Ga naar inhoud


Uitbreiden setup voor ontvangst Astra 2 28,2°


titaan

Aanbevolen berichten

Hoi,

 

Momenteel ziet mijn huidige setup er zo uit:

 

- Triax 80 cm schotel met muurbeugel bevestiging

- Quad LNB op Astra 19,2° en 23,5°

- 2 ontvangers, 1 twin-ontvanger met 2 coaxkabels en 1 ontvanger met 1 coaxkabel


Tevreden van, maar ik zou graag uitbreiden om ook op 28,2° de FTA Engelse kanalen zoals BBC HD en Channel 4 HD  te kunnen ontvangen.

 

Ik heb al wat opzoekwerk gedaan, o.a. over de Triple LNB, maar dat lijkt me niet zo'n goede oplossing.
Zelf dacht ik aan een nieuwe schotel te plaatsen met een tegelvoet, en hierop een aparte LNB voor 28,2° en met een DiSEqC switch te gaan werken om deze met de huidige setup te verbinden. Hierbij heb ik nog een paar vragen:

 

- Minimale diameter van de schotel voor een goede ontvangst (oosten van België)? Sommige adviseren 100cm, volgens sommige coverage sites volstaat 78cm al?

- Wat voor DiSEqC switch heb ik nodig, en hoe ziet zo'n setup er dan uit?

- Wat voor tegelvoet setup zouden jullie adviseren? Niet te veel gedoe met slechte uitrichting als het wat harder waait?

 

Heel erg bedankt voor jullie advies!

Link naar reactie
Delen op andere sites


dan heb je dit nodig als je toch al een triax hebt van 88cm 

1 lnb extra voor 28.2°E

en 2x de diseqce

en 1x de multy rail 

en je hebt geen extra schotel nodig dan 

 

 

quad lnb.jpg

2gtqed0.jpg

ALPS IN MULTIFEEDHOUDER-300x300.jpg

semp_1.jpg

1x Dreambox 900UHD Openatv 7.4 2x  TRIAX 110 TDS 4x twin lnb 1x Channel Master 1.20

1x DREAMBOX 8000 HD pvr 1x Dreambox 800se  1x GIGABLU HD QUADPLUS  1x Sab unix triple 1x Xsarius Galaxy 4K  1x gigablue trio

1x Samsung UE65MU7070 4K Ultra HD Smart LED  1x Samsung  UE46F6650SSXXN led 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

34 minuten geleden zei titaan:

- Quad LNB op Astra 19,2° en 23,5°

 

Een duo-LNB (19+23) Quad?

Of twee quad LNBs?

Dat maakt nogal verschil voor hoe je de bijplaatsing van 28E diseqc-matig kunt oplossen.

 

Verder zit je in België volgens mij nog beter dan in Nederland, om met niet al te grote schotel 28E te ontvangen.

Die 80 cm, is dat de breedte of de hoogte? Een triax 78 of een triax 88?

 

groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste titaan

 

Wat is een Triax 80 schotel?
Er bestaat een Triax 78 die 70cm breed is en 78cm hoog en er bestaat een Triax 88 die 85cm breed is en 95cm hoog.
De eerste is een schotel van 70cm en de tweede een schotel van 85cm.

Ik denk dat het om een Triax 78 gaat en dan is de triple-lnb quad zeker een goede oplossing met voldoende regenreserve.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 9/16/2017 om 22:06 zei smetje limb.BE:

dan heb je dit nodig als je toch al een triax hebt van 88cm 

1 lnb extra voor 28.2°E

en 2x de diseqce

en 1x de multy rail 

en je hebt geen extra schotel nodig dan 

 

 

 

 

 

 

Het is jammer genoeg een 78cm schotel

Wat bedoel je met disecqce? En heb je zelf ervaring met het ontvangen van 28,2?

 

Op 9/16/2017 om 22:21 zei a33:

 

Een duo-LNB (19+23) Quad?

Of twee quad LNBs?

Dat maakt nogal verschil voor hoe je de bijplaatsing van 28E diseqc-matig kunt oplossen.

 

Verder zit je in België volgens mij nog beter dan in Nederland, om met niet al te grote schotel 28E te ontvangen.

Die 80 cm, is dat de breedte of de hoogte? Een triax 78 of een triax 88?

 

groet,

A33

 

Het is een duo LNB Quad inderdaad (ontvangst 19.2 en 23.5 met 4 uitgangen) en dus een ingebouwde disecq switch.

Triax 78cm, wat mogelijk net net voldoende zal zijn voor een goede ontvangst? Tenzij iemand ervaring hiermee heeft.

 

Op 9/16/2017 om 22:35 zei Sprietje:

Beste titaan

 

Wat is een Triax 80 schotel?
Er bestaat een Triax 78 die 70cm breed is en 78cm hoog en er bestaat een Triax 88 die 85cm breed is en 95cm hoog.
De eerste is een schotel van 70cm en de tweede een schotel van 85cm.

Ik denk dat het om een Triax 78 gaat en dan is de triple-lnb quad zeker een goede oplossing met voldoende regenreserve.

 

 

Triax 78 cm.

In deze test las ik dat dit niet echt aan te raden is voor een 78cm schotel:

 

http://www.Bron: Totaal TV/tests/m7-triple-lnb-triple-lnb-maakt-schotel-compleet/

 

Citaat

In onze testopstelling blijkt gebruik op een grotere 78/80cm schotel ook mogelijk, maar niet gemakkelijk. Om een goede ontvangst te krijgen op schotelantennes van dit formaat moeten we echt met goede meetapparatuur aan de slag – in ons geval gebruikten wij de Xsarius Satmeter HD Plus – om dit mogelijk te maken. Ons advies is dan ook om de Triple LNB voor deze afmeting schotelantennes niet te gebruiken

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een onzinverhaal. Vele mensen op dit forum gebruiken de triple-lnb op een Triax 78 en hebben ook het signaal vergeleken met een Triax 64. Dat is met een Triax 78 stukken beter op alle drie de satellieten.
Je kunt wel merken dat die Jarco weinig ervaring heeft met schotels afstellen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
23 uur geleden zei titaan:

Om een goede ontvangst te krijgen op schotelantennes van dit formaat moeten we echt met goede meetapparatuur aan de slag

De quote heeft betrekking op het verslag van Jarco.

En ik denk dat zijn advies gericht is op de leek, die dit nog nooit gedaan heeft.

 

Op dit forum zitten meer ter zake kundige leden, maar ook hier hebben we vragen en problemen gezien rond deze Tripple LNB met betrekking tot het uitrichten.

De juiste meetapparatuur en wat ervaring is zeker een pre bij deze LNB.

Afhankelijk van wie je voor je hebt zou ook mijn advies negatief kunnen zijn.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

mijn eerste schotel uitrichten ging voor mij als leek ook zonder "goede meetapparatuur"

maar ik had wel heel goed alle relevante topics gelezen voor mijn type schotel

 

dat zou iedereen moeten doen vooraleer die begint

en de vraag lijkt me eerder een aanvulling van een LNB en dan een volledige vervanging van alles wat er nu al staat

 

alhoewel je de diseqc ingebouwd wel als "iets makkelijker" kunt zien bij een triple LNB

 

de vraag opgesplitst

- Oostbelgie geen probleem

- toch een losse diseqc uncommitted ( SUR 211F ) achter de DUO LNB met separate aanvullende LNB inverto Black Premium op 28,2

- toch drie nieuwe losse LNB's Inverto Black Premium met vierineen diseqc Triax MFD 41 D switch

 

Cherry Blossom Girl

Air

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Iemand die twee linker handen heeft kan beter maar helemaal niet beginnen om zelf een schotel uit te richten want het komt echt wel veel nauwkeuriger dan het uitrichten vroeger van een Lopik antenne.
Als ik de precieze skew van de triple-lnb op geef en er ook nog bij aan geef dat je de triple-lnb zo dicht mogelijk naar de schotel moet zetten, dan kan iemand die thuis vaker doe het zelf klussen uitvoert de schotel zeker goed afgesteld krijgen met zijn satellietontvanger. De satellietontvanger moet dan wel even bij de schotel geplaatst worden zodat je de resultaten van je afstellingen kunt zien. Iemand anders binnen laten kijken of het beter of slechter wordt werkt niet.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 23-9-2017 om 10:30 zei Tonskidutch:

- toch een losse diseqc uncommitted ( SUR 211F ) achter de DUO LNB met separate aanvullende LNB inverto Black Premium op 28,2

- toch drie nieuwe losse LNB's Inverto Black Premium met vierineen diseqc Triax MFD 41 D switch

 

 

De SUR 211F en Triax MDF 41 D hebben telkens maar 1 uitgang terwijl ik 2 ontvangers heb.
Moet ik dan niet eerder kijken naar een 4/2 diseqc switch, als dat al bestaat?

Link naar reactie
Delen op andere sites

als je een twintuner en een single tuner hebt is 3 x coax onafhankelijk belangrijk (mijn vergipsing)

standaard is 2 4 8 16 diseqc switch maar niet achter een reeds diseqc geswitchte DUO LNB

hier moet inderdaad een vervanging gekozen worden

zie satlex 4 deelnemers (3) met 3 satellietposities schema

qua eenvoud is dan de multiswitch met 4 Quatro LNB's het eenvoudigst voor de uitbreiding

 

Cherry Blossom Girl

Air

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...