Ga naar inhoud


Uitrichten op 3 Astra posities i.p.v. 2


Sonic-XL

Aanbevolen berichten

Na stormschade aan de schotel/LNB vraag ik me af of ik bij het aanschaffen van een nieuw LNB niet uit zou gaan van een triple quad LNB?

Mijn vragen nu zijn:

-kunnen 3 van de 4 uitgangen onbenut blijven? In vind geen triple LNB met maar één uitgang.

-de muur waarop de schotel is bevestigd staat in lijn met 29º Oost. Is er dan wel genoeg ruimte om de Astra-2 te storingsvrij te kunnen ontvangen?

Link naar reactie
Delen op andere sites


Dat is allemaal zeer afhankelijk van je huidige schotelgrootte en de mogelijkheden die de leverancier biedt.

Groet, André

apparatuur: Gigablue Quad 4K, UE 4K, IP 4K, Octagon sf8008

ontvangst via een Big Bisat, Sky Stream UK, kabel en antenne

smartcards: Sky UK FTV en Fransat image: OpenATV

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb voorheen goed beeld gehad op zowel Astra-1 alsook Astra-2.

Maar mocht het nodig zijn; ik meet graag de diameter van de schotel op. Die weet ik nu niet.

De leverancier lijkt mij niet van belang, omdat ik alleen maar gebruik maak van FTA. Toch?

Het zijn de 0,8º marge t.o.v. Astra-3 die me aan het twijfelen hebben gebracht,

alvorens een triple LNB aan te schaffen.

Schermafbeelding 2018-01-21 om 13.29.20.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Dishpointer.com geeft een beter beeld of er obstakels zijn op je locatie.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Sonic-XL

 

Welkom op dit forum

 

De Astra 2 positie bestaat uit 3 satellieten welke zich niet allemaal op dezelfde positie bevinden maar tussen de 28,2 oost en 28,5 oost.
Als je muur op precies 29 graden oost bevindt, dan zou ik er gewoon van uit gaan dat die evenwijdig aan het satellietsignaal loopt.
Zo'n triple lnb is gemaakt voor een schotel van 60cm breed maar geeft nog meer signaal als je hem op een schotel van 70cm breed monteert zoals bijv. een Triax 78 welke 70x78cm is maar dat mag natuurlijk ook een ander merk zijn.
Reken als volgt:
Als de schotel 70cm breed is, moet de uitval van de muurbeugel dus 35cm zijn maar waarschijnlijk steekt de dakgoot ook over de muur.
Laten we nu eens uitgaan van 20cm, dan moet de uitval van de muurbeugel dus 35+20=minimaal 55cm zijn.
Er bestaat ook een triple-lnb met 1 aansluiting die ook veel goedkoper en kleiner is.

 

triple-lnb single..quad.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 uur geleden zei Sonic-XL:

-de muur waarop de schotel is bevestigd staat in lijn met 29º Oost. Is er dan wel genoeg ruimte om de Astra-2 te storingsvrij te kunnen ontvangen?

 

Die 29 graden is neem ik aan een kompasrichting van 29 graden uit het zuiden?

Dan moet je eerst de azimuthwaarde voor 28oost opzoeken voor jouw locatie (bijv met dishpointer, zoals hierboven aangegeven), en die waarde vergelijken met de 29 graden van je muur.

 

Dat de satellieten op 28.2 en 28.5 oosterlengte boven de evenaar hangen, betekent niet dat ze voor jou 28.2/28.5 graden uit het zuiden hangen!

 

Overigens kan het geen kwaad om uitgangen van een LNB ongebruikt te laten.

 

groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt allemaal.

Op Dishpointer lijkt inderdaad meer marge te bestaan t.o.v. 28.2º.
Ik ga eens zoeken naar een triple-lnb met 1 aansluiting.
Zo kwam ik er al eentje van Inverto tegen,
maar die dient uitgericht te worden op satellietposities 13.0º, 16.0º en 19.2º?

Trouwens, de tip over de dakgoot zijn écht wel kudo's waard! ThnX @Sprietje 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, die triple-lnb voor de 13-16 en 19,2 oost is de goede. Bij gebruik van die satellieten moet de schotel 85cm breed zijn. Gebruik je hem voor de 19,2, 23,5 en 28,5 moet je een schotel van 60 of 70cm breed hebben.
Zie de site van Inverto:
http://www.inverto.tv/lnb/142/quad-triplefeed-23mm-lnb-192e-235e-282e-for-65cm-dish

en
http://www.inverto.tv/lnb/143/single-triplefeed-23mm-lnb-130e-160e-1920e-for-85cm-dish

Bij beide triple-lnb's staan de twee buitenste koppen 140mm van elkaar.

 

In Duitsland zie ik de triple-lnb met 1 aansluiting al voor €22,50 te koop

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...