Ga naar inhoud


Stroomkabel voor andere kabel vervangen


michaelangelo

Aanbevolen berichten

Ik heb een rare vraag en zal wellicht gek klinken bij velen, maar ik stel het toch maar even. Kan ik mijn huidige stroomkabel vervangen door een netwerk/coac kabel?

 

Mijn situatie:

 

Ik woon sinds enkele maanden in mijn nieuwe woning (bestaande). Mijn slaapkamer bevind op de 1e etage. In mijn slaapkamer heb ik 4 contactdozen, maar geen netwerk of coax aansluiting. Vanuit mijn meterkast lopen er geen loze leidingen door naar mijn slaapkamer. Een alternatief is nog altijd de kabels via buitenom naar binnen te halen. Echter vraag ik mij toch af of ik van één van de contactdozen, de kabels niet kan vervangen door ze eruit te trekken. Ik heb overigens aan 2 contactdozen genoeg. Graag ben ik benieuwd naar julie ervaringen. Alvast bedankt.

[color:"purlple"] I just can’t live without my Dreambox 7025 and 8000 HD. What an invention!

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

Je bekabeling zal van de wandcontactdoos naar een centraaldoos lopen.

Van de centraaldoos ga je naar de meterkast.

 

Het is dus of alles of niets, en een coax kabel combineren in je leiding met 230 Volt leidingen is niet toegestaan.

 

Een lan aansluiting kan je wel via het lichtnet laten lopen d.m.v een lichtnet wan adapter, internet via het lichtnet.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

IK heb er hier 3 in gebruik, de snelheid varieert tussen 72 en 177 Mb per aansluiting.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe dat niet, dat is rotzooi eerste klas. Gewoon een coax en/of netwerkkabel trekken hoe lastig het ook lijkt.

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ik gebruik Fritz, en daar ben ik best tevreden over.

Op mijn zomer locatie loopt er 150 meter elektroleiding naar een boom, met daarin een Wifi Router.

Het lan datasignaal gaat via Fritz power adapters, en dat werkt prima.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe dat niet, dat is rotzooi eerste klas. Gewoon een coax en/of netwerkkabel trekken hoe lastig het ook lijkt.

 

Lekker onderbouwd ook.

 

Ik gebruik 2 TP-Link adapters en dat werkt perfect.

  • Like 1
  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

utp kabels door bestaande ( en bedraadde ) electriciteits buizen trekken is geen enkel probleem en kan ook absoluut geen kwaad.

waar je enkel op moet letten is dat je wel Utp en geen Stp gebruikt want deze levert wel problemen. ik heb door het hele huis netwerk in bestaande ( electriciteits ) buizen liggen en alles werkt prima !

 

suc6

live long and prosper !

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Deze (niet onderbouwde) opmerking verbaasd mij enigszins.

Als jij nu nog zou beweren dat STP kabel geen probleem is om deze i.c.m. 220V in één elektrabuis gezamelijk te gebruiken dan zou ik dit nog wel begrijpen want in een STP kabel zijn de aders immers met folie afgeschermd.

Om nu echter te roepen dat het het probleem is om zowel 220V bedrading i.c.m. met UTP, dus niet afgeschermde kabel, te gebruiken vind ik wat vreemd.

Kijk maar in de door de professionals aangelegde LAN wandgoten, daar zal je zien dat er altijd een verplichte scheiding aanwezig is tussen de LAN en 220V leiding, althans zo was dat een paar jaar geleden zo.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

utp kabels door bestaande ( en bedraadde ) electriciteits buizen trekken is geen enkel probleem en kan ook absoluut geen kwaad.

- Er zijn technische redenen te bedenken waarom dat onverstandig is.

- Er zijn voorschriften die dat niet toestaan.

- Bij brand of andere calamiteiten kan je na constatering fluiten naar een bijdrage van de verzekering.

 

Geen signaal kabels en 230 Volt VD leidingen in een buis!

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

in Belgie bepaalt de doorslagspanning van de laagste geleider of het (in een buis of bv een kabelgoot) mag.Voor utp en coax is dit meestal meer dan 1000volt. Dus het mag.

De keurder kan wel naar de technische fiche van de kabel vragen.

Als je ftp neemt kan deze indien niet perfekt geaard via de mantel over de ganse lengte antenne vormen zowel voor de geleiders van de ftp als de andere kabels in de buurt.

Een netwerkkabel kan ook netvervuiling geven via stroomkabels die kortbij liggen. Is wel allemaal theorie in de praktijk zal het best meevallen. 

Het grootste probleem is om de coax bij de stroomkabel te krijgen. In Belgie werken wij niet meer met centraaldozen maar van stopkontakt naar stopkontakt. Dus het kan.

3M heeft een kabeltrekglijmiddel dat de mantel van kabels niet aantast.

Het zal meer tijd vergen dan de kabels los te leggen, met altijd de kans dat het in een scherpe bocht niet lukt.

aangepast door henk@antwerpen
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Hetgeen dus betekent dat lan kabel niet samen met VD draad in een buis mogen liggen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Heb je een linkje naar specificaties van die kabel?

 

Ik vermoed dat je de doorslag spanning van het dielectricum bedoelt.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...