Ga naar inhoud


LNB beschermen tegen regen en sneeuw


Turanist

Aanbevolen berichten

Goedendag, 

 

Ik vraag me af kan een lnb regen-sneeuw kap voor signaal verlies zorgen met name bij zwakke signalen? Opdit moment heb ik geen lnb regen-sneeuw kap op me lnb bevestigd en ik wil graag mijn lnb beschermen tegen regen en sneeuw zodat ik geen signaal verlies meer heb met slecht weer.

 

Groetjes.

aangepast door Turanist
Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

Vooropgesteld, dat ik in de ruim 20 jaar nog nooit een kap gebruikt heb omdat mijn schotel voldoende slecht weer reserve heeft.

 

Wanneer je de kap boven de lnb plaatst en niet tussen de lnb en schotel zal de kap geen demping geven.

(Bij een offset schotel)

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Turanist

 

Als je kunt voorkomen dat de kap van de lnb vrij blijft van regendruppels en sneeuw, dan voorkom je in ieder geval signaalverlies. Dat is onomstotelijk bewezen.
Je moet je voorstellen dat de lnb kijkt tot aan de buitenranden van de schotel. Als je dus een kap monteert zoals bijvoorbeeld de Paraplot, dan is het voor het signaalverlies het beste dat deze niet in de signaalweg zit. Je kunt dit makkelijk controleren door even een touwtje te spannen vanaf de bovenzijde van de schotel tot aan de bovenzijde van de kap van de lnb.

Ik heb twee afbeeldingen bijgevoegd.
De afbeelding van de Paraplot met sneeuw er op zal waarschijnlijk niet in de signaalweg zitten. Deze staat hoog genoeg maar kijk je naar de Goobay beschermkap, die staat helemaal naar beneden gericht en zit dus duidelijk in de signaalweg. Dit geeft bij sneeuw natuurlijk heel veel verlies, bij regen is het moeilijker in te schatten. Natuurlijk krijg je verlies door de regendruppels die op de beschermkap zitten maar daar staat tegenover dat er geen regendruppels op de kap van de lnb zitten en er daar dus geen verlies is. Mogelijk zijn de verliezen in die situatie in evenwicht.

Verder moet je er rekening mee houden dat de lnb van het midden van de schotel maar liefst 10dB meer signaal krijgt dan van de rand van de schotel.
In principe moet je dus proberen de kap zo te monteren dat deze niet in de signaalweg zit maar als dan de regen en sneeuw toch de kap van de lnb kan bereiken, is het niet erg dat een stukje van het bovenste deel van de schotel niet goed zichtbaar is voor de lnb.
Als de kap droog is, dan zal deze ook geen signaalverlies opleveren ook al zit die gedeeltelijk in de signaalweg.

 

paraplot 1.jpg

Goobay regenschutz.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

welke lnb heb je trouwens

ik heb ook nog nooit zo een kap gehad 

dus eerst een goede afstelling  en lnb met brede kop 

smalle kop geeft problemen

1x Dreambox 900UHD Openatv 7.4 2x  TRIAX 110 TDS 4x twin lnb 1x Channel Master 1.20

1x DREAMBOX 8000 HD pvr 1x Dreambox 800se  1x GIGABLU HD QUADPLUS  1x Sab unix triple 1x Xsarius Galaxy 4K  1x gigablue trio

1x Samsung UE65MU7070 4K Ultra HD Smart LED  1x Samsung  UE46F6650SSXXN led 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je de onderste foto bekijkt van Sprietje lijkt mij deze kap totaal geen nut te hebben. Je kunt je afvragen wat biedt deze voor bescherming ? De LNB verslijt echt niet door het weer. Enigste voordeel van een kap (bovenste foto) zou kunnen zijn het weren van waterdruppels op de voorkant van de LNB. Sneeuw in Nederland is eigenlijk maar zeer sporadisch. De bovenste foto met kap lijkt mij wel een voordeel voor smalle LNB's  omdat deze regengevoelig (waterdruppels)zijn . Met de lnb's die op deze foto staat is het voordeel denk ik toch beperkt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste maja

 

Ook lnb's met een kop van 60mm hebben een iets verminderde ontvangst als er regendruppels op zitten echter is dit verschil veel minder dan bij lnb's met smalle koppen. Wil je dus zwakke zenders ontvangen, dan kan zo'n kap dus wel helpen, ook bij normale lnb's.
Er bestaan ook diverse regenkapjes voor individuele lnb's, zie bijlage en je kunt natuurlijk ook zelf van een plastic fles of bakje een regenkapje maken wat vele sat4all-leden ook gedaan hebben.

 

clear view regenkapje.jpg

wr.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Let wel, geen enkele kap zal bij een zware revenbui voorkomen dat het signaal alsnog wegvalt.de regenbui zal in de signaalweg nog steeds dempen.

Daarvoor hoeft het op de opstdlplaats van de schotel niet eens te regenen. 

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat klopt helemaal Cees maar als je dan kunt voorkomen dat je behalve het signaalverlies door de regenbui niet ook nog eens signaalverlies krijgt doordat er regendruppels op de kop van de lnb zitten, dan heeft het toch een voordeel.
Gelukkig heb ik mijn Multytenne tegen een muur hangen op het oosten iets onder de overstek van het dak zodat er met de westen wind al bijna nooit geen regen op mijn schotel en lnb's komt maar omdat de wind ook wel eens uit een andere richting dan het westen kan waaien toch een regenkapje aangebracht en dat helpt fantastisch.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De meeste kapjes voldoen maar bij de duurdere verpakkingen zit een mall met duidelijke uitleg voor montage zodat je geen verlies hebt (wok staat links onder op foto , ondanks de sneeuw op de wok perfecte ontvangst)

IMG_20160115_085024.jpg

M7 Sat 801-Technomate 5600 ci-usb - Pace dsr8141/22 - Smartwi=rip - 1x disc triax 88 thuis - 1x disc hirsman 64 camping - duo lnb's astra1-3 + nog een hoop antiek

Lokatie's hoevenen & blier (belgië)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een plastic melkkan er omheen doen bij de dop wat wijder maken dan over de lnb schuiven wel met zo,n strip vast maken en  de achterkant van de kan eraf halen en zo is je lnb beschermd Ik had dat vroeger toen ik nog een draaibare schotel had ook zo gedaan. Met vriendelijke groet.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste leden heel erg bedankt voor jullie tips en hulp!! Nou heb ik een tijdelijke oplossing bedacht, heb een plastik zak eroverheen gegangen en die vast gemaakt aan de kabels. Ondanks dat ik erg hekel heb aan dit soort regen dat de heledag duurt, dat gemizer heet en voorwerpen uiteindelijk infijte veel meer nat wordt dan een plensbui, is de signaal verlies op zwakke zenders bij mij tussen 1 en 3 procent. Normaal was de zwakke zenders bij mij allang weggevallen. Ook zorgt dit plastik zak ervoor dat binnen in windstil is. Ook zorgt de felle wind ervoor dat de druppels gelijk wegwaaien :-) zie mijn foto, let niet op de druppels die zijn nu weggewaaid. Maar dit oplossing werkt dus ook. (Türkün aklı sonradan çalışır haha) 

 

Toch ben ik nieuwschierig hé wat zal er gebeuren als ik een zeil overheen doe en die vast maak aan de mast of aan de kabels?? Haha :-)

DSC_0156.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

In Amerika zijn dat soort zakken gewoon in de handel. Ze heten satellitedish covers. Ze zijn er in vele soorten en maten. Het helpt vooral bij sneeuw omdat de pvc-cuver konstant beweegt door de wind, valt ook de sneeuw er meteen af.

Je kunt de schotel ook op zijn kop monteren. Dan komt het zeil veel steiler te staan en glijdt de sneeuw er nog sneller vanaf, zie laatste afbeelding.

 

satellietdish cuver.gif

Satellite dish cuver.jpg

satellite dish cuver..jpg

dishcover.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een leuk schoteltje is dat die EuroSky.
Nog nooit eerder gezien en ook op internet kan ik hem zo snel even niet vinden. Zit daar een draaibare voet onder met een schaalverdeling?
Vertel er eens iets meer over.
Is een regenkapje in Spanje trouwens niet wat overdreven of zit je helemaal in het noorden waar het wel regelmatig regent?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...