Ga naar inhoud


verkeerde LNB? of wie weet de specs?


donny81

Aanbevolen berichten

allereerst alvast bedankt voor het lezen en meedenken.

vervolgens hoop ik dat ik in de juiste categorie plaats aangezien het om en canal digitaal gaat en om een schotel uitrichten en als laats hoop ik dat ik de situatie duidelijk uitgelegd krijg met ook wat foto's :-D

 

Ik heb een abonnement van Canal Digitaal in Hongarije. deze heb ik in september vorig jaar zelf opgehangen met een naamloze 65cm schotel met een originele Canal digitaal quad LNB deze heeft voorheen altijd prima gewerkt.

Nu wil je het niet geloven maar een of andere grappenmaker heeft me kop gejat die is dus weg.

 

nu had ik er niet zo'n zin in om er weer 1 uit NL te laten komen en heb er hier in Hongarije 1 gekocht.

volgens de verpakking moet die geschikt zijn voor de 23.5e en de 19.2e astra's

 

Het probleem:

Wat ik ook doe en wat ik ook probeer Ik krijg wel goed signaal op de 23.5 maar niet op de 19.2e

Nu heb ik de mazzel dat ik 2 schotels naast elkaar heb hangen.

1x 80cm schotel en 1x 65cm schotel

 

1 probleem heb ik volgens mij zelf al door. volgens de stikker op de achterkant van de LNB staat "for 80cm dish" wat volgens mij wel moet werken op een 65cm schotel alleen moet je de LNB iets naar voor of achterplaatsen. Althans ik heb het andersom wel werkend gehad de Canal digitaal quad LNB op de 80cm schotel en dat werkte prima.

 

Afijn we richten ons maar even op de 80cm schotel want daar is die voor bedoeld.

ik voeg de foto's toe van de opstelling zoals het hangt. de instellingen van de Solovox F5S Plus decoder en de signalen.

 

Een kanttekening ik had de decoder altijd ingesteld staan op: LNB Freq: Universal (9750-10600) daar ontving ik altijd mijn signaal en zenders op. Nu krijg ik daar voor geen mogelijkheid signaal op. wanneer ik wel signaal krijg is als ik het op (9750-10550) zet maar daar lijken de zenders niet op te reageren. Ik krijg ook signaal als ik Transponder 27500 kies ipv 29900 . Het lijkt er een beetje op alsof de LNB de combi LNB Freq Universal (9750-10600) + Transponder 29900 niet pikt. en volgens mij is dat nou net de combi die ik moet hebben.

De LNB die ik dus heb is: de Inverto Twin monoblock 23mm LNB 43 for 80cm dish 

de IDLB-TWNM22-DBA43-8PP Het leuke is dat ik het op de website van de fabrikant niet kan vinden deze :-( 

 

Kan het zijn dat deze LNB dan wel geschikt is voor de 23.5 en 19.2 satelliet maar niet geschikt is voor de transponder of frequentie combi die ik moet hebben?

of kent iemand deze LNB en zegt oh ja dan moet je even dit of dat. 

Zojuist even een canal digitaal kop geleend van de NL-se dorpsgenoten en die doet het dus meteen op beide schotels

 

 

post-102309-0-99619000-1499448033_thumb.jpg

post-102309-0-99862000-1499448047_thumb.jpg

post-102309-0-43066300-1499448067_thumb.jpg

post-102309-0-93096000-1499448076_thumb.jpg

post-102309-0-12844300-1499448094_thumb.jpg

post-102309-0-81681000-1499448116_thumb.jpg

post-102309-0-88262700-1499448125_thumb.jpg

post-102309-0-73066400-1499448139_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 31
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Beste donny81

Het Inverto 4,3° monoblock wat je gekocht hebt is voor een schotel van 80cm breed. Het typenummer komt niet voor in de catalogus van Inverto maar dat komt wel vaker voor.
Dit block is zeker niet geschikt voor een schotel van 60cm.
Maar jij hebt ook een schotel van 80cm. Is dat 80cm breed of 80cm hoog op de spiegel gemeten dus zonder de rand.

Van de tv-beelden die je laat zien klopt niet veel.
De eerste 3 beelden geven de Astra 19,2 aan maar kijk je dan wat er achter Diseqc-1.0 staat, lees je "Port 2". Dat kan niet.
Normaal is de Astra 19,2 altijd positie 1 en de Astra 23,5 altijd positie 2.
Bij het vierde beeld gaat het om de Astra 23,5 en dan staat er "Port1".

Dan nog andere opmerkingen over de beelden.
Ik bespreek ze van boven naar beneden.
In het eerste beeld staat:
Astra 19,2 - 12525V - 27.500. Transponder 12522V is niet in gebruik.
Op de Astra 23,5 bestaat er wel een transponder 12525H maar die is ook niet in gebruik.

In het tweede beeld staat:
Astra 19,2 - 12187H - 29.900 - Universal 9750-10550
Dit is dus ook geen transponder van de Astra 19,2 maar van de Astra 23,5
Bovendien moet het universal 9750 - 10600 zijn.
In het derde beeld staat hetzelfde als in het tweede beeld maar dan staat de universal 9750 - 10600 wel goed.

In het vierde beeld staat Astra 23,5 - 10803H - 10803H - 22.000 - Port1
Dit moet port 2 zijn.
Maar de laagste frequentie van de Astra 23,5 is 11644H dus dit kan niet.
Het is dus een frequentie van de Astra 19,2.

 

Dit monoblock heeft in tegenstelling wat gebruikelijk is de Astra 23,5 op positie 1 en de Astra 19,2 op positie 2. Vandaar dat het ook een afwijkend typenummer heeft.
Zet dus de diseqc-instelling in je menu eerst eens goed, Astra 19,2 is positie 2, Astra 23,5 is positie 1.

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste donny81

 

Het Inverto 4,3° monoblock wat je gekocht hebt is voor een schotel van 80cm breed. Het typenummer komt niet voor in de catalogus van Inverto maar dat komt wel vaker voor.

Dit block is zeker niet geschikt voor een schotel van 60cm.

Maar jij hebt ook een schotel van 80cm. Is dat 80cm breed of 80cm hoog op de spiegel gemeten dus zonder de rand.

 

"denk dat daar meteen de fout zit dan? de schotel is 70cm breed en 80cm hoog"

 

Van de tv-beelden die je laat zien klopt niet veel.

De eerste 3 beelden geven de Astra 19,2 aan maar kijk je dan wat er achter Diseqc-1.0 staat, lees je "Port 2". Dat kan niet.

Astra 19,2 is altijd positie 1 en de Astra 23,5 is altijd positie 2.

Dij het vierde beeld gaat het om de Astra 23,5 en dan staat er "Port1".

 

Dan nog andere opmerkingen over de beelden.

Ik bespreek ze van boven naar beneden.

In het eerste beeld staat:

Astra 19,2 - 12525V - 27.500. Transponder 12522V is niet in gebruik.

Op de Astra 23,5 bestaat er wel een transponder 12525H maar die is ook niet in gebruik.

 

In het tweede beeld staat:

Astra 19,2 - 12187H - 29.900 - Universal 9750-10550

Dit is dus ook geen transponder van de Astra 19,2 maar van de Astra 23,5

Bovendien moet het universal 9750 - 10600 zijn.

In het derde beeld staat hetzelfde als in het tweede beeld maar dan staat de universal 9750 - 10600 wel goed.

 

In het vierde beeld staat Astra 23,5 - 10803H - 10803H - 22.000 - Port1

Dit moet port 2 zijn.

Maar de laagste frequentie van de Astra 23,5 is 11644H dus dit kan niet.

Het is dus een frequentie van de Astra 19,2.

 

Zet dus de diseqc-instelling eerst eens goed, Astra 19,2 is positie 1, Astra 23,5 is positie 2.

 

"de diseqc instellingen staan volgens mij goed. althans met deze instellingen kijk ik vanaf sept 2016 al TV. mij is ook geleerd (maar kan er naast zitten) dat als je de schotel richt op 23.5 en daarna de meekijker afstelt op de 19.2 dat dan de kop in de houder Diseqc 1 of A is en de meekijker 2 of B de foto's heb ik er bij gedaan om een beetje te laten zien wanneer ik wel signaal op de 19.2 heb en wanneer niet. de foto's die ik er nu bij zet (eerder ook al gepost) zijn de instellingen waarbij het bij mij altijd gewerkt heeft. ook met de LNB van de buren werkt het signaal weer naar behoren en kan ik alle zenders weer zien." en nog een aanvulling. als ik de poort van de 23e op 2 zet en die van 19.2 op 1 heb ik op beide satellieten geen signaal meer

 

Ik begrijp dus dat ik naar alle waarschijnlijkheid gewoon een niet passende kop bij mijn schotel heb? als dat zo is stuur ik deze retour en laat ik andere toesturen. en ga ik daar weer mee aan de slag. maar dan nog een toevoeging aan mijn vraag hoe herken ik dan een kop die WEL op mijn schotels passen? heb er nu dus één waar alleen op staat voor 80cm dishes. en ik dacht dus ja die van mij is dat hahaha. maar ik kan dus nergens uit op maken dat ze breed en niet hoog bedoelen.

post-102309-0-69804000-1499456030_thumb.jpg

post-102309-0-94369100-1499456043_thumb.jpg

aangepast door donny81
Link naar reactie
Delen op andere sites

tja deze is voor een 80cm schotel 

dus zeker niet geschikt voor een 65cm

gelijk sprietje al zei

aangepast door smetje limb.BE

1x Dreambox 900UHD Openatv 7.4 2x  TRIAX 110 TDS 4x twin lnb 1x Channel Master 1.20

1x DREAMBOX 8000 HD pvr 1x Dreambox 800se  1x GIGABLU HD QUADPLUS  1x Sab unix triple 1x Xsarius Galaxy 4K  1x gigablue trio

1x Samsung UE65MU7070 4K Ultra HD Smart LED  1x Samsung  UE46F6650SSXXN led 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geloof jij in kaboutertjes beste donny81?

Als ik het monoblock in mijn handen heb zou het dus kunnen dat de Astra 19,2 positie A heeft en de Astra 23,5 positie B.
Plaats je datzelfde monoblock nu op de schotel, dan worden de draadjes van lnb 1 en 2 ineens door kaboutertjes omgewisseld op de diseqc-switch?

Maar lees nu eens wat ik schrijf.
Dit block heeft een andere volgorde en je moet gewoon de instellingen in je satellietontvanger veranderen.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Staat de LNB niet verkeerd gedraaid? In Oost-Europa is de skew toch negatief ipv positief?

Ik heb 4 uur lang van beneden naar boven lopen draaien en weer terug :-D maar totaal geen reactie. helemaal beneden begonnen en dan met kleine schokjes naar boven tot die helemaal aan de verkeerde kant stond. terwijl dus dat standaard ding van canaldigitaal binnen 3 minuten beet had

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geloof jij in kaboutertjes beste donny81?

 

Als ik het monoblock in mijn handen heb zou het dus kunnen dat de Astra 19,2 positie A heeft en de Astra 23,5 positie B.

Plaats je datzelfde monoblock nu op de schotel, dan worden de draadjes van lnb 1 en 2 ineens door kaboutertjes omgewisseld op de diseqc-switch?

 

Maar lees nu eens wat ik schrijf.

Dit block heeft een andere volgorde en je moet gewoon de instellingen in je satellietontvanger veranderen.

 

Nee zeker niet haha.

Heb even een foto van het doosje toegevoegd die ook zeggen dat de 23.5 op A/1 moet en de 19.2 op B/2

Niet om bijdehand te doen ofzo maar voor de duidelijkheid.

moet ook zeggen dat met de instellingen van de 2 foto's van de laatste post daar ontvangt de 23.e dus signaal en kan ik ook alle zenders gewoon zien. de 19.2 ontvangt die niet tenzij ik hem op vreemde instellingen zet zoals op de foto's van de eerste post.

 

Dacht zelf dus dat of de kop niet past met deze schotel of dat de kop de de canal digitaal settings niet aankan. 

en natuurlijk heb ik zojuist weer even geprobeerd om de 19.2 op 1 te zetten de 23.5 op 2 en dan hebben beide geen signaal meer

post-102309-0-06545700-1499459809_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kijk nou eerst eens op kingofsat of lyngsat voor de juiste frequenties en sr's. Als je allemaal niet bestaande frequenties in je ontvanger hebt staan kun je lang zoeken. En je lnb moet staan op 9.750/10.600

clarke-tech HD4100+, gigablue UHD trio 4k, rotor 53grO-45grW, Fuba 85 cm.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kijk beste donny, dat is nu precies wat ik in bericht 4 schreef.
Dit monoblock heeft de diseqc-volgorde precies andersom dan wat we in Nederland gewend zijn.
Hier is Astra 19,2 positie 1 en Astra 23,5 positie 2
In Tsjechië is de volgorde net andersom, Astra 19,2 positie 2 en Astra 23,5 positie 1.

Dus voor de zoveelste keer, je diseqc-volgorde in je ontvanger anders instellen. Zucht.

 

Als je nu helemaal geen signaal meer hebt, staat de kop van de Astra 23,5 (de schotel dus) op de Astra 19,2 uitgericht.
 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

En als je ergens 'signaal' hebt, kijk dan eerst eens welke zender je dan op die frekwentie ontvangt, en of dat past bij de satelliet/frekwentie die je denkt te ontvangen.

 

En houd vervolgens je hand achtereenvolgens voor de twee koppen van de duo-lnb, zodat je definitief kunt bepalen met welke kop je die zender ontvangt.

 

Dat levert dan informatie op, waar jij en wij echt verder mee komen.

 

Edit, ah, @Sprietje heeft ook alweer gereageerd....

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

In Gamás moet het monoblock 3,5° schuin staan in dezelfde richting als in Nederland, dus de vrijhangende kop van de Astra 19,2 iets lager.

 

Op een schotel van 70x80cm past dit monoblock even goed(slecht) als een duo-lnb voor een schotel van 60cm.

Bij dit monoblockt staan de koppen iets te ver uit elkaar, bij een duo-lnb voor een schotel van 60cm staan ze te dicht bij elkaar.
 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

In Gamás moet het monoblock 3,5° schuin staan in dezelfde richting als in Nederland, dus de vrijhangende kop van de Astra 19,2 iets lager.

 

Op een schotel van 70x80cm past dit monoblock even goed(slecht) als een duo-lnb voor een schotel van 60cm.

Bij dit monoblockt staan de koppen iets te ver uit elkaar, bij een duo-lnb voor een schotel van 60cm staan ze te dicht bij elkaar.

 

Daar ben ik van op de hoogte :-D het is gelukkig niet de eerste schotel die ik op hang. 

Waar het hele verhaal om draait en waar bij mij de kennis ophield is denk ik simpel ben ik bang. heb de verkeerde kop.

Ik ga maandag even een nieuwe kop kopen en deze terug sturen. laten we daar eerst maar eens mee beginnen de juiste kop bij deze schotel zoeken. een grotere schotel gaat bij mij door de ruimte beperking helaas niet werken dan kan ik hem niet goed uitrichten omdat die dan de draai niet kan maken omdat die tegen de hoek van de muur aankomt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In Tsjechië is de volgorde net andersom, Astra 19,2 positie 2 en Astra 23,5 positie 1.

 

Dus voor de zoveelste keer, je diseqc-volgorde in je ontvanger anders instellen. Zucht.

 

 

Volgens de afbeeldingen bij #10 staan ze dan toch al goed?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...