Ga naar inhoud


Maximum E85 met 3 lnb's uitrichten.


JanR

Aanbevolen berichten

Ik heb een Maximum E85 met 3 Maximum XO-R4 Multifeed Quad Rod lnb's gekregen en wil deze uitrichten op de 3 Astra satellieten. Op dit moment heb ik de Astra 23,5 in het midden. De skew van de schotel zelf staan op 100 graden.

 

Op astra 19,2 heb ik 80 - 88% signaal

Op Astra 23,5 heb ik ook 80 - 85 % signaal

Dop Astra 28,2 heb ik 85 - 93% signaal.

 

Maar toch denk ik dat het beter kan dus mijn vraag is op welk satelliet kan ik de schotel het beste uitrichten?

Maximum E-85 Multi Focus Astra 1, 2 & 3

FTA via Philips 49PUS6401 4K Android TV

Link naar reactie
Delen op andere sites


Beste JanR

Heb je de rail wel goed afgesteld?
Eerst de schotel op 90 graden instellen, gewoon recht dus.
Dan de twee bouten van de rail iets loszetten en dan de rail met een waterpas precies horizontaal stellen en vastzetten.
In Sneek moet de schotelskew op 103 graden staan, niet op 100 graden.
De Astra 23,5 moet in het midden staan.
De afstand tussen de lnb's is als volgt:
- tussen de Astra 23,5 en Astra 19,2 is 50mm
- tussen de Astra 23,5 en Astra 28,35 is 56mm

d.w.z gemeten aan de voorzijde van de lnb van punt tot punt.

Stel de lnb's zo in dat de kop 5-6mm vrij staat van de lnb-klem.

Stel de skew van de lnb's als volgt in:
- Astra 19,2 op 3 graden
- Astra 23,5 op 6 graden
- Astra 28,35 op 9 graden
d.w.z., met de wijzers van de klok meegedraaid als je naar de binnenzijde van de schotel kijkt t.o.v. verticaal, niet t.o.v. de rail.
 

post-60869-0-59153000-1477398260.jpg

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je wel voor het snelle antwoord Sprietje. Zoals ik al zei de Astra 28,2 is prima BBC1 & 2 ontvang  ik 93% ITV HD 87% Channel 4 op 90%. Ik zal jou advies volgen en er zo snel mogelijk mee bezig. Aan de lnb's kan het niet liggen want ik heb ook nog een paar Inverto Black Ultra lnb's liggen als ik die op de Astra 23,5 probeer zakt de snr waarde op sommige zenders met ongeveer 7%.

Maximum E-85 Multi Focus Astra 1, 2 & 3

FTA via Philips 49PUS6401 4K Android TV

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zou kunnen dat de Inverto Black Ultra wordt dichtgeknepen door oversturing. Ik denk dat je wel verbetering krijgt met een Inverto Black Premium Quad, zeker bij regen.
Wat je ook eens kunt proberen is om voor de bovenste helft van je schotel 30cm breed aluminiumfolie spannen zodat de helft van je schoteloppervlak afgedekt is.

Grote kans dat de Inverto Black Ultra het dan wel beter doet van die smalle lnb omdat je dan veel minder signaal hebt.

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb vorige week de schotel een aantal keren uitgericht. Maar kom iedere keer weer op dezelfde waarden. De oorzaak is het dak van de achter buren. Op Dishpointer kwam ik er achter dat de Astra 23,5 precies tegen het dak aan kijkt. Mijn vorige schotel was een Wavefield T90 en uitgericht op de Hotbird. En de Hotbord zat net naast het laatste huis. Zie foto.

 

De 3 Maximum XO-R4 Multifeed Quad Rod lnb's heb ik vervangen door:

Astra 19,2: Inverto Black Ultra

Astra 23,5: Inverto Black Premium Quad

Astra 28,35: Inverto Black Ultra

 

De schotel verplaatsen is geen optie want dan moet ie tegen de gevel en daar heeft de woningbouw eenbloedje hekel aan. Plus dat de kabel vanaf het huis naar de schotel onder de grond in buizen is weg gewerkt.

 

 

 

 

post-46440-0-73170800-1478086417_thumb.jpg

post-46440-0-65519100-1478086433_thumb.jpg

post-46440-0-19367700-1478086457_thumb.jpg

Maximum E-85 Multi Focus Astra 1, 2 & 3

FTA via Philips 49PUS6401 4K Android TV

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Antenne Mast iets verhogen?

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met welke foto geef je aan dat de Astra 23,5 bijna achter het huis van je achterburen zit?

 

Waarom staan de drie lnb's met de voorzijde zo ongelijk?

Waarom staat de rail nog steeds op 9 graden schuin i.p.v. 13?

 

 

 

Met de laatste foto. En op Dishpointer was het heel duidelijk te zien aan een dikke streep op de foto over het huizenblok hier achter.

Maximum E-85 Multi Focus Astra 1, 2 & 3

FTA via Philips 49PUS6401 4K Android TV

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het ook vreemd dat de Astra 28,2 zo sterk binnen komt. Als ik alleen de Astra 19,2 uit richt haal ik ook 92% signaal.

Volgens dishpointer is dit de siyuatie met de Astra 23,5 als middelste lnb.

 

 

post-46440-0-30007600-1478099237_thumb.jpg

Maximum E-85 Multi Focus Astra 1, 2 & 3

FTA via Philips 49PUS6401 4K Android TV

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou voor de 23,5E mag de nok van dat dak daar zo'n 30 meter hoog zijn volgens dishpointer, voordat je problemen hebt.

Dat zou ik op basis van je foto niet zo zien.... :) .

 

groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het ligt dus helemaal niet aan die huizen voor de Astra 23,5 want die zijn bij lange na geen 27 meter hoog. Bovendien zou je de Astra 28,2 dan ook niet kunnen ontvangen. Daarvoor mogen die huizen 20 meter hoog zijn wat ze bij lange na niet zijn. Even de afbeelding aanklikken.
Er is dus iets anders aan de hand.
 

post-60869-0-70463800-1478104528_thumb.jpg

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...