Ga naar inhoud


ontvangst 23.5E astra 3B in noord Zweden


Lulea

Aanbevolen berichten

Leuk om weer wat over je schotel te horen.
Nu je de Astra 19,2 hebt, moet de schotel 4,53 graden naar het oosten gedraaid worden om hem op de Astra 23,5 te krijgen. Aan de elevatie hoef je waarschijnlijk niet veel te doen want voor de Astra 19,2e is dat 16 graden en voor de Astra 23,5 is dat 16,1 graad.

Zo, en dan nog twee bomen kappen, dan heb je volgende winter weer brandhout want het zal eerst wel een jaar moeten drogen denk ik.

Ik zal je nog even de tijd opgeven wanneer de zon precies in de richting van de Astra 23,5 staat. Dat is op jou locatie voor de komende 3 dagen om 11:21uur.

De kans dat je de zon zult zien op dat tijdstip is echter niet groot want de zon staat dan op slechts 1,3 graden elevatie.

Ik ben benieuwd hoe de ontvangst van de Astra 23,5 is.

Nog een gezond 2017.
 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

  • Reacties 51
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Hoi Sprietje, ik. Heb het zelfde probleem : uitstekende ontvangst op Astra 1 gehad ( nu geen beeld meer )

Schotel gertracht te richten op Astra 3 , krijg geen signaaal.

Het kan toch niet met de footprint te maken hebben , want Astra 1 komt op 78 % binnen

Is er voor de Astra HD zenders een andere lnb gebruikt worde ? Dit is al een 15 jaar oude

Groeten vanuit Zweden

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja Dishwasher, de Astra 23,5 is in het noorden van Europa nu eenmaal een stuk zwakker dan de Astra 19,2. Je zult dus een grotere schotel nodig hebben. Hoe groot hangt af van je locatie.
Wil je de schotel alleen maar verdraaien van de Astra 19,2 naar de Astra 23,5?
Kan je satellietontvanger dan de zenderlijst van CanalDigitaal nog wel binnen halen of vind je dat misschien niet nodig?
Geef ook eens aan welke ontvanger je hebt.
Misschien dat je toch een duo-lnb of monoblock nodig hebt.

Maar waarom kom je zo laat met het overschakelen van de Astra 19,2 naar de Astra 23,5? Je kon al een tijd lang steeds minder Nederlandse zenders ontvangen en nu sinds enige tijd helemaal niets meer.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De Scotel heeft een diameter van 1,5 meter, box is en M7 sat 801.

We zijn hier alleen 1x per jaar in de winter vandaar nu pas geen beeld

Astra 3 geeft nu aan niveau : 74 kwaliteit : 69

Geeft alleen geen beeld ned 1 enz ???

Box staat op ( 1) 12,070 GHz 3/4 Horizontaal-18 V 27,500 MSPS, klopt dit ?

Er zit één lnb op , ik wil de schotel alleen 5 graden verdraaien.

We zitten 800 km boven Stokholm , plaats : Östersund

 

Bedankt voor het meedenken !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je zal in het menu van je M7 sat801 de satelliet instelling aan moeten passen Dishwasher.

De decoder staat nu ingesteld op Astra 19.2 op 1

Dat moet je veranderen in Astra 23.5 op 1.

En vervolgens de schotel opnieuw uitrichten.

 

Software en zenderlijsten updaten gaat via de Astra 23.5 satelliet dus daar zal de decoder ongetwijfeld mee beginnen als er signaal binnen komt.

Voor midden Zweden zal een 150 cm schotel in goede staat voldoende signaal moeten geven.

Vult u rustig aan !!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

De standaard instelling is inderdaad zoals je aangeeft.

De ongewenste satellieten kan je verwijderen of toevoegen naargelang je wensen zijn.

De standaard volgorde is ook aan te passen.

 

Je decoder scant de zenders overigens niet.

Er wordt een zenderlijst via de satelliet Astra 23.5 (OTA) in je decoder geplaatst.

Vult u rustig aan !!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Dishwasher

In Östersund heb je een schotel nodig van 1 meter om de Astra 23,5 goed te kunnen ontvangen. Een schotel van 1,5 meter is dus ruim voldoende en geeft flink wat regen en sneeuw reserve.

Als de schotel nog niet op de Astra 23,5 gericht staat, kun je daar ook geen signaal van ontvangen.
Om de schotel van de Astra 19,2 naar de Astra 23,5 te draaien, moet de schotel 4,56 graden naar het oosten gedraaid worden. De elevatie van de schotel moet slechts 0,3 graden zakken.
Als de schotel nu nog op de Astra 19,2 staat, dan de CanalDigitaal HD fastscanlijst inladen. Dan heb je er ook de zenders van de Astra 23,5 er in zitten.
Dan de schotel uitrichten m.b.v. de zender Ocko op positie 237 van de CD-zenderlijst.
Eenmaal de Astra 23,5 gevonden, dan de zwakkere zender TV Drenthe gebruiken om de schotel optimaal af te stellen.

Je moet de M7 SAT 801 terugzetten naar fabrieksinstellingen.
In het setup-menu moet je kiezen voor CanalDigitaal en voor de HD-zenderlijst. Nu staat die waarschijnlijk nog op de SD-zenderlijst.

Ik heb ook nog nooit de keuzemogelijkheid in het menu gezien om hem de zenderlijst in te laten scannen via de Astra 23,5 hoewel ze zeggen dat die ontvanger het wel kan maar doe dat dan pas als je schotel goed op de Astra 23,5 staat gericht.
 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ga morgen twee dagen op pad ( Sundsval ).

Dus later weer verder proberen , zal een boom omhakken die misschien een klein beetje signaal storing geeft.

Asta sat's verwijderen gaat niet op de m7

Ik zie in het menu dat signaal Astra 2 is 73 en Astra 3 is 72 misschien zit er net naast.

Alhoewel de indicatie steeds wat veranderd.

 

Ps geprobeerd canal plus te bellen voor extra info , maar dar gaat niet werken met een mobiel vanuit het buitenland .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een schotel van 1,5 meter diameter heeft een openingshoek van 1,2 graden.
Dat wil dus zeggen dat als de schotel 0,6 graden verkeerd staat uitgericht, het signaal 3dB minder is. Staat deze 0,3 graden verkeerd uitgericht, dan heb je toch al een aanzienlijke vermindering van de ontvangst. Ik zal niet zeggen dat het de helft is van die 3dB maar toch zeker wel 1/3 ervan, dus 1dB en dat ga je toch zeker niet laten liggen neem ik aan.
Ik neem aan dat je primefocus schotel een draadstang heeft om de elevatie in te stellen.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Dishwasher

Je bedoeld waarschijnlijk CanalDigitaal want Canal+ is een Franse commerciële betaal-televisiezender.
Het telefoonnummer van CanalDigitaal staat helemaal onder op de beginsite, zie: https://www.canaldigitaal.nl/

Ik denk echter dat je op dit forum zeker een beter antwoord krijgt dan van de klantenservice als het om technische zaken gaat.

Die 72% kan nooit de signaalkwaliteit zijn van de Astra 23,5 als de schotel daar nog niet op gericht is.
Ontvang je de zender Ocko nu al zoals ik al eerder heb aangegeven? Deze is ongecodeerd en veel sterker dan de zenders van CanalDigitaal.

Tja en een offsetschotel van 150cm goed afstellen is geen eenvoudige klus. Het ene boutje wat meer aandraaien dan het andere kan al een wereld van verschil uit maken voor de draairichting (azimuth) en de elevatie optimaal instellen is nog lastiger.
 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...