen andere zaken geplaatst omdat de polarmount helemaal vol roest zat en zonder veel poes pas is dat ding niet zomaar in 1,2,3 uit te richten.

Maar, ik hou hem zeker bij.

Hij is van Polyester gebouwd, dus roest niet, maar indien nodig kan hij steeds weer het dak op voor Astra 2 ontvangst.

 

 

Je bedoelt de zgn. spotbeam?  Een transponder die werkt als een soort richtantenne? http://www.ses.com/4628866/astra-2eDaar staan 3 plaatjes en het meest rechtse plaatje geeft over een deel van Nederland, o.a. waar ik woon aan dat je deze met een 60 cm schotel nog kunt ontvangen. Of heb ik nu de verkeerde Astra 2? Er staat een heel nest van die dingen bij elkaar... :) Dit bedoel ik dus. Welke footprint is het nu voor bijv. de BBC? 

Het is waar: de Britten hebben de footprint al een keer verkleind. Volgens de winkel moet het heel anders als ik een 78 cm schotel wil. Dan kan deze LNB niet, maar moet het iets worden met "rails" oid. en daarop de LNB's, in elk geval met meerdere LNB's en disqc's buiten de LNB's maar ik begreep weinig van dat verhaal. Alles in 1 LNB opgesloten leek me minder weergevoelig. Een tientje meer of minder maakt niets uit, 100 euro meer ook niet, maar dan wil ik er ook af zijn voor wat langere tijd met de installatie. Anders wordt tv via satelliet wel een erg dure hobby...

 

Het gaat om deze schotel van Fuba (aluminium):

 

Doorsnede schotelantenne 600 x 650 mm Frequentiebereik 10,75 GHz...12,75 GHz Opbrengst 35,20 dB...36,70 dB 12,75 GHz  
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste pel

 

Je hebt het over een Fuba DAA650. Dat is een hele mooie degelijke schotel van aluminium met een smalle lnb-klem die ook te gebruiken is voor de triple-lnb.

Fuba heeft ook een 78cm schotel, de DAA780 maar die is volgens mij ongeschikt voor de triple-lnb omdat die groter is dan een Triax 78.

Een Triax 78 is 70cm breed en 78cm hoog.

Een Fuba 78 is 74,5cm breed en 84,5cm hoog.

Bij een Triax 78 wijken de brandpunten van de drie satellieten al redelijk af, bij een Fuba 78 nog meer en ik denk dan ook niet dat een triple-lnb daar nog op gaat passen.

Maar een Fuba 65 heeft met zijn zelfde afmetingen wel een hoger rendement dan een Triax 64, namelijk ongeveer 4,5% meer en geeft daarom ook 0,26dB meer versterking.

 

 

Welk typenummer deze Fuba heeft kan ik nergens vinden. In elk geval is de prijs 99 euro. Dat de 78 cm Fuba ongeschikt is voor de triple LNB stelde de winkel ook. Bij mijn weten is er nooit een triple LNB door CD gemaakt (laten maken) voor 78 cm schotels hoewel ik daarover wel een oude discussie vond. (Net zoiets als de Multytenne alleen 45 cm en een 60 cm uitvoering die er ook nooit kwam) Wat betreft dat hogere rendement t.o.v. de Triax 64: ook dat werd genoemd door de winkel. Namen noemen is "not done" maar het gaat om een van de bekende winkels "in het noorden des lands" zoals dat dan heet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kijk, Dit bedoelde ik.

Sprietje heeft er meer, veeeeeeeeeeeeeeeeeeel meer verstand, en tevens meer gegevens over dan ik.

Dus moet ik zeggen, where even you go, go sprietje.

 

Ik ga maar af op wat Sprietje zegt. Dat komt overeen met wat de winkel ook zei. Voor wat het waard is: de winkel staat op de lijst van "excellent" dealers van CD. Dus god zegene de greep... :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste pel

Er zijn op dit moment nog maar 3 satellieten acties op de 28,2 oost positie. Dat is de Astra 2E, 2F en 2G.
Die hebben alle drie diverse beams waaronder de UK-Spotbeam.

Je hoef zeker niet bang te zijn dat de spotbeam binnenkort nog smaller wordt. Deze drie satellieten zullen de komende 15 jaar de signalen van de Engelse zenders verzorgen en op afstand kunnen ze de beam niet smaller maken.

De exacte gegevens van de Fuba DAA 650 zijn:
Reflectormaat: 601mm breed en 649mm hoog.
Versterking 36,1dB bij 11,75GHz. Dit is de meest reële waarde omdat die frequentie in het midden van het werkgebied ligt.
 

post-60869-0-47234200-1438344413_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste pel

 

Er zijn op dit moment nog maar 3 satellieten acties op de 28,2 oost positie. Dat is de Astra 2E, 2F en 2G.

Die hebben alle drie diverse beams waaronder de UK-Spotbeam.

 

Je hoef zeker niet bang te zijn dat de spotbeam binnenkort nog smaller wordt. Deze drie satellieten zullen de komende 15 jaar de signalen van de Engelse zenders verzorgen en op afstand kunnen ze de beam niet smaller maken.

 

De exacte gegevens van de Fuba DAA 650 zijn:

Reflectormaat: 601mm breed en 649mm hoog.

Versterking 36,1dB bij 11,75GHz. Dit is de meest reële waarde omdat die frequentie in het midden van het werkgebied ligt.

 

 

https://sat.ses.com/webservice/images/12494520Dan moet dit de spotbeam zijn voor Groot-Brittanie. Dan zit ik dicht tegen de buitenrand van het 60 cm gebied volgens dit kaartje. Dat is wel weer zorgelijk. (regenreserve) En zo te zien op de website van de winkel gaat het inderdaad om de Fuba DAA 650. En ik begrijp: willen ze de spotbeam smaller maken, dan zullen ze eerst een nieuwe satelliet moeten laten lanceren? Dat kost een paar centen... Ze kunnen ook alles achter een kaart stoppen, maar daar worden de sat-kijkers in GB niet vrolijk van... En ik ook niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste pel

De UK-Spotbeams zoals SES Astra ze laat zien kloppen niet helemaal.
Het zit namelijk zo:
De eerste nieuwe satelliet voor de Astra 28,2 oost positie was de Astra 2F die op 28 sept. 2012 is gelanceerd.
De tweede nieuwe satelliet voor de Astra 28,2 oost positie was de Astra 2E die op 30 sept. 2013 is gelanceerd.
De derde nieuwe satelliet voor de Astra 28,2 oost positie was de Astra 2G die op 27 dec. 2014 is gelanceerd.

De techniek is in de afgelopen jaren niet stil blijven staan en de ontwikkelaars van de schoteltechniek voor de satellieten hebben in die tijd vorderingen gemaakt.
Voorheen was het zo dat de footprint van een satelliet werd bepaald door de speciale vorm van de hulpreflector en niet van de hoofdreflector.
Computerberekeningen brachten echter aan het licht dat als zowel de hulpreflector als de hoofdreflector van een speciale vorm werden voorzien, de UK-Spotbeam nog strakker gemaakt konden worden.
De Astra 2F en de Astra 2E waren reeds gebouwd en konden niet meer aangepast ondanks dat beide nog niet gelanceerd waren. De Astra 2G is wel van deze vernieuwde schoteltechniek voorzien en heeft ook inderdaad een strakkere UK-Footprint.
Dat is niet te zien aan de footprints die SES Astra heeft gepubliceerd want die zijn alle drie hetzelfde.
Maar daar gaat het SES Astra ook helemaal niet om. Ze willen naar de filmmaatschappijen waar ze filmlicenties over af spreken laten zien dat hun UK-Spotbeam slechts in een klein deel van Europa te ontvangen is. De UK-Spotbeams zijn dan ook niet naar de hele waarheid opgetekend.

Op de Astra 2E zitten de meest belangrijke zenders van de BBC, ITV en Cannel4.
Op de Astra 2F zitten o.a. flink wat muziekzenders.
Op de Astra 2G met de vernieuwde schoteltechniek zitten o.a. BBC regiozenders, Cannel 5 en bepaalde ITV zenders.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste pel

 

De UK-Spotbeams zoals SES Astra ze laat zien kloppen niet helemaal.

Het zit namelijk zo:

De eerste nieuwe satelliet voor de Astra 28,2 oost positie was de Astra 2F die op 28 sept. 2012 is gelanceerd.

De tweede nieuwe satelliet voor de Astra 28,2 oost positie was de Astra 2E die op 30 sept. 2013 is gelanceerd.

De derde nieuwe satelliet voor de Astra 28,2 oost positie was de Astra 2G die op 27 dec. 2014 is gelanceerd.

 

De techniek is in de afgelopen jaren niet stil blijven staan en de ontwikkelaars van de schoteltechniek voor de satellieten hebben in die tijd vorderingen gemaakt.

Voorheen was het zo dat de footprint van een satelliet werd bepaald door de speciale vorm van de hulpreflector en niet van de hoofdreflector.

Computerberekeningen brachten echter aan het licht dat als zowel de hulpreflector als de hoofdreflector van een speciale vorm werden voorzien, de UK-Spotbeam nog strakker gemaakt konden worden.

De Astra 2F en de Astra 2E waren reeds gebouwd en konden niet meer aangepast ondanks dat beide nog niet gelanceerd waren. De Astra 2G is wel van deze vernieuwde schoteltechniek voorzien en heeft ook inderdaad een strakkere UK-Footprint.

Dat is niet te zien aan de footprints die SES Astra heeft gepubliceerd want die zijn alle drie hetzelfde.

Maar daar gaat het SES Astra ook helemaal niet om. Ze willen naar de filmmaatschappijen waar ze filmlicenties over af spreken laten zien dat hun UK-Spotbeam slechts in een klein deel van Europa te ontvangen is. De UK-Spotbeams zijn dan ook niet naar de hele waarheid opgetekend.

 

Op de Astra 2E zitten de meest belangrijke zenders van de BBC, ITV en Cannel4.

Op de Astra 2F zitten o.a. flink wat muziekzenders.

Op de Astra 2G met de vernieuwde schoteltechniek zitten o.a. BBC regiozenders, Cannel 5 en bepaalde ITV zenders.

 

 

 

Dus: de Astra 2E en 2F kunnen ze niet meer wijzigen middels een smallere spotbeam. Dat is heel mooi... En daar lijken de belangrijkste Britse zenders te zitten. Gaat m.n. om de BBC en ITV. Paar muziekzenders zijn ook nooit weg. De Astra 2G lijkt me niet zo interessant: een Britse regionale zender: net zo oninteressant als bij bijv. Ober Bayern regionale zender in Duitsland. Naar de Duitse regionalen kijk ik ook vrijwel nooit.

Samen met het verhaal van Sprietje lijkt deze story nu vrij compleet in beeld te zijn. Bedankt beide.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kijk, dit is de footprint gebaseerd op praktijkgegevens van de Astra 2E en 2F. Dus zit niet in dat de Astra 28,2 oost in Nederland niet goed met een 60cm schotel te ontvangen zou zijn.

Vooral als je meerdere aansluitingen wilt hebben voor de Astra 19,2, 23,5 en 28,2, dan is een triple-lnb een mooi ding. Compact, goedkoop en geen berg losse 4/1 diseqc-switches en rail.

Vanwege het flinke gewicht van de triple-lnb uitstekend op de Fuba-schotel te plaatsen met zijn degelijke arm.
Een triple-lnb koop je in Nederland al voor €80,95
 

post-60869-0-06585400-1438358203_thumb.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kijk, dit is de footprint gebaseerd op praktijkgegevens van de Astra 2E en 2F. Dus zit niet in dat de Astra 28,2 oost in Nederland niet goed met een 60cm schotel te ontvangen zou zijn.

 

Vooral als je meerdere aansluitingen wilt hebben voor de Astra 19,2, 23,5 en 28,2, dan is een triple-lnb een mooi ding. Compact, goedkoop en geen berg losse 4/1 diseqc-switches en rail.

 

Vanwege het flinke gewicht van de triple-lnb uitstekend op de Fuba-schotel te plaatsen met zijn degelijke arm.

Een triple-lnb koop je in Nederland al voor €80,95

 

 

Kijk, dit kaartje is andere koek... Waar stond dat? Tot in oost-Groningen de BBC ed. met een 60 cm schotel... Dan moet dit lukken op de plaats waar ik zit. Ze vragen 89 euro voor de triple LNB, maar deze elders kopen dan de schotel betekent dat ik toch zelf het dak op moet, zelf moet gaan uitrichten ed. Voor die 8,05 euro... De rails waar de winkel het over had bij een 78 cm schotel worden nu ook duidelijker: allemaal losse LNB's, losse diseqc schakelaars ed. Al dat losse spul moet op het dak (weer en wind) ook met coax verbonden worden. Lijkt me kwetsbaar. Ook vocht schijnt wel een rol te spelen bij ontvangstproblemen. Had ooit een docu bestemd voor (storings)monteurs met nuttige aanwijzingen. Vocht was vaak boosdoener. Kan docu helaas niet meer vinden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Hallo Pel,

Nu weet ik niet hoe de meesten er hier tegenover staan, maar als je ook Astra 2 wil ontvangen, en binnen afzienbare tijd opnieuw in kosten te vallen wil vermijden, zou ik persoonlijk voor een maatje groter gaan.

De Britten zijn steeds aan de gang te proberen hun footprints zo klein te krijgen, en, zo te richten dat het steeds moeilijker zal worden nog iets te ontvangen wat zogezegd niet voor ons is.

Nu zitten wij, als Belgen, en Nederlanders natuurlijk echt close to de Britse eilanden, en zullen ze echt hard moeten werken omdat geklaard te krijgen, maar toch,,,,.

Ik ( en dat is puur persoonlijk ) zou gaan voor een 78 cm.

Minder dan 10 Euro verschil in prijs kan je (waarschijnlijk) geruime tijd meer kijkplezier bezorgen.

 

De prijs van de LNB 89 a 99 Euro ( afhankelijk waar je hem koopt ) tov een duo is ook wel iets.

Vandaar zorg dat dat verschil aan investeren niet binnen korte tijd "geld weggegooid" zal zijn.

 

Nog eens, puur persoonlijk.

A, wat anderen hierover denken en waarom, is iets anders.

B, wat jij denkt is natuurlijk heilig. en ook wat je wenst te besteden.

C, verschil prijs Fuba 65cm met tripple of een en een ( ik persoonlijk zie liever Triax, en ook daar hebben ze alu schotels als dat je voorkeur is ) 78 cm met tripple zal imo niet zo groot zijn.

 

Ps, ik heb nog nooit een Fuba van kortbij gezien, dus pin me hier zeker niet op vast wat verschil Triax / Fuba betekend aangaande ontvangst.

 

En, de reden van wat er momenteel in mijn handtekeningslijn staat heeft zo zijn redenen.

Ik heb die Channelmaster reeds zeer lange tijd, hij was destijds beweegbaar opgesteld.

Ondertussen andere zaken geplaatst omdat de polarmount helemaal vol roest zat en zonder veel poes pas is dat ding niet zomaar in 1,2,3 uit te richten.

Maar, ik hou hem zeker bij.

Hij is van Polyester gebouwd, dus roest niet, maar indien nodig kan hij steeds weer het dak op voor Astra 2 ontvangst.

 

Kleine UPDATE: wat bleek bij installatie nieuwe schotel + LNB? Maar goed dat ik niet een 78 cm schotel had genomen, want de Fuba 64 cm paste maar net door het dakluik... :) In gedemonteerde staat: arm eraan kon pas op het dak... Maar goed, eerste bevindingen lijken goed.  Beeld Astra 2 (BBC en ITV ed) ook in HD zijn goed. Hoeveel slecht weer reserve moet ik even afwachten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is zonder meer waar. Hij is zeer geschikt voor mobiel gebruik.

 

Daarentegen staat een Fuba als een huis op een hoge(re), weer-en-wind-gevoelige plek als een dak. Eenmaal geïnstalleerd zul je er geen omkijken meer naar hebben.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, Triax-schotels zijn door hun klaparm uitermate handig om mee te nemen.

 

 

Bij Fuba kan de arm ook weer gedemonteerd worden: zelfde als monteren, alleen achterstevoren... :D

Maar serieus: stel dat ik op vakantie iets mee zou willen nemen: denk dat ik dan toch naar schotel voor losse opstelling zou gaan kijken, met een zo simpel mogelijke manier van uitrichten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is zonder meer waar. Hij is zeer geschikt voor mobiel gebruik.

 

Daarentegen staat een Fuba als een huis op een hoge(re), weer-en-wind-gevoelige plek als een dak. Eenmaal geïnstalleerd zul je er geen omkijken meer naar hebben.

 

Was ook bedoeld voor een vaste opstelling en gezien de plaats waar ie staat, krijgt hij wel de volle laag van regen en wind als het stormt... Zit niet in de luwte van hogere gebouwen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...