Ga naar inhoud


WF-t90:LNB,s op andere plek dan calculatie


foestaloeppi

Aanbevolen berichten

Ik heb een vergelijking gemaakt tussen 2 calculatie websites:Satlex en holles sheet.

Mijn locatie ingegeven en range 1 west tot 53 oost.

Bij Satlex 26 oost op de 0 positie.

Bij Holles 26 oost op de 2,9 positie.

Een verschil van ongeveer 6cm ,dus veeel meer als een afwijking!!!

Waarom heb ik hier nog nooit iets over gelezen,of heb ik iets verkeerd gedaan bij Holles?

vu+duo 4k,vu+ Ultimo en Amiko alien 8900.

Wf-T90:5,7,9,13,16,19,23,26,33,36,39,42,46oost.

Triax88+moter.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Volgens mij ben jij nu in de gelegenheid om de drie uitkomsten naast elkaar te zetten:

satlex, holles, en je eigen opstelling.

 

Ik ben benieuwd naar de verschillen.

Geen idee welke beter is, of waar de verschillen vandaan komen.

Al verwondert het me bijvoorbeeld, dat satlex azimuthwaarden opgeeft, terwijl voor multifeedberekeningen juist de hour angle van belang is.

Doet holles hetzelfde?

 

groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vergeet mijn sheet, satlex berekend de waarden exact.

 

Indien je aan beide kanten teveel naar buiten moet voor je lnb dan staat je schotel te hoog of te laag. Als beide uiteinden dezelfde afwijking hebben is je middelpunt goed en moet je je schotel iets hoger or lager zetten zodat je in de juiste baan komt. Nooit op middelpunt de sterkste transponder meten, je krijgt namelijk altijd iets verlies omdat je op de uiteinden vol signaal wilt hebben.

Vu+ Solo2 met OpenPli via WaveFrontier T90 met bereik 5E t/m 53E

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij is de kromming van de rail van een T90 en T55 ook maar een gemiddelde want als je precies op de evenaar zit is de Clarkebelt een kaarsrechte lijn die van oost naar west loopt. Hoe noordelijker je zit, hoe meer gebogen je de Clarkebelt ziet en dus ook hoe meer gebogen de rail moet zijn.
Kijk maar eens bij mensen die de rail wat verlengt hebben. Daar zie je meestal dat de buitenste lnb's een stuk boven de rail gezet moeten worden, zie bijlage.

 

T90 op balkon2.jpg

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uur geleden zei holles:

Indien je aan beide kanten teveel naar buiten moet voor je lnb dan staat je schotel te hoog of te laag.

 

Hé, dat is interessant!

Dus signalen die hoger of lager in de primaire schotel invallen, worden door de schotels (vermoedelijk dan dus vooral door de secundaire schotel?) naar buiten gebogen?

 

Is dat een onvermijdelijk gevolg van het type ontwerp van de T55/T99, of is het extra ontwikkeld als extra hulpmiddel voor de goede uitrichting?

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hele mooie foto's Rima NTSS. Dank je wel.

 

Het is duidelijk wat ik in bericht 21 heb geschreven. Bij het ontwerp van de Toroidal schotel is de kromming van de rail berekend bij gebruik op een bepaalde breedtegraad. Welke breedtegraad heb ik nooit ergens kunnen lezen.

Duidelijk is dat hoe breder ontvangstbereik je hebt, hoe belangrijker de kromming van de rail is. Daarom ben ik er ook absoluut geen voorstander van de rail te gaan verlengen. Wil je toch satellieten in een heel groot azimuth bereik ontvangen, neem dan 2 T90 schotels, zie bijlage.

 

twee T90-schotels.jpg

breedtegraden.jpg

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

41 minuten geleden zei Sprietje:

Het is duidelijk wat ik in bericht 21 heb geschreven. Bij het ontwerp van de Toroidal schotel is de kromming van de rail berekend bij gebruik op een bepaalde breedtegraad.

 

Niet alleen de rail, waarschijnlijk, maar ook de hele toroidale subreflector.

Of de primaire reflector dan ook weer aan die kromming is aangepast (en of dat nodig is), kan ik niet beoordelen.

 

Even doordenkend:

Als het zo is dat bij hoger of lager invallende satellietsignalen de LNB-positie naar buiten gaat, kan daardoor ook op andere breedtegraden van de schotel gebruik gemaakt worden.

Dan betekent het feitelijk dat de calculator voor een bepaalde breedtegraad/bepaalde Clarkebelt-kromming gemaakt is, en dat je voor andere locaties een andere calculatie zou moeten maken.

Of houdt de calculator daar al rekening mee, en is de satlexcalculator dus zeker geen 'gewone' multifeedcalculator (a la de lineaire berekeningen van sprietje, op basis van hour angle)?

 

groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb al heel wat keren de exakte ontvangsthoeken uitgerekend tussen de verschillende satellieten door uit te gaan van de satellietbaan van de geostationaire satellieten, de exacte afstand tussen de satellieten en de afstand van de satellieten tot aan je schotel.
Er is maar één calculator die dit exact evenaart en dat is de BigBisat Calculator. De Satlexcalculator geeft andere waardes aan maar mogelijk komt dit door de Toroidale hulpreflector.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je gebruikt wel heel mooi materiaal beste RimaNTSS. Is dat allemaal roestvrij staal (Stainless Steel)?
Het monteren van de lnb's op deze volledig instelbare houders is natuurlijk het allerbeste maar is wel een enorm afstel werk. Bovendien moet je ook een goede meter hebben en een echte freak zijn want om zo een T90 helemaal optimaal af te stellen, ben je wel een paar dagen bezig. Je wilt natuurlijk bij elke lnb ook die laatste 0,1dB er uit halen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...