Ga naar inhoud


Nieuwe TV/Oude DiSEqC....?


Shmuel

Aanbevolen berichten

Goedemorgen allemaal,

 

Bij een heftig onweer in de buurt is onze Grundig 46" TV met 3 geïntegreerde tuners (analoog, DVB-T en S-2) defect geraakt. Prima beeld van een HDMI aansluiting; totaal geen ontvangst.

Gelukkig hadden we een verzekering voor 5 jaar en daarbinnen wordt hij gerepareerd. Gisteren kreeg ik een mailtje van de verzekering, dat reparatie onmogelijk is en dat ik een nieuwe krijg. Die hadden ze al voor me uitgezocht, een Panasonic 49 ESW 504. Zelfde of betere specs, zelfs 3"groter. Of de kleuren naar onze zin zijn, moeten we natuurlijk nog maar afwachten!

 

Maar..... na uren zoeken op het internet kom ik tot de conclusie dat genoemde Panasonic alleen DiSEqC 1.0 ondersteunt. Pus "one cable", whatever that may be.
Nu heb ik een WaveFrontier met zes LNB's plus nog een aparte 80 cm schotel voor Astra 2 en tussen dat alles en de ontvanger een 10-1 switch.

Ik kan natuurlijk genoegen nemen met vier satellieten in de huiskamer, maar het spelen met de ontvangst van verre landen is dan wel afgelopen :-(
Of is er een manier om toch mijn DiSEqC 1.1 switch te bedienen, b.v. via de "one cabe" oplossing?

Wie heeft er een idee? Bedankt!

Groeten,
Shmuel

Link naar reactie
Delen op andere sites


je diseqc 1.0 stelling op een Panasonic klopt echt niet hoor

 

maar willen we naar een oplossing moeten we even kijken wat je 504 aan instellingen nodig heeft

dat is heel goed lezen van de gebruikshandleiding, beter nog staan er youtube filmpies over exact jou probleem in het internet

 

p.s. one cable is het bekende UNICABLE principe, niet van toepassing bij jou

post-30989-0-14019100-1501664684.jpg

aangepast door Tonskidutch

Eternal Alexander

Vangelis

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Panasonic ondersteunt over het algemeen disecq 1.0 en 1.2

Je kan een 8/1 of zelfs 10/1 diseqc switch gebruiken en die via het diseqc 1.2 protocol sturen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan een 8/1 of zelfs 10/1 diseqc switch gebruiken en die via het diseqc 1.2 protocol sturen, ......

 

MITS de switch dat ondersteunt! (Niet alle switches doen dat.)

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Meer dan Deze tv ondersteunt DiSEqC versie 1.0 had ik ook niet gevonden. Tonskidutch, waar heb jij gevonden dat dat niet klopt?

Wat voegt MiniDiSEqC in dit verband toe?

Mijn switches zijn twee GECEN GD-10B's. Eén aan de TV boven (losse decoder met 1.1, geen enkel probleem); één beneden, waar de nieuwe TV moet komen. 
De switch zou, mits omgeprogrammeerd met de GD-10P programmmer, op DiSEqC 1.2 positioner commando's moeten reageren. Maar over 1.2 heb ik net zomin als over 1.1 iets bij Panasonic kunnen vinden.

Groeten,
Shmuel

Link naar reactie
Delen op andere sites

als hij minder dan je vorige kan moet je compensatie vragen of een model met dezelfde karakteristieken.Mss is er wel een update gekomen voor dat model dat dan wel meerdere disecq ondersteund.Stel hen gewoon de vraag en zeg dat je de 1.2 nodig hebt.

Groetjes,salutations,greetings.
1 x Gibertini 1,10 vast 3 sats + 1 x Triax 88 cm rotor
Vu + Duo2 twin sat tuner  4 X DVB-S2 en 1 x turbo DVB-C + OpenVix + idem dual tuner and vu duo2 fallback tuner

Octagon SF8008 4K  Openvix (via ethernetconnectie/WIFI fallbacktuner)

Link naar reactie
Delen op andere sites

als hij minder dan je vorige kan moet je compensatie vragen of een model met dezelfde karakteristieken.Mss is er wel een update gekomen voor dat model dat dan wel meerdere disecq ondersteund.Stel hen gewoon de vraag en zeg dat je de 1.2 nodig hebt.

 

Dat traject loopt al. Maar ik wil ook kijken wat de gebruiksmogelijkheden zijn (zowel mijn vrouw als ik vinden die Panasonic wel mooi van vorm en de feedback op het web is in het algemeen ook erg lovend).

Groeten,
Shmuel

Link naar reactie
Delen op andere sites

De leverancier (van de verzekeraar) heeft contact gehad met Panasonic. Daaropvolgend heb ik een nieuw aanbod gekregen voor een LG 49LJ614V.
Ben nu weer aan het zoeken naar de DiSEqC-versie, maar ik neem aan dat de leverancier dat ook wel zal hebben gedaan.

Ik zal het eindresultaat melden.
Allen bedankt voor het meedenken/meeleven!

Groeten,
Shmuel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Net deze bevestiging gekregen:

Anbei erhalten Sie unser erneuertes Angebot zu der Schadensnummer 2017-1759.
Wir entschuldigen uns höflichst für das Übersehen dieses Details, der Panasonic Fernseher hatte in der Tat nur DiseQ 1.0.
Der im neuen Angebot aufgeführte LG 49 LJ 614 V verfügt über DiseQ 1.2. 


Het wordt dus een andere TV, met DiSEqC 1.2.

Groeten,
Shmuel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het wordt dus een andere TV, met DiSEqC 1.2.

 

Dan weet je dus nog niet of die ook diseqc 1.1 kan?

Maar goed, je kan dan in ieder geval méér dan 4 LNB's bedienen. :)

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

disecq is toch downwards compatible ?   https://nl.wikipedia.org/wiki/DiSEqC

Groetjes,salutations,greetings.
1 x Gibertini 1,10 vast 3 sats + 1 x Triax 88 cm rotor
Vu + Duo2 twin sat tuner  4 X DVB-S2 en 1 x turbo DVB-C + OpenVix + idem dual tuner and vu duo2 fallback tuner

Octagon SF8008 4K  Openvix (via ethernetconnectie/WIFI fallbacktuner)

Link naar reactie
Delen op andere sites

disecq is toch downwards compatible ?   https://nl.wikipedia.org/wiki/DiSEqC

 

Downwards compatible van 2.x naar 1.x, dat wel.

 

De opdracht-sets van diseqc 1.0, 1.1 en 1.2 zijn geheel losstaand van elkaar, en hebben dus op zichzelf niks met compatibiliteit te maken.

 

Ontvangers met diseqc aan boord kunnen meestal in ieder geval diseqc 1.0;

dat wordt dan soms uitgebreid met 1.2

of met 1.1

of met 1.1 én 1.2.

Op wikipedia staat dat inderdaad al jaren helemaal fout; ook op de engelse pagina. Zowel fout in de beschrijving van diseqc x.2, als in het schema.

Ik vermoed dat er in de begintijd van Diseqc te weinig begrip was van hoe diseqc echt werkte; ik ben in mijn satelliet-begintijd door info op het internet ook flink op het verkeerde been gezet, bleek later. En sommige mensen hebben die onjuiste of onvolledige info nog steeds als hun referentiekader.

 

en dan heb je natuurlijk ook nog USALS,

UniCable (SatCR)

JESS

die als mogelijkheden voor motor- en LNB-besturing worden toegevoegd; maar dat heet dan geen Diseqc meer.

 

Groet,

A33

aangepast door a33
  • Like 1

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De LG kwam, werd getest en.... weer ingepakt.
Ondersteunt 1.0 (werkt op drie van de vier posities). 1.2 is lichtgrijs zichtbaar op het scherm, maar niet te selecteren.
Volgens de verzekeringsvoorwaarden krijgen we een "gelijkwaardig product", d.w.z. dat-ie mijn 10-1 switch moet kunnen aansturen. Hier in Duitsland denken ze dat ik gek ben, want waarom zou een mens meer dan Astra 19.2 nodig hebben?

 

Wat een ellende, zo'n "smart TV" die volgens de fabrikant slimmer is dan z'n baas. Via een lange omweg kun je een paar zaken handmatig instellen, maar beslist niet àlle parameters. Het lijkt Windows wel :-(

aangepast door Shmuel

Groeten,
Shmuel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...