Ga naar inhoud


elevatiehoek vraag


Hensat

Aanbevolen berichten

Hallo,met uitrichten bij een ander ,van een triax 1.10m schotel op een moteck 2100 rotor heb ik iets vreemds geconstateerd ,de elevatiehoek is 29 graden.Bij mijn eigen installatie (exact de zelfde) staat de elevatiehoek op 25 graden ,dit alles in de zelfde woonplaats.Wie kan mij vertellen waardoor dit verschil kan komen en wat de normale elevatiehoek is ?

 

mvg Hensat

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 32
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

de beugel van de schotel is die het zelfde geplaatst

met het gat naar boven . of naar onder 

post-41606-0-42373300-1475321174_thumb.jpg

1x Dreambox 900UHD Openatv 7.4 2x  TRIAX 110 TDS 4x twin lnb 1x Channel Master 1.20

1x DREAMBOX 8000 HD pvr 1x Dreambox 800se  1x GIGABLU HD QUADPLUS  1x Sab unix triple 1x Xsarius Galaxy 4K  1x gigablue trio

1x Samsung UE65MU7070 4K Ultra HD Smart LED  1x Samsung  UE46F6650SSXXN led 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb met die Triax-glij-beugels de ervaring dat die glij-groef zo grof is, dat je de schotel als-ie een bepaalde elevatiewaarde aangeeft, toch nog best een beetje hoger of lager gericht kunt vastklemmen.

 

Ik zou me er dus geen enkele zorg om maken, als de ontvangst van de uiterste satellieten verder goed is. :)

 

 

groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op hoeveel cijfers voor of achter de komma wil je het weten?

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Globaal heb je het volgens mij al goed genoeg.

 

Sowieso zijn schaalverdelingen op schotels niet altijd heel precies, en zoals ik al schreef met deze glij-beugel heb je ook bewegingsruimte.

Welke waarde er op de beugel wordt weergegeven, is dus niet echt heel belangrijk.

 

Als je van je schotel zelf precies wilt bepalen hoeveel de hellingshoek is, kan dat natuurlijk. Daarvoor dient een inclino-meter, geloof ik. (Dan moet je je gemotoriseerde schotel precies op het zuiden richten.)

Met behulp van de offsethoek van je schotel en de elevatiewaarde die (bijv.) dishpointer aangeeft [edit: en de waarden van de motorinstellingen] kan je dan berekenen/controleren of de elevatie klopt.

 

Vervolgens is het dan de vraag, of de LNB-arm de LNB wel precies op de juiste hoogte plaatst, in het brandpunt.

Ook dat is niet bij alle schotels even nauwkeurig.

Als de LNB niet precies op de juiste hoogte zit, is de "ideale" elevatie van je schotel niet ideaal voor goede ontvangst. Dan moet je óf de LNB-positie aanpassen, óf de schotel-elevatie...... (zie ook de post van @Sprietje)

 

groet,

A33

aangepast door a33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Hensat

Een elevatiehoek van de schotel van 29 graden kan niet kloppen.
Op 52 graden noord is de elevatie van SES 5 op 5e 30,46 graden.
Als de roter op 52 graden latitude staat ingesteld, dat staat de rotoras 8 graden schuin. De elevatie van de schotel moet dan op ongeveer 22,5 graden staan.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

en staat deze ook volledig waterpas

post-41606-0-70540700-1475333308.jpg

1x Dreambox 900UHD Openatv 7.4 2x  TRIAX 110 TDS 4x twin lnb 1x Channel Master 1.20

1x DREAMBOX 8000 HD pvr 1x Dreambox 800se  1x GIGABLU HD QUADPLUS  1x Sab unix triple 1x Xsarius Galaxy 4K  1x gigablue trio

1x Samsung UE65MU7070 4K Ultra HD Smart LED  1x Samsung  UE46F6650SSXXN led 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

en als je alles juist wil weten dan geef hier jou woonplaats  eens in 

ook welke motor je hebt draaibaar enz

http://www.dishpointer.com/

1x Dreambox 900UHD Openatv 7.4 2x  TRIAX 110 TDS 4x twin lnb 1x Channel Master 1.20

1x DREAMBOX 8000 HD pvr 1x Dreambox 800se  1x GIGABLU HD QUADPLUS  1x Sab unix triple 1x Xsarius Galaxy 4K  1x gigablue trio

1x Samsung UE65MU7070 4K Ultra HD Smart LED  1x Samsung  UE46F6650SSXXN led 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...