Ga naar inhoud


HotBird en Astra 19 gr. Oost in Lapland op één schotel


henkie73

Aanbevolen berichten

Ik heb een vraag wat betreft een schotel voor een vriend in Noord Zweden. Hij gaat verhuizen naar Lapland: Vidsel heet het plaatsje daar.

Hij wil daar Astra 19,2 gr. voor de Duitse fta programma's en Hotbird voor de andere fta programma's ontvangen. Aan de NL programma's is geen interesse.

De vraag is of bijvoorbeeld de Technisat Satman 1200 met multifeed voor 19,2 gr. en 13 gr. oost gebruikt kan worden met 2 quattro LNC's of een andere oplossing.

Welke andere schotel zouden jullie eventueel adviseren?

 

 

helemaal niks meer op schotel gebied ( mis het ook niet)

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

prijs speelt geen rol, kwaliteit wel.

 

In dat geval 2 First Class vliegtickets, een suite in de lokale Hilton voor een week, en een open check voor mijn consult.

 

Hij krijgt dan een vrijblijvend advies zonder beeldgarantie.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja ik weet niet hoe jullie de footprints interpreteren maar voor de Hotbird heb je daar een schotel nodig van 65cm en voor de Astra 19,2 een schotel van 85cm. Doe er nog een schep bovenop en dan is een schotel van 100cm breed voldoende.
Natuurlijk geeft en grotere schotel meer regen en sneeuw reserve.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja ik weet niet hoe jullie de footprints interpreteren maar voor de Hotbird heb je daar een schotel nodig van 65cm en voor de Astra 19,2 een schotel van 85cm. Doe er nog een schep bovenop en dan is een schotel van 100cm breed voldoende.

Natuurlijk geeft en grotere schotel meer regen en sneeuw reserve.

 

 

welke schotel zou jij adviseren?

bv T90???

 

gr.

henk

helemaal niks meer op schotel gebied ( mis het ook niet)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

T-90 heeft het voordeel, dat die voorover gebogen staat, en dat er daardoor moeilijk sneeuw op kan blijven liggen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat plaatsje Vidsel (ter hoogte van waar de Botnische zee ophoud) ligt voor zowel Astra 1N (PE beam) als Astra 1L (Europe beam) buiten het 120 cm gebied.

Dus als de footprints enigszins kloppen zal voor complete ontvangst meer dan 120 cm nodig zijn!

Dr.HD F16, TBS 5927, ET 8500, T-55 voor 9/13/19/23/28/39/42/45°O, Technisat 52/53°O, Laminas 120cm 1°W...68°O.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat plaatsje Vidsel (ter hoogte van waar de Botnische zee ophoud) ligt voor zowel Astra 1N (PE beam) als Astra 1L (Europe beam) buiten het 120 cm gebied.

Dus als de footprints enigszins kloppen zal voor complete ontvangst meer dan 120 cm nodig zijn!

oke dat idee had ik ook al.

maar wat sprietje meestal zegt klopt ook.

dan zou een T90 net te klein zijn..

 

ik heb zelf ook een T90 bevalt mij heel goed.

voor de sneeuw is hij prefect (welke sneeuw :D )

 

wat zeg jij hier van Sprietje.

zou een T90 voldoende zijn???

 

 

gr.

henk

helemaal niks meer op schotel gebied ( mis het ook niet)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens SES Astra heb je de volgende schotelmaten nodig:
Voor de Astra 1M 90cm
Voor de Astra 1KR 85cm
Voor de Astra 1L 85cm
Voor deze drie satellieten zou ik een schotel adviseren van 1 meter breed.
Meer mag natuurlijk altijd en geeft meer reserve bij sneeuwval.

De Astra 1N reikt niet tot de gewenste plaats maar waarschijnlijk heb je een schotel nodig van 180cm, zie: https://www.ses.com/network/satellites/339

Dit zijn de zenders die je mist als je de Astra 1N niet kunt ontvangen: http://www.lyngsat.com/Astra-1N.html

De Astra 19,2 staat in Vidsel op een elevatie van 15,8 graden, zeg maar 16 graden. Als de offset van een schotel 26 graden is, komt deze dus 10 graden voorover te staan.
Zie hoe schuin de schotels in het poolgebied omlaag gericht staan.
 

post-60869-0-32984600-1485120828_thumb.jpg

post-60869-0-88694800-1485120955_thumb.jpg

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad, alleen Astra 1N is problematisch, bij Astra 1L keek ik per ongeluk naar de Ka-band beam.

Lastig dat Das Erste zowel in HD als SD op Astra 1N zitten, maar gelukkig is die ook nog op Hot Bird te vinden!

aangepast door hvdh

Dr.HD F16, TBS 5927, ET 8500, T-55 voor 9/13/19/23/28/39/42/45°O, Technisat 52/53°O, Laminas 120cm 1°W...68°O.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...