Ga naar inhoud


Gibertini OP 100 SE vs Wavefrontier T90


PopkeJan

Aanbevolen berichten

Heren,

 

Het is zo ver. Ik sta op het punt mijn spullen te bestellen, eerst heb ik wat advies nodig.

Er zijn twee opties waartussen ik zit te twijfelen:

 

Optie 1

  • Gibertini OP 100 SE
  • 4 x inverto black ultra (quad lnb's) voor Astra 1, 2, 3 en Hotbird
  • Gibertini MFK 4-40

 

Optie 2

  • Wavefrontier T90
  • 5 x inverto black ultra (quad lnb's) voor Astra 1, 2, 3, Hotbird  en Eutelsat 9b

 

Wat is volgens jullie de beste optie (qua gain van de schotel en regenreserve)?

 

Groet

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Beste PopkeJan

 

Wat betreft versterking zal een Gibertini OP 100SE met een Wavefrontier T90 elkaar niet veel ontlopen.
Een T90 gedraagd zich al een schotel van 90-95cm en een Gibertini met slechts de vier bekende satellieten ook.
Een T90 is een beest van een schotel die mannen vaak willen hebben maar waar hun echtegenoten van gruwen.
Voordeel van een T90 is dat je de satellieten over een veel breder ontvangstgebied kunt ontvangen dan een normale schotel.
Wil je ook de Eutelsat 9 oost er bij ontvangen, dan is de T90 al in het voordeel. Bovendien zijn de lnb's op een T90 veel makkelijker in te stellen dank zij de calculator. Maar goed, voor een Gibertini kan ik dit ook voor je uitrekenen maar van 9e tot 28,5e verlies je op de buitenste satellieten toch al flink wat signaalsterkte.

Hou dus rekening met je ega als je die hebt wat betreft de keuze van de schotel. Laat haar vooral van te voren zien hoe groot die schotel is en hoe die er uit ziet.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Hey Sprietje,

 

Dank voor het advies. 

Op die Gibertini hoeft ik die Eutilsat 9 oost niet te hebben. Aangezien die wave geleverd wordt met 5 lnb-houders dacht ik, ik pak een 5e sat-positie erbij, maar het is geen must.

En wat m'n wederhelft betreft: die zal er niet veel van zien. Hij komt helemaal boven op het dak. De woning is 3 verdiepingen hoog, dus hoog sat :D. Het nadeel is wel dat hij flink wind zal vangen.

 

Had ik nog een kleine vraag:

Kan ik voor de 4 quad lnb's 2 keer 8/2 diseqc-switshes gebruiken of zijn die echt alleen bedoeld voor twin lnb's? of moet ik persee 4 keer 4/1 diseqc-switshes gebruiken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste PopkeJan

 

Er bestaan 2/1 diseqc-switches en in dubbele uitvoering 4/2 diseqc-switches. Er zitten dan gewoon twee 2/1 diseqc-switches in één behuizing.
Zo bestaan er ook 4/1 diseqc-switches en in dubbele uitvoering de 8/2 uitvoering en in viervoudige uitvoering de 16/4 diseqc-switch, zie bijlage.


Normaal gesproken is een behuizing waar meerdere diseqc-switches in zitten goedkoper maar ja, daar worden er minder van verkocht en is de concurrentie ook minder. De vraag is dan welke goedkoper is. Kwalitatief zal het weinig uitmaken omdat in de regel dezelfde componenten gebruikt worden. Het is dus even op internet uitzoeken welke uitvoering het goedkoopste is en welke goed te verkrijgen is.


In het algemeen is het wel zo dat hoe meer aansluitingen er op een switch zitten, hoe moeilijker je bij de wartels kunt komen. Kun je de moeren niet met de hand aandraaien, dan kun je er met een gewoon steeksleuteltje niet bij. Je zult dan een speciale sleutel moeten gebruiken, zie afbeelding maar dat adviseer ik je eigenlijk toch al wel, ook bij een switch met minder aansluitingen.

 

s_16-4_pcn_w3.jpg

Hirschmann f-connector sleutel.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus als ik je goed begrijp kan ik voor 4 quad lnb's gewoon 2 keer 8/2 switshes gebruiken, waarvan  ik van iedere lnb twee kabels naar iedere switsh trek? Zo ja, heb ik nog versterkers nodig?

p.s: 8/2 diseqc-switshes is trouwens de goedkoopste oplossing

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jazeker kun je gewoon 2 stuks 8/2 diseqc-switches gebruiken voor quad-lnb's.
Versterkers moet je in principe nooit gebruiken. Die heb je pas nodig als de coaxkabel langer dan 100 meter is. Bij grote lengtes is het absoluut belangrijk dat je uitstekende coaxkabel gebruikt.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...
Gast patje7of9

De gibertini website uit Italië is al twee weken uit de lucht.

Weet er iemand meer wat er gebeurt is?

Hopelijk zijn ze niet gestopt met schotels te maken.😭

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hopelijk genoeg on-topic: In hoeverre is een Visiosat Big BiSat een beter of slechter alternatief?

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...