Ga naar inhoud


Welke graden kan ik ontvangen op mijn Triax 78?


qwerty77

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

 

Wat betreft schotel/satelliet ben ik nog te onervaren om mijn situatie te begrijpen en om in te zien wat er nu allemaal mogelijk is. Mijn eerste setup die ik als compleet pakket had gekocht en mijn voormalige box heb ik zelf vervangen door een originele VU+ Solo SE V2. Op dit moment heb ik een Triax 78 met een multiblock met daarop 4 LNB's en een diseqc. De LNB's zijn nu gericht op 7.0E, 13E, 19.2E en 23,5E.

 

Nu heb ik 7.0E niet meer nodig en wil ik de betreffende LNB op een ander graden richten, namelijk 42E. Liefst wil ik dus 7.0E vervangen door 42E om daar de Turkse FTA kanalen te ontvangen, maar weet niet of het mogelijk is.. Of is de afstand tussen 13E en 42E veelste groot, waardoor ik de overweging moet doen om 13E dan te laten vervallen bijv.? Is dan 19,2E - 23,5E - ???E - 42E mogelijk? Hebben jullie suggesties of ideeën tot hoeveel graden ik kan gaan, welke ik dan zou moeten laten vervallen om 42E te ontvangen, of een ander mogelijke oplossing?

 

Ik weet dat ik dit met een extra schotel kan oplossen, maar wil graag weten of dit ook zonder kan, en zo ja, hoe? 

 

Alvast bedankt voor het meedenken. 

aangepast door qwerty77
Link naar reactie
Delen op andere sites


Tja, je wilt nog al wat.
De totale ontvangsthoek van de 7,0e t/m de 23,5e is 18 graden arc.
De totale ontvangsthoek van de 23,5e t/m de 42e is 20 graden arc.
De totale ontvangsthoek van de 19,2e t/m de 42e is 24,6 graden arc.

Het verlies op de twee buitenste lnb's is bij 18 graden en bij 20 graden ongeveer hetzelfde namelijk 1dB verlies t.o.v. het midden.
Bij 24,6 graden heb je op de twee buitenste lnb's ongeveer 1,5dB verlies, d.w.z. als de schotel en de rail en de lnb's helemaal optimaal zijn afgesteld, ontvangen deze buitenste lnb's een signaalsterkte gelijk alsof ze op een schotel van 60cm gemonteerd zijn, bijv. een Triax 64.
Dat kan voor de Astra 19,2 wel en hoogstwaarschijnlijk voor de Turksat 42e ook.
In Nederland heb je voor de Turksat 2A 53dB veldsterkte, voor de Turksat 3A 50dB en voor de Turksat 4A 54dB.
Voor 53 en 54dB kun je met een schotel van 50cm breed toe, voor 50dB met een schotel van 60cm breed.
Theoretisch zou het dus moeten kunnen.
De regenreserve voor de Astra 23,5 zal ongeveer gelijk zijn alsof je een enkele lnb op een Triax 64 gebruikt. Het kan maar houdt niet over.

Omdat het maar een Triax 78 is, heb je nu waarschijnlijk nog wel wat ruimte op de rail over aan weerszijde. Je moet je bedenken dat je van 18 graden arc naar 24,6 graden arc wilt gaan, dat is 37% meer.
Heb je nog 37% ruimte over op de rail buiten de 7,0e en 23,5e die er nu op staan?
 

post-60869-0-38765400-1470675822.png

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Sprietje,

 

Bedankt voor je reactie en uitzoekwerk! Ik ben nogal een leek op dit gebied dus neem mij niet kwalijk..

 

Als je met 37% vrije ruimte alle vrije ruimtes bedoeld, heb ik dat wel. Ik heb voor de duidelijkheid even een plaatje bijgedaan.

post-61571-0-91299200-1470691247_thumb.jpeg

aangepast door qwerty77
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, dat moet inderdaad wel lukken op de rail.
Ik zie dat je lnb's met normale koppen hebt. Dat kan op een Triax 78 alleen maar als de satellieten niet al te dicht bij elkaar staan.
Met de afstand tussen de 19,2 en 23,5 heb je toch wel moeten smokkelen want die moeten dichter bij elkaar staan dan 59mm.
Welke satelliet wil je als vierde gebruiken?
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan moet je de 23,5 en 42 precies afstellen. De 19,2 en de 28,2 zullen er dan iets naast komen te staan maar die zijn beide behoorlijk sterk dus dat moet lukken.
Ik wil het wel voor je uitrekenen maar dan moet ik wel weten waar de schotel ongeveer staat liefst tot op twee decimalen nauwkeurig. Je mag me dat ook via een p.m. aangeven als je dat liever hebt.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...