Ga naar inhoud


W10 clean install versus niet clean install


boudeman

Aanbevolen berichten

Misschien wel aardig mijn bevindingen met jullie te delen.

Ruim een half jaar geleden heb ik een tweede SSD laten plaatsen en een dual-boot opgezet. Ik had toen op de ene W7 Pro en op de andere W10 over W7 Pro gezet (documenten verder op een interne HDD).

W10 over W7 leverde weinig problemen op, alleen problemen met storage points en image BU en daarom overgegaan op Macrium Reflect.

 

Nu de gratis termijn binnenkort afloopt, een schone W10 installatie gedaan op de W7 SSD. Schone installatie en installeren van alle programma’s verliep zonder problemen. Verder ook kritisch gekeken of ik alle programma’s nog wel nodig had, en opnieuw gekeken naar de diverse opties/preferences. De tijd die ik daarvoor nodig had, viel mij behoorlijk tegen.

 

En nu wat resultaten in vergelijking:

Omvang op C-schijf: 33 Gb vs 52 Gb

Grootte registerbestand: 250 Mb vs 355 Mb

Snelheid opstarten uit boot: identiek (ca 28 s)

WEI index: op enkele punten bij clean install zelfs iets teruggelopen

Opstarttijd programma’s: geen verschillen te merken want zaak van hooguit luttele seconden.

aantal systeem opstartfouten in system log: 2 fouten/5 warnings vs 1 fout/7 warnings (vergelijkbaar dus)

Stabiliteit: in beide systemen eigenlijk zelden of nooit vastlopers.

 

De winst zie ik dan toch in het eens grondig doorkammen van het systeem en dat ik nu in de diverse stadia met Macrium Reflect images gemaakt heb, waarop ik later eventueel kan terugvallen.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Netjes. 

 

Opstarttijd is ook afhankelijk van de hardware in combinatie met drivers. Een luxe muis met RGB toetsenbord kan er zo een paar seconden aan toevoegen. Het laden is het probleem niet maar er moet ook het nodige geïnitialiseerd worden. Ik heb zelf een Samsung 950 pro en merk weinig verschil met de oude 840 EVO terwijl de 950 bijna 4x zo snel is.Opstarttijd is rond de 20 seconden

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...