Ga naar inhoud


Wat voor een antenne is dit , S-band , 2,4Ghz ? ?


cookie monster

Aanbevolen berichten


  • Moderator

Ziet eruit als een antenne voor het bovenste gedeelte van band III.

 

In mijn jeugd keken we daarmee naar de uitzendingen van het REM eiland.

(De onzichtbare man en Mr. Ed, het sprekende paard)

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben nog te jong om er ooit naar gekeken te hebben maar dacht ook inderdaad aan een REM-antenne voor de ontvangst van TV Noordzee op kanaal 11 (of elke andere zender die op dat kanaal uitzondt dus) en nu nog prima bruikbaar voor DAB-ontvangst.

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Heb ik nu wat gewonnen? :P

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goh, ik wist niet dat het Rem-eiland zo'n enorm bereik had met zijn 10kW op VHF Kanaal 11 (TV) 217,25 MHz?
Ik zie op de foto een exotisch landschap met palmbomen en een huizenstijl die je echt niet in Nederland ziet.

Bovendien klopt er helemaal niets van deze antenne.
De reflector zit altijd op een grotere afstand van de dipool dan de eerste director, dus rechts moet de reflector zijn. Maar dat is de kortste spriet, dus die zit daar verkeerd gemonteerd. De reflector is altijd de langste.
 

post-60869-0-17339600-1489697852_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb ik nu wat gewonnen? :P

 

Eeeeewige roem! ;)

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goh, ik wist niet dat het Rem-eiland zo'n enorm bereik had met zijn 10kW op VHF Kanaal 11 (TV) 217,25 MHz?

Ik zie op de foto een exotisch landschap met palmbomen en een huizenstijl die je echt niet in Nederland ziet.

Bovendien klopt er helemaal niets van deze antenne.

 

De reflector zit altijd op een grotere afstand van de dipool dan de eerste director, dus rechts moet de reflector zijn. Maar dat is de kortste spriet, dus die zit daar verkeerd gemonteerd. De reflector is altijd de langste.

 

In Breda ontvingen wij het "Remeiland" via de achterkant van de VHFIII België kanaal 8 en 10 antenne en de ontvangst was alleen met slecht weer met een beetje sneeuw in beeld.

  • Like 1

Vu+ Uno 4K SE en 1TB HDD / Samsung 65'' UHD Smart TV.

Vier schotels, 150, 120, 90 en 120** cm., voor Astra 1 & 3, Hotbird/Eurobird, Türksat,   ** is tijdelijk buiten gebruik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 jaren later...

Leuk oud topic 🙂

Deze man nam de corona maatregel;  ' winkelwagentje verplicht '  wel heel serieus:

 

Afbeelding

https://twitter.com/sicral/status/452886064005664769

 

Op 12-3-2017 om 19:12, Sprietje zei:

 

Waarvoor ze die antenne met die paardenkar gebruikten, weet in niet.

 

 

Dat array  werd zoals CeesV al opmerkte gebruikt voor moonbounce;  Dit is de antenne van W5UN en een van de grootste installaties voor 144 Mhz EME

 

De grootste array had RN6BN destijds met maar liefst 64 stuks 5 w/l lange antennes voor 144Mhz

ant64.jpg

https://www.73.ru/

 

Sam had een heel goed signaal op 144Mhz via de maan en helaas is zijn antenne verwoest.

 

Een bijzonder verhaal zit er achter deze array van Finn LA8YB omdat hij dit bouwwerk in zijn uppie na zijn pensioen is gaan bouwen en er 10 jaar aan

heeft gewerkt.    Helaas heeft hij er niet  even zoveel jaren van mogen genieten, maar een knap staaltje vakmanschap en eveneens een prachtig signaal

hoorbaar via de maan op 144 Mhz

dscn0880b.jpg

http://www.la3f.no/album/eme/

 

 

Die loop yagi's uit het begin van dit topic zijn ook in deze array toegepast; Graziano IK3MAC

Graziano gebruikte 24 stuks en deze LLY antennes zijn ontworpen door I3DLI,  die een combinatie toe paste van de gewone conventionele yagi tezamen met loop

directoren.  Dit station mag wat mij betreft als een van de beste ooit opgetekend worden, want kreeg via de maan ooit respons van Graziano toen ik een 12 elements

8 meter lange 144Mhz antenne gebruikte en hem met 25 Watt in CW aanriep.   Helaas hoorde hij enkel PA3  en verdween toen uit de hoofdlob door de opkomende maan.

200992003230_ik3mac_2.jpg

 

http://www.iz3nve.com/incredibile_antenna_di_ik3mac.html

 

Overigens voor de geinteresseerden in ontvangst van signalen vanaf de maan is misschien het Franse Graves radar op 143.050 de

beste manier om iets vanaf de maan te ontvangen.

http://pe1itr.com/graves/index.htm

Met een niet eens zo lange antenne (de mijne is 3m lang voor 144Mhz)  is Graves radar te horen via de maan als de maan opkomt

tijdens de lage baan passage ( Ben even kwijt of dat de apogee of perigee passage is)  waarbij de maan niet al te hoog boven de

horizon komt.  

Dit satelliet detectie systeem van de fransen heeft een enorme power en is altijd ook het sterkste aardse signaal wat vanaf de maan

teruggekaatst  op Aarde te ontvangen was.

 

Groet 4KUHD

 

aangepast door 4KUHD
iets vergeten
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...