Ga naar inhoud


Asta 23.5 in Noorwegen (Alesund)


SatMike
Ga naar oplossing Opgelost door Sprietje,

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Ik ben Mike en nieuw hier op het forum. 

 

Ik ben bezig om een schotel te installeren bij een vriend van mij in Noorwegen. Alle spullen zijn al aanwezig en we hadden eigenlijk gehoopt om bij mijn laatste bezoek alles in werking te hebben. 

 

Het volgende is aanwezig. 

 

Schotel Triax 100 CM

Duo LNB ( achterzijde staat 80 CM)

Decoder met smartcard voor canal digital. 

 

Het was even zoeken maar uiteindelijk 84 % signaal gevonden op de 23.5. Best prima zou je zeggen. Op naar het vinden van de zenders en lekker genieten van Nederlandse TV... Maar helaas. Ik kon slechts een 40 tal zenders vinden. Tijdens het zoeken kon je zien dat die niet op elke frequentie bereik had. Zeg maar gewoon bij de meeste niet. 

 

Als ik primair ging uitrichten op de 19.2 had ik wel bijna alles wat de 19.2 te bieden had. Slechts een enkele frequentie deed niks. 

 

Echter is de 19.2 helemaal niet interessant voor ons. De 23.5 biedt tegenwoordig alle zenders die we hebben willen. 

 

Omdat ik volgend e maand terug ga wil ik graag de boel werkend hebben. Wat zijn jullie tips? Ik heb het idee dat de LNB niet juist is. Ik heb een single LNB geprobeerd, en uitgericht op de 23.5maar vermoed dat die ook niet juist was omdat ik toen maar 12 kanalen binnen kon halen. 

 

Wat moet ik doen? Welke LNB is echt het meest geschikt om de 23.5 goed te ontvangen in het hoge noorden. En met name alle frequenties op de 23.5 astra 

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 32
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Omdat Noorwegen groot is, en de "footprint" van de 23oost satelliet enigszins beperkt, is het handig om te weten wáár in Noorwegen je ongeveer zit, om te beoordelen of je met die 100cm schotel uit zou kunnen komen.

 

De footprint van 19oost is veel ruimer, dus het is logisch dat je daarop makkelijker alles kunt ontvangen.

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste SatMike

Welkom op dit forum.

In Alesund zou een Triax 110 van 100cm breed en 105cm hoog voldoende groot moeten zijn want volgens de footprint zou een schotel van 90cm breed toereikend zijn. Of is het misschien een Triax 88 van 85cm breed en 95cm hoog?
Signaalsterkte zegt weinig, het gaat om de signaalkwaliteit. Hoeveel is die?
Welke satellietontvanger heb je precies?
Welke duo-lnb heb je precies, merk en typenummer?
De kop van de Astra 23,5 moet je in de klem zetten.

Heb je de duo-lnb wel 8 graden schuin gezet, d.w.z. de vrijhangende kop van de 19,2 lager?
 

post-60869-0-14240400-1484659524_thumb.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had in Mn onderwerpregel aangegeven om welke plaats het gaat :)

 

Maar dit betreft Ålesund

 

Oh chips!

Niet aan gedacht dat de onderwerpregel soms essentiele informatie bevat; ik probeerde alle info uit de post-tekst te halen :( , en had de onderwerpregel niet meer op m'n scherm...

 

Sorry for the inconvenience (sorry moderatoren, dit is engels, maar slechts een spreuk die inhoudelijk voor dit onderwerp niet echt interessant is). :)

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik dacht eigenlijk dat ik altijd de sterkte het hoogst moest hebben. Daar heb ik ook op afgericht. Ik moet dus zorgen dat de kwaliteit het hoogst is. Nu staat doe rond De 60 %.

 

Ik denk dat ik den Single LNB Uit Nederland mee neem die ik dan Uit ga richten op de Astra 23.5. En nu dan oil zorg dat de kwalitiet her hoogst is.

 

Betreft echt een 100 cm overigens

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een Triax 110 bestaat er niet. Het is een Triax 88 of een Triax 110.

Staat het merk Triax er op?

Een Triax 88 is 85cm breed en 95cm hoog. Dat is op de spiegel gemeten. Meet je de rand er bij dan is die 100cm hoog.

Dus graag even opgeven welke Triax het is of mogelijk geen Triax als het er niet op staat.

Hoe stel je de elevatie van die schotel in? Moet je die verschuiven in een richel of kun je hem met sleufgaten verstellen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is 100 % zeker een triax. Dat staat er namelijk op in het midden van de schotel. Ik kan er momenteel zelf niet bij omdat ik nu in Nederland ben. Maar ik heb hem in mijn handen gehad en 88 is het niet. Dat weet ik zeker. Het is een lel van een ding namelijk. 110 zou dan veel beter passen.

 

Het verticaal instellen gaat met een rail/sleuf systeem waar je hem in kan laten glijden zeg maar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

OK, dan is het zeker een Triax als je de elevatie met een rail/sleuf systeem instelt.
Het verschil tussen een Triax 88 en 110 is ook duidelijk te zien aan het gat waar de lnb-arm in zit.
Bij een Triax 88 kun je de lnb-arm omhoog klappen en heb je een hoog gat in de schotel.
Bij een Triax 110 kun je lnb-arm niet omhoog klappen en is het gat van de lnb-arm precies passend.
 

post-60869-0-20405000-1484729378.jpg

post-60869-0-09124900-1484729397.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kreeg een tip om deze op de schotel te monteren

https://www.***geen-reclame***.nl/inverto-single-monoblock-40mm-lnb-6-graden-voor-schotel-van-80cm

 

Deze is normaliter geschikt voor de ontvangst van de Astra 1 en HotBird satelliet. In combinatie met een 110 cm schotel is deze echter ook te gebruiken voor de ontvangst van Astra 1 en 3. Dit vanwege het brandpunt tov de schotel en dan met name in Noordelijke of Zuidelijke gebieden van Europa. Dit omdat daar de positie van de schotel tov de satelliet anders is als hier bv. in Nederland. Dit is getest en werkt in zowel Zuid-Spanje als bijvoorbeeld het Zuiden van Zweden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu we zeker weten dat het een Triax 110 is, weten we zeker dat hij groot genoeg is om een goede ontvangst te hebben. Klik even op de footprint.
Verder heb ik even de afstand van de signalen berekend tussen de Astra 19,2 en 23,5 die je in Alesund krijgt op een Triax 110. Dat is 58mm.
De afstand tussen de twee koppen van de meeste duo-lnb's voor een 80cm schotel is 55mm. Dat is dus een afwijking van 3mm en dat is helemaal geen probleem als je de kop van de Astra 23,5 in de klem zet en de schotel ook op de Astra 23,5 uitricht. De Astra 19,2 is daar toch sterk genoeg voor deze kleine afwijking. Je moet de duo-lnb wel 8 graden schuin zetten zoals ik al eerder had aangegeven.
En om ook een goed signaal op de Astra 23,5 te krijgen, zul je de schotel echt helemaal goed uit moeten richten, d.w.z. als je de bouten en moeren goed aan gaat draaien, mag er niet meer dan 1% signaalkwalietit verloren gaan t.o.v. het beste signaal wat je met veel geduld hebt kunnen vinden.

Is de signaalkwaliteit dan toch nog niet helemaal naar wens, dat kun je beter een enkele lnb nemen namelijk de Inverto Black Ultra. Die koop je al voor ongeveer €11,- met één aansluiting. Misschien verstandig om zo'n ding mee te nemen. Als je die gaat gebruiken moet je de skew instellen op -2 graden, d.w.z. met de wijzers van de klok meegedraaid als je naar de binnenzijde van de schotel kijkt.
 

post-60869-0-03432800-1484731648_thumb.jpg

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat ik dan gewoon voor een enkel LNB ga. Het doel is namelijk om de zenders van de 23.5 goed binnen te kunnen halen. De rest is bijzaak en feitelijk gewoon onbelangrijk. 

 

Richten op signaal kwaliteit en niet perse de sterkte dus.. Dat moet het toch wel goed gaan kunnen komen ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...