Ga naar inhoud


Gilbertini OP 125 L


Gast

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Ik heb mijn Gilbertini OP 125 L geassembleerd , maar ik loop nog tegen één vraag op.

Als je achter de schotel staat , zie je aan de rechterzijde de fijnafregeling met het staafje en het metalen plaatje.

Onder het metalen plaatje zie je een kleine schaalverdeling , die vanaf 10 graden terugloopt naar 1.

Kan iemand mij aangeven, hoe ik de fijnafregeling moet doen t.o.v de normale schaalverdeling boven aan de rechterzijde

van de Gilbertini schotel ? Moeten  de bouten voor de fijnafregeling los zitten, voor de fijnafregeling ?

Misschien met een tekeningetje o.i.d. , wat voor mij dan misschien duidelijker wordt .

Is een dergelijke fijnafregeling echt noodzakelijk, ik heb het altijd zonder gedaan en zonder problemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Zijn er nog mensen, die problemen hebben ( gehad ) bij het draaien  met een Gilbertini OP 125 L op een stab rotor HH120 met de draadstang van de elevatie , die aan de rechterzijde , gezien van achter de schotel, zit

Het kan zijn , dat hij in de weg zit bij het draaien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wie van de forumleden kan mij vertellen , zoals gevraagd,  of hij met de genoemde draaistang van de elevatie problemen heeft gehad met het draaiien van de schotel.

Ik zou dat, als het kan, graag vooraf even willen weten, voordat ik verder ga met het assembleren van de Gilbertini OP 125 L. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De afstand tussen de onderzijde van de draadstang en de rechterzijde van de masthouder(steun ) , waar de rotor aan is bevestigd , is  opgemeten 4 cm.

Ik ben  bang, maar wellicht is deze angst ongegrond , dat bij draaiing van de rotor deze draadstang wellicht tegen de zijkant van de masthouder(steun ) van de rotor aan kan lopen.

Als ik voorts de elevatie op de Gilbertni OP 125L ga instellen , moet ik dan alleen de tegenoverelkaar liggende bouten op de draadstang losdraaiien en/of ook de drie bouten , die daar vertikaal boven de draaistang zitten ? Dit is mij niet geheel duidelijk.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 uur geleden zei paaltjens:

Het kan zijn , dat hij in de weg zit bij het draaien.

 

Je kan hem natuurlijk afzagen, als je er last van hebt dat hij te lang is.

 

Of na het instellen van de schotel-elevatie haal je hem helemaal los, dat kan natuurlijk ook.

Het is immers een fijnstel-bout, die alleen in gebruik is als de andere moeren los zijn gezet, tijdens de aanpassing van de elevatie. Als die moeren weer vastgezet zijn, heeft de fijnstel-bout niet echt meer een functie.

 

groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het was voor mij niet helemaal duidelijk, hoe de draadstang t.o.v. de elevatieafstelling met alle bouten en moeren nu precies  werkte ( los en vastzetten ) :)

Bedankt @ 33 en @ sprietje voor de toelichting !

Link naar reactie
Delen op andere sites

52 minuten geleden zei paaltjens:

De afstand tussen de onderzijde van de draadstang en de rechterzijde van de masthouder(steun ) , waar de rotor aan is bevestigd , is  opgemeten 4 cm.

Ik ben  bang, maar wellicht is deze angst ongegrond , dat bij draaiing van de rotor deze draadstang wellicht tegen de zijkant van de masthouder(steun ) van de rotor aan kan lopen.

Als ik voorts de elevatie op de Gilbertni OP 125L ga instellen , moet ik dan alleen de tegenoverelkaar liggende bouten op de draadstang losdraaiien en/of ook de drie bouten , die daar vertikaal boven de draaistang zitten ? Dit is mij niet geheel duidelijk.

 

 

 

 

Heb je de STAB DS 01 afstand houders er tussen zitten ?

 

 

StabDS01afstandhouder.png

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

De bovenste bout van de strip, is het draaipunt van de schotel. Aan de linker zijde zit natuurlijk ook een bout. Ik neem aan dat je beide ietsje los moet zetten als je de elevatie wilt veranderen.
Ook de vier bouten in de slobgaten moeten wat los gezet worden. De middelste bout in de strip die ook in het slobgat zit zul je niet te ver los moeten draaien want dan kan deze bout gaan kantelen en dat zorgt dan voor speling in de elevatie instelling. Dat stelt niet lekker af.
Op de foto die ik geplaatst heb zie ik dat achter de moeren in de slobgaten geen ringen zitten. Dat is natuurlijk helemaal fout want dan beschadig je de slobgaten. Dus zeker een sluitring achter de moeren.

En die afstandvergroters heb je volgens mij helemaal niet nodig.

 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja hoor@ trust, ik heb de Stab DS 01 Abstandshalter tegelijk met de gilbertini schotel OP 125 L  in Duitsland gekocht en de afstandshouder

is al gemonteerd  op de wijze, zoals je met de tekening aangeeft.

Bedankt voor de reactie !

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Sprietje,

Ik had achter de moeren al sluitringen geplaatst , zoals de installatiehandleiding voor de Gilbertini OP 125 L ook precies aangeeft.

Of een afstandshouder nodig is , is discutabel, misschien heb je , gelet op je ervaring , gelijk.

Ik heb mij echter maar  aan het advies van Stab gehouden , dat als volgt luidt:

"ROTOR SAT DEVISION " datasheet DS 01 "adapter for installation of italias satellite dishes met een doorsnede van 120cm-46Mm.

Dat zijn de adapters , zoals @ trust precies heeft aangegeven in zijn tekening.

Overigens  bedankt voor de detail uitleg voor de elevatie instelling !

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste paaltjens

 

Het blijft een feit dat hoe dichter het zwaartepunt bij de rotoras ligt, hoe makkelijker de rotor de schotel kan verdraaien. Het gaat hierbij dan zeker in de uiterste standen.

Dus als de schotel niet tegen de rotor aanloopt zonder afstandsvergroters, moet je ze niet gebruiken.

Ze zullen wel nodig zijn als je niets aan de draadstang doet maar als je deze inkort of los maakt zodat deze geen hinder oplevert, zijn ze volgens mij overbodig.

Gibertini heeft de schotelbevestiging niet voor niets zodanig gemaakt dat het zwaartepunt van de schotel zo dicht mogelijk op de rotoras ligt. Voor de meeste rotors zijn die afstandsvergroters niet nodig en bij jou rotor volgens mij ook niet.

En gebruik Koka 9 TS coaxkabel. Deze heeft heel weinig elektrische weerstand zodat de rotor zo weinig mogelijk kracht verliest door spanningsval.

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

De schotel hoeft niet naar de uiterste standen toe. Zijn werkgebied ligt door gevels van huizen e.d. "slechts" tussen 30 west -28 oost.

Ik kan mij moeilijk voorstellen , dat stab zijn datasheet DS-01 gemaakt heeft , omdat hij die zo graag verkoopt .

Zou de italiaanse Gilbertini OP 125 L 120 cm dan een uitzondering zijn en geen afstandshouder nodig hebben ?

Ik waag dat toch ernstig te betwijfelen

En ja... het zwaartepunt  moet inderaad zo dicht mogelijk bij de rotoras liggen; daarom is de schotelhouder danook zo laag mogelijk op de rotoras gezet.

Misschien kunnen andere leden van dit forum , die een dergelijke opstelling hebben eens medelen, of zij de afstandshouders van stab

wel of niet gebruiken en wat hun ervaring is.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...