Ga naar inhoud


Signaal big bisat neemt af...?


el bobo

Aanbevolen berichten

Goeiedag allen.

Ik heb zo 2.5 jaar denk ik nu de big bisat hangen en ben er zeer tevreden mee...MAAR.

Ik heb de laatste tijd in de gaten gekregen dat mijn signaal steeds minder word.

Ik heb dus vandaag wat gekeken of ik wat kon ondekken hoe dat komt met hier en daar de lnb/schotel ietsje bij te stellen en op te poetsen.

Ik heb lnbs staan op de bekende 4 en sirius en thor...dus 6

Op de sirius waar ik nu de laatste week weer wat vaker ben gaan kijken heb ik net geen 50% en krijg hem met geen mogelijkheid hoger met wat kleine trekjes hier en daar.

Heeft iemand anders dat ook aan de hand gehad en zo ja wat zou het kunnen zijn dan?

Ik heb toendertijd alles in 1 keer nieuw gehaald.

Ook de f-conectoren zijn met een pers tangetje erop gezet voor langer leven tegen vocht enz.

De switches zijn van emp 8/1.

De astras zijn trouwens nog wel redelijk maar zijn ook aan het dalen...nu zo een 65 a 70%...

Iemand....?

Alvast bedankt

Link naar reactie
Delen op andere sites


Het zou de EMP 8/1 kunnen zijn, die wat minder word ,je zou de antennekabel van af de ontvanger

rechtstreeks door kunnen verbinden ,naar de lnb ,en kijk dan hoe het signaal is

 

Volgens de wet van Bartjens moet het kunnen

 

En met de vriendelijke groeten Hendrik

 

En Is je Probleem opgelost? Help anderen door te vertellen hoe je dat hebt gedaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je schrijft in je eerste bericht dat je de schotel hebt opgepoetst.
Waarschijnlijk zat er wat alg op de schotel.
Denk daar niet te gering over want alg kan wel degelijk een negatief effect hebben op een schotel.

Ik heb o.a. nog steeds een Technisat Multytenne in gebruik. Die is perfect afgesteld met de juiste schotelskew en een regenkapje.
Toen CD de zender NGC Wild nog met fec 5/6 uitzond, viel het beeld niet weg met wat regen.

Vorig jaar merkte ik dat bijv. NPO 1-2-3 al met een beetje regenbui uit viel.
Er zat groene als op de schotel, niet eens zo veel maar toen ik hem met een autowasborstel eens helemaal goed had schoongemaakt met zeep en daarna in de vloeibare was had gezet, was alles weer als van ouds. Geen uitval meer gehad. Zoiets merk je natuurlijk bij een kleine schotel van slechts 45x45cm veel sneller dan bij een grote schotel die veel meer regenreserve heeft.

Zeker bij een Visiosat die van kunsthars is gemaakt, kan dit materiaal op den duur poreus worden. Dat gebeurt meestal niet na 2,5 jaar maar er blijft dan vocht in de poriën zitten. Je moet je bedenken dat de reflectiemat midden in de kunsthars laagdikte zit. De invallende signalen moeten dus eerst door een vochtlaag heen om bij de reflector te komen en bij terugkaatsing naar de lnb moeten de signalen weer door de vochtlaag heen. Dit kan een behoorlijk verlies opleveren.
Zo'n schotel regelmatig even een wasbeurt geven en in de was zetten, zorgt dat hij optimaal blijft werken.

Ik wil hiermee zeker niet zeggen dat het probleem hier in zit maar is zeker bij oudere kunsthars schotels van toepassing.
 

post-60869-0-75709100-1500283203.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een tegenstrijdige en onlogische meningen worden hier toch soms gemeld.

Hierboven in #3 worden de EMP Centauri switches weer afgekraakt.

Blackeyes meld in # 37 op Cahors Big BiSat dat de Venton Rocket LNB's

heel slecht zijn in de regen en hij wil die prullen nooit meer hebben.

Nu heb ik toevallig beide ook op mijn Big BiSat zitten en ik heb er géén

klachten over.

Op Astra 1 krijg ik met een smalle 23 mm Venton zelfs 18,1 dB (100%)

binnen met droog weer.

Beter kan toch niet en met een stevige regenbui zakt het natuurlijk wel iets,

maar is het signaal nog steeds ruim voldoende voor een storingsvrije ontvangst.

CAHORS Big BiSat met Twin LNB's 5xRELOOK RE-T1EC & 3xVENTON Rocket EXL-T 

op 8 Satellieten:  05.0˚W / 04.8˚E / 09.0˚E / 13.0˚E / 16.0˚E / 19.2˚E / 23.5˚E / 28.2˚E

PANASONIC OLED TX-65JZW984 4K UHD / VU+ SOLO-4K UHD / VANTAGE 8000-S HD

Latitude: 52.2933 / Longitude: 4.9827 / AVATAR: IntelSat bij Langendorf (D) Foto 01 Sept. 2010

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sprietje.

Zeker een aannemelijk verhaal.

De schotel zelf had alleen wat spinnenwebben enz. En op de lnbs zat inderdaad wat alg op.

Voor de rest oogt alles nog als nieuw...

Alles geprobeerd nu met dezelfde resultaat.

Begin toch echt achter me oor te krabben over "wat" er eigenlijk vergaat in die zeer korte tijd.

2.5 jaar na alles nieuw te hebben aangeschaft en met toendertijd perfecte resultaat tot nu...wel erg snel voor die centjes.

Ik geef niet op maar om meteen weer opnieuw wat nieuws te gaan halen gaat me schoen wat van wringen...;-(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien domme vraag, je gebruikt toch geen vu duo? Dacht een 8 maande geleden na een storm ook dat de schotel loos was.

Bij nader inzien, waren het de elco's in de vu die het signaal naar beneden deed gaan.

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet of die ook die elco problemen heeft. Kan je geen ontvanger lenen om dit uit te sluiten?

Voor je gans je schotel installatie ondersteboven keert.

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, die oude had meer elco problemen, bij mij 8 vervangen.

Het zou wel snel zijn, als die duo2 nu al defecten zou vertonen.

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

Stabiliteit qua signaal is blijkbaar bij zwakke satellieten met de big bi visiosat moeilijk te verwezenlijken, met de 28,2 heb ik op de meeste zenders daarvan een perfect signaal. 

Een onstabiel signaal heb ik ook op de 23,5° ook al verschillende lnb's geprobeerd en  andere ontvangers (vu solo4k, vu vultimo en vu duo2) en zelfde probleem.

 

Ik ga binnenkort eens testen met mijn andere schotel (triax 88), heb deze verstevigd en ga eens kijken of ik daar ook het "schommelprobleem" heb....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...