Ga naar inhoud


Wat voor een antenne is dit , S-band , 2,4Ghz ? ?


cookie monster

Aanbevolen berichten


36 minuten geleden, cookie monster zei:
34 minuten geleden, cookie monster zei:

Niet bepaald , Provincie Antwerpen

die werden boos omdat ik aan de zenders aan't draaien was

🤭 Heel herkenbaar Cookie Monster; mijn oom vond het ook niet zo'n succes als ik aan zijn TV zat te rotzooien 😉

 

34 minuten geleden, cookie monster zei:

Niet bepaald , Provincie Antwerpen

Dan waren die Duitse zender goed sterk als jij ze op een draadje kon ontvangen 🙂

 

Misschien is deze link dan ook interessant; https://www.rundfunkforum.de/viewtopic.php?t=24377

Uitleg in het Duits over de werking van yagi's en leuk om de historie te lezen.

 

Dat het vroeger met ontwerpen van antennes dus feitelijk trial and error was.

Tegenwoordig worden met antenne-software de antennes zodanig geperfectioneerd, dat er wat betreft geen grote

progressies meer gemaakt worden qua gain en F/B van yagi's.

http://gal-ana.de/basicmm/en/    Is een leuk programma om antennes mee te laten analyseren en eventueel mee

te ontwerpen.

Er zit ook een ' scaling '  functie in, zodat een bestaande antenne ( bijv een 70cm zendamateur yagi voor 430 Mhz) 

omgeschaald kan worden naar bijv de hogere UHF frekwenties voor TV ontvangst en die dan kan worden nagebouwd.

 

Groet 4KUHD

 

 

 

 

aangepast door 4KUHD
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Geluid bij ons zat op 5,5 Mhz afstand van de beeld draaggolf.

Engeland was 6 Mhz.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

37 minuten geleden, 4KUHD zei:

Dan waren die Duitse zender goed sterk als jij ze op een draadje kon ontvangen 🙂

We zaten hier toen net binnen de rand :)

En ja , K46 , daar zat toen de BRT ook op , maar toch , ARD zat hier het sterkst !!

Op de zolder had ik ook een platte UHF antenne richting Kleve gezet !! Zie bijlage :)

 

https://www.fmtvdx.eu/tvdx/20jaartvdx/duitsland_wdr.html

 

ivm die Z/W met enkel VHF , niet onmiddellijk gevonden ,

maar .... http://marcelstvmuseum.com/23tx371-totaal/23tx371

die komt heel redelijk in de buurt , er was wel een optie ivm UHF op , da' weet ik nog !!

Ik weet ook nog dat de UHF wijzer er wel stond , witte achtergrond met rode "wijzer"

 

https://www.translatorscafe.com/unit-converter/id/calculator/dipole-antenna/?redir=teaser&mobile=1

Flat Broadband UHF antenna.jpg

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

 

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,

but the doctor did get a brain-attack !! my name:

 

breedbandwurger 1967

 

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat was echt een oude TV !!!  Kan je je nu niet meer voorstellen dat UHF destijds dus optioneel was 😉

Voordat mijn ouders de Philips kTV kochten hadden we een zwart wit met 6 drukknoppen voor de kanalen.

Die moest je dan ingedrukt houden, terwijl je het rond-draaide om af te stemmen. Zeer DX onvriendelijk 😉

 

Precies zo'n raster antenne had mijn oom ook op Terschelling.   Ze worden nog steeds verkocht maar met

zeer fantasievolle gain uiteraard.   9dBd of 11 dBi zou realistischer zijn, dan de opgegeven 14 dB.

raster-buitenantenne-14-db-uhf-dvb-t-t2-

 

Sprietje had in dit topic; https://www.sat4all.com/forums/topic/334545-ongelofelijke-antenne-installaties/

een foto van een dubbele rasterantenne geplaatst,    welke eerder de specs van 14 dBi  zou halen.Channel Master 4228.jpg

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, 4KUHD zei:

Dan waren die Duitse zender goed sterk als jij ze op een draadje kon ontvangen 🙂

ARD , Dit was enkel op K46 het geval , wel vreemd , maar mooi meegenomen :)

 

Oh , nog iets leuk , via de kabel , het toenmalige Filmnet , met de save codering ,

ik weet niet hoe , maar die Philips KTV daar konden wij zomaar Filmnet op kijken ,

enkel het beeld op z'n lichtst zetten , en bingo , wij hebben zo toch een lange tijd plezier gehad :)

 

aangepast door cookie monster

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

 

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,

but the doctor did get a brain-attack !! my name:

 

breedbandwurger 1967

 

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, ceesv zei:

Geluid bij ons zat op 5,5 Mhz afstand van de beeld draaggolf.

Engeland was 6 Mhz.

Stereo was 5.5 en 5.7 mc :)

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden, drz zei:

Stereo was 5.5 en 5.7 mc

We worden steeds wijzer 🙂  Bedankt DRZ !

 

 

9 minuten geleden, cookie monster zei:
4 uren geleden, 4KUHD zei:

Dan waren die Duitse zender goed sterk als jij ze op een draadje kon ontvangen 🙂

ARD , Dit was enkel op K46 het geval , wel vreemd , maar mooi meegenomen

Dan was je draadje misschien exact een kwartgolf lengte voor K46 🤭

Het kan natuurlijk geweest zijn dat het antennediagram van die ARD zender ietwat beter gericht was op jouw omgeving

ten op zichte van de andere kanalen. 

Wij ontvingen de zender in Aurich op kanalen 33 43 en 53, maar ze waren niet allemaal even sterk.   Dat zal ook te wijten

geweest zijn aan de Fuba XC-91,  welke geen gelijkmatige gain had over dit frequentiebereik en de antenneversterker, welke

ook geen gelijkmatige gain zal hebben gehad.  Meende een Polytron in een grijs kastje. En een koppelfilter om ook de NED

antenne bij te koppelen.

 

19 minuten geleden, cookie monster zei:

Oh , nog iets leuk , via de kabel , het toenmalige Filmnet , met de save codering ,

ik weet niet hoe , maar die Philips KTV daar konden wij zomaar Filmnet op kijken ,

enkel het beeld op z'n lichtst zetten , en bingo , wij hebben zo toch een lange tijd plezier gehad

Je bent wel inventief geweest in die dagen Cookie Monster;  UK geluid van de TV hoorbaar gemaakt op je FM radio en

een tovertruc voor Filmnet 🤩

Heb van Filmnet maar zeer kort kunnen genieten;   Ik weet niet meer hoe of wat, maar kreeg de beschikking over zo'n illegale

Filmnet decoder.   Was kritisch met potmeter instellingen en als je beeld had was het maar even en begon het beeld te trillen.

Vlak daarna is de codering veranderd en was het voorbij.  Heb er nooit een film ermee bekeken weet ik nog wel 🤪

 

Groet 4KUHD

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, 4KUHD zei:

UK geluid van de TV hoorbaar gemaakt op je FM radio

De radio gaf dan een lichte storing op het beeld , maar UK geluid via de TV :)

Ook die telefoongesprekken net onder UHF-band .... oelalala .... da' wil je nie' weten 😁

Ik weet ook nog vlakbij Zeebrugge kon je rond de 107.5 FM telefoongesprekken beluisteren 🥳 , vaak naar de UK !!

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

 

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,

but the doctor did get a brain-attack !! my name:

 

breedbandwurger 1967

 

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2

Link naar reactie
Delen op andere sites

35 minuten geleden, cookie monster zei:

Ik weet ook nog vlakbij Zeebrugge kon je rond de 107.5 FM telefoongesprekken beluisteren

Dat is een vreemde frequentie voor telefoongesprekken !     Waren het geen piloten die met elkaar communiceerden

want vanaf 108Mhz begint de luchtvaartband ?

 

Ruim 20 jaar geleden had ik een transceiver, welke ook voorzien was van de 6m amateurband. Na een modificatie kon

ik over het gehele kortegolf en lage VHF spectrum uitzenden.

Illegale telefoons vlak onder Band 1 waren druk bezet en gebruikten duplex frequenties voor handset en basis set.

Tijdens een telefoongesprek heb ik wel eens een opmerking geplaatst in de trant van:  ' Wat je verteld is onwaar' 

Leuke reactie was toen te horen:   ' Hoor je dat ook ?  Er zit nog iemand anders op de lijn'.  Wat later ontving ik ook een

buurvrouw van mij, die zo'n illegale telefoon gebruikte.   De volgende dag zei ik tegen haar dat ik haar gesprekken

kon volgen...........  Ik heb haar daarna niet weer gehoord via die illegale telefoon 🤣

 

Pas met de komst van Dect was het gebeurd om telefoongesprekken te beluisteren.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, 4KUHD zei:

Dat is een vreemde frequentie voor telefoongesprekken !     Waren het geen piloten die met elkaar communiceerden

Nope , het waren effectief telefoongesprekken , ik heb er zelfs een hot-date op gehoord 😍

107.5 tot 108.5mhz

 

Oh , destijds had ik nog een radio die een wel verdomd sterk signaal uitstraalde !!

(gekregen , begin jaren 90) ,
De kader zat er niet meer rond , weet dus het merk niet :(
Er zaten feitelijk meerdere draaiknoppen op (geluid , zender) !!
Maar waar het om gaat , elke radio geeft een "stoorkanaal" (LO),
bv de ene radio op FM 97.5 (volume stil) , een andere radio ernaast ,
dan merk je stil ruis op +/- 108mhz tot op +/- 5m afstand !!

Op die 2de radio kon je destijds heel dof de zender van 97.5 mhz horen !!

Teminste als er men iets op uitzendt , dat is hier radio 2 (VRT) :)
Ook op de AM zo'n ruissignaal , althans , ik dacht beginnend na 1200Khz !!
Was leuk om pa te pesten als die 1512 Khz BRT Wereldomroep luisterde grinser002.gif  grinser006.gif

Mooie leuke pieptoon , wanneer net naast de frequentie , stoort lekker grinser045.gif
De radio die ik gekregen had , daar ging dit LO stoorsignaal op FM
tot zo'n 400m ver (toevallig ontdekt) !!!! Hoe kan dit zo ver komen ??
Op AM ook , echter daar kon ik muziek op uitzenden , vreemd ?!?!?!?!

Klinkt allemaal waarschijnlijk vreemd , maar toch ....
Ik probeerde wel eens iets zonder te weten wat , maar het ging :)

Ik vermoed dat die LO 's avonds op de AM wel ietsjes verder ging !!

En ja , als m'n buurman z'n radio buiten TE hard had staan .... grinser002.gif

En ook die z'n radio straalde het LO signaal een redelijk eindje !!

Zelfs met een VHF/UHF breedbandversterker kon je wat leuks uitspoken op FM  ,

de jaren 80 waren leuke tijden !! Ook met babyfoons destijds net onder de LW  ,

maar de frequentie was verstelbaar , naar boven 155khz , net in de gewone LW band :D

aangepast door cookie monster

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

 

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,

but the doctor did get a brain-attack !! my name:

 

breedbandwurger 1967

 

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Je had vroeger ATF1, het eerste analoge mobiele telefoonnet, maar dat zat rond 150 MHz.

Een FM ontvanger heeft geen spiegel frequentie rond die frequentie, of de ingang zou overstuurd moeten zijn.

 

In die tijd kon je wel met bijvoorbeeld een Bearcat scanner meeluisteren naar ATF-1

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden, ceesv zei:

Je had vroeger ATF1, het eerste analoge mobiele telefoonnet, maar dat zat rond 150 MHz.

Ah , dat kon het dus niet zijn !!

 

BTW , ivm het LO "stoorsignaal":

De radio is ondertussen al lang naar de jakkamakka !!!! :(

Op de AM band , ik weet ook nog wanneer ik naast de elektrische leidingen liep ,

ging dit signaal keihard , op 30 meter er vandaan , slechts een klein beetje minder signaal !!

Maar ik het toen ook met een draagbare radio getest , was wel leuk om dit te testen !!

Wat ik ook nog weet , in die radio zat zo'n lamp op zat met groene streep ,

deze lamp zag er uit als radiolampen in andere oude radio's !!

https://nl.wikipedia.org/wiki/Indicatorbuis

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/d9/EM84-Betrieb.jpg

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

 

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,

but the doctor did get a brain-attack !! my name:

 

breedbandwurger 1967

 

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Je hebt het over het "katteoog".

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...