Ga naar inhoud


Wil een schotel van 110 of 120 cm schotel kopen voor Türksat 4A East Beam.


Turanist

Aanbevolen berichten


Als je 42E + 46E (dus twee satellieten) heb je twee LNB's nodig.

Waarom denk je drie LNB's nodig te hebben?

 

Die quad feed LNB is specifiek gemaakt voor 9/13/19.2/23.5E dacht ik.

 

Wat is het probleem met 40mm LNB's? Dit is de dikte van de hals, wat belangrijk is, is de diameter van de kop i.v.m. de afstand van de koppen t.o.v. elkaar.

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alex, heb jij de laatste bericht van Sprietje gelezen? 

 

Ik wil alleen weten of ik 3in1 lnb arm of 2in1 lnb nodig heb. (LNB HOUDER of multifeed hoe het ook mag heten)

De reden dat ik dit vraag is en gelijk jou vraag over de quad feed twin lnb beantwoord is; paaltjens heeft namelijk triple  feed singel lnb gebruikt, en ontvangd 39/42/45E terwijl dit lnb juist gemaakt is voor 13/23,5 en 28. En tussen Türksat en Azarspace zit 4 graden dus ik dacht mischien heb ik die 3in1 lnb houder nodig dan komt waarschijnlijk lnb voor Turksat links te liggen en de lnb voor Azarspace uiterst rechts en de center lnb houder blijft vrij.. Maar goed niemand helpt me niet echt... Men denkt dat ik zomaar alle kennis heb van satalieten.......

 

Volgens Sprietje heb ik een lnb nodig waar de diameter van de kop 50mm is.. Maar goed waar vindt ik zulke lnb??

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Turnist

 

Ja ik had geschreven dat met een SAB 120 schotel, de lnb's hart op hart 55mm van elkaar moeten staan.
Tja, voor de 42 oost, daar moet je zeker geen andere lnb voor nemen dan een Inverto Black ultra.
Wil je de afstand precies passend hebben, dan zou de lnb voor de 46 oost 50mm moeten zijn. Die bestaan wel in single-uitvoering maar niet in twin of je moet met smalle lnb's gaan werken, maar dat raad ik je niet aan.

Er bestaat wel een twin-lnb met een kop van 53mm die dus nagenoeg perfect past (slechts 1mm afwijking), de "Dur-line ultra twin lnb lte" maar die is alleen maar in Duitsland te koop (€16,30) en dat is zo'n gedoe.
Ik adviseer daarom gewoon twee Inverto Black Ultra's te nemen. Die komen dan op 59mm afstand te staan. Dan is de afwijking voor de 46 oost maar 4mm. Dat levert geen probleem op omdat de 46 oost behoorlijk sterk is.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daarbij zou de LNB voor Türksat in het brandpunt moeten staan om nog iets van de 4A East Beam te kunnen ontvangen wat, als ik dit topic en het andere hier genoemde topic lees, nog knap lastig zal zijn op een SAB120.

 

De multi-LNB-houders voor SAB zijn dacht ik zo dat de twee LNB's beide naast de arm komen te staan, dus geen van beide in het brandpunt. Zijn er alternatieven voor? Bijv. de GK2 van SAB?

http://www.sab.com.tr/nl/lnb-houders/229/lnb-holder-gk2

aangepast door Alex1970
typfout

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank jullie wel voor jullie advies,  oke het is me duidelijk; 2x inverto Black ultra twin, sab schotel van 120 cm en een lnb houder heb ik nodig. Maar wat ik alleen nog wil weten, 1- welke lnb houder moet ik nemen dan? Een normale lnb houder of z'n multi block universiele lnb houder zoals het zo mooi heet?? (zie afbeeldingen op Google) en 2- maakt het merk wat uit? 3- moet dan lnb dat gericht is voor Turksat in de linker of in de rechter lnb houder? En 4- wat als ik toch een lnb houder neem waar 3 of 4 lnb in kunnen zal nemen, zal het dan wat uitmaken?? 

 

En natuurlijk gaat mij het om dat ik zoveel mogelijk wat van Turksat 4A East Beam kan ontvangen met een schotel van 120cm, over Azarspace maak ik me niet zorgen dat zal ik wel zeker kunnen ontvangen. 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, je kunt een rail nemen maar voor twee lnb's is dat zo'n bezwaai.
Beter kun je een multifeed houder nemen zodat de lnb voor de 42 oost oostbeam boven de lnb-arm komt te staan voor maximale ontvangst.
Een degelijke houder waarbij je de lnb's met de koppen tegen elkaar kunt plaatsen is de Wentronic. Deze is in 2-fach en in 3-fach te koop maar 2-fach is voldoende, zie bijlage.

 

Wentronic 2-fach.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met deze houder krijg je op Türksat het maximaal haalbare signaal.

De schotel is voorzien van een houder voor één LNB, plaats eerst alleen die LNB en richt de schotel helemaal optimaal voor Türksat. Ook de LNB maximaal afregelen in de houder, dus afstand tot de schotel en hoek in de houder (=skew).

Daarna deze houder aan die LNB bevestigen en in de tweede klem de LNB voor Azerspace. Als je voor de schotel staat deze links van de Türksat LNB en de kop tegen elkaar.

Dan die LNB ook maximaal afstellen (afstand tot de schotel, skew).

Je hebt ook nog twee 2-poorts DiSEqC 1.0 switches nodig, mast/tegelvoet om de schotel aan te bevestigen, coax-kabel (koop goede, dubbel of driedubbel afgeschermde coax, bijv. Hirschmann KOKA 9TS), 12 F-connectoren.

Bij voorkeur push-on, bijv. zoals in dit topic: 

Maar dan moet je daar ook een tang voor kopen.

 

Een drie of viervoudige houder is alleen nodig als je denk nog meer LNB's erbij te plaatsen, bedenk wel dat die satelliet niet te ver uit het middelpunt (42°E) mogen staan hoe verder van de 42°E verwijderd, hoe zwakker het signaal is. Ik denk max. +/- 10° en de satellieten moet hier natuurlijk wel te ontvangen zijn.

Ook koop je dan bij voorkeur gelijk 4-voudige switches.

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De multifeed-houder die ik je in bericht 23 liet zien wordt gemaakt door de firma A.S. en heet officieel een "A.S. SAT LNB multifeedhouder 2-voudig".
Die wordt in Nederland verkocht door een hele grote Duitse electronica webshop die in heel Europa actief is.

Hoe je de skew van de lnb's en hoe schuin je de houder moet afstellen, heb ik in bericht 13 al aangegeven.
Deze houder moet je achter tegen de originele lnb-klem plaatsen.
De hals van de Inverto Black Ultra twin is 45mm lang. Daarmee heb je ruimte voldoende om daar een lnb-klem van 20mm en de multifeedhouder van 10mm dik op te plaatsen.

Omdat de behuizing van de Inverto Black Ultra Quad 71mm breed is, kun je geen twee Inverto Black Ultra Quads naast elkaar plaatsen, wel twee Inverto Black twin's.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

SAT-aansluitset Premium Line Coax 10 m            clicktronic Satelliet Aansluitkabel [1x F-stekker - 1x F-stekker] 15 m 95 dB Vergulde steekcontacten, Met Ferrietkern Bl

 

Premuim Line Coax 4 Voudig Afgeschermd 10 meter kost 8 euro << dB wordt niet aangegeven op de website >>            

 

clicktronic Satelliet Aansluitkabel [1x F-stekker - 1x F-stekker] 15 m 95 dB Vergulde steekcontacten > voor 30 euro.

 

SAT-aansluitset (SAT-coaxkabel [25 m] + HDMI-kabel + 2x F-stekker + beschermhuls)                        

 

Dubbele Afscherming en 90 dB 25m , compleet set kost 25 euro.

 

Axing SKB 395-13 Coaxkabel Buitendiameter: 6.80 mm 75 Ω 100 dB Zwart Per meter

 

Of deze kabel, 3 voudig afgeschermd 100 dB ,prijs per meter kost 83 cent. 15 tot 20 meter zal wel genoeg zijn voor mij.

 

 

Dag leden, als ik toch bezig ben wil ik mijn kabels ook vervangen dus ik was aan het kijken en vondt deze 4 soorten wel interessant , welke van de 4 zal ik het best kunnen nemen?? Wat ik wil vragen;

 

* Wat is het verschil tussen verguld en de gewone kabel?

* wat zegt de dB eigenlijk , is het zo dat hoe hoger de dB hoe minder kwaliteitverschil er is tussen de LNB en de decoder dankzij dit soort kabel?

* en is het waar dat de Mobiele netwerk 4G de signaal van de sataliet ontvangst kan storen omdat de zendmasten op het zelfde frequentie zitten als sataliet ontvangst? Want ik heb ik dit ergens zo gelezen en dat de kabel voor dat is beschermd zodat het niet kan worden verstoord....???

 

Waar ik veder ook nieuwschierg naar ben, wanneer ik helemaal klaar ben met afstellen en instellen van mijn toekomstige schotel, en ik laat me decoder zoeken naar Azarspace 46 graden, zal mijn decoder ook zenders oppikken van Türksat of zal mijn decoder ook echt alleen de zenders op Azarspace gaan vinden?

 

Groetjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik hoop niet dat je deze coaxkabel met ijzerdraad gaat gebruiken. Dit loopt uit op een fiasco.
Je moet je bedenken dat de lnb's en diseqc-switches hun voeding van de ontvanger krijgen. Door het ijzerdaad heb je een veel hogere weerstand en krijgen deze componenten te weinig spanning waardoor ze niet goed functioneren.

Ook voor de buitenmantel is alles aluminium i.p.v. koper. Dus ook hier een hogere weerstand. Bovendien is de aluminium braiding (de vlechtmantel) veel kwetsbaarder dan een vlechtmantel van koperdraadjes.
Neem gewoon uitstekende coaxkabel, de Hirschmann Koka 9 TS. Die koop je in Nederland voor €0,88 per meter te bestellen of €76,- voor een rol van 100m. Binnenader en vlechtmantel puur koper en 4G-gecertificeerd.

 

Hirschmann Koka 9 TS tekening.png

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Sprietje dank je wel voor de zeer nuttige informatie maar ik weet nog steeds niet wat het verschil is tussen een vergul

de coax kabel en een gewone coax kabel. En wat houd de Db waardes in? Wat is het verschil tussen bijv, 75Db en 90 of 95Db coax kabel?? En wat is de verschil tussen 2voudig, 3voudig of 4voudige afschermening van coax kabel?? Kun je mij dat ook vertellen?? 

 

Oke de kabel op de laaste foto van mijn bericht raad je mij af maar wat vindt jij van die andere 3 dan?? 

 

De coax kabel die jij mij aanraad, kun je die ook in zwart krijgen en liefst ook kant en klaar?? Want ik heb maar 1x kabel gestirpt in me leven dat ging best goed maar dat was zeker 10 jaar geleden.. En ik weet niet meer of het me nog goed zal lukken en daarvoor heb ik liever kant en klaar. De reden dat ik het liefst heb dat het in zwart is omdat ik al 10 jaar lang witte kabel heb gezien, en vindt zwart mooier staan ;-). 

 

Ook wil ik uit nieuwschierigheid graag weten, wanneer ik me toekomstige schotel en toebehoren goed hebt geinstalleerd en heb afgesteld en ik ontvang türksat gewoon goed met de eerste lnb. Ik dan de volgende lnb voor Azarspace ga instellen en laat me decoder aan het einde alleen naar 46 graden zoeken naar zenders. Zal ik ook zenders van türksat bij ontvangen of zal me decoder alleen zenders van azarspace ontvangen opdat moment??

aangepast door Turanist
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...