Ga naar inhoud


aansluitnummering DiSEqC switch S8/1PCP-W2 (P.168-W)?


putemmer

Aanbevolen berichten

Ik heb enkele DiSeqC switches gekocht type: S8/1PCP-W2 (168-W).

Nu ben ik me niet helemaal zeker of ik de aanwijzing van de LNB input nummering wel goed begrijp.

 

Is heb op deze switch met viltstift de nummering aangebracht zoals ik denk dat het goed is, maar ben me niet zeker daarvan. Zie foto.

Weet iemand (eventueel uit ervaring) of ik het goed interpreteer?

Nummering DiSEqC switch S81PCP-W2 -P.168-W.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik interpreteer het net zo als jij.

 

Wel is het bij EMPs geloof ik zo, dat als je het metalen 'huisje' om de elektronica weghaalt, dat je 'm dan ook precies verkeerdom weer terugplaatsen kan.

In ieder geval bij de 4/1 switch was dat zo, als ik het mij goed herinner.

 

En anders is het niet moeilijk om te testen. Zonder diseqc-opdracht wordt altijd de input-1 poort van de switch gekozen, dus die poort kan je makkelijk identificeren.

 

groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De nummering met viltstift is juist maar  metalen behuizing kun je inderdaad verkeerdom terugplaatsen .

Ik heb zelf de switch met 16 LNB-aansluitingen

 

 

 

 

 

 

 

vu+duo 4k,vu+ Ultimo en Amiko alien 8900.

Wf-T90:5,7,9,13,16,19,23,26,33,36,39,42,46oost.

Triax88+moter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb er drie gekocht en de schakelaars zaten er alle drie in zoals op de foto staat in de kunststof behuizing. Ik heb er de schakelaars er niet volledig uit gehad om juist dat soort problemen te voorkomen.

 

Maar ... bedankt voor de feedback dat de door mij aangebrachte nummering (met viltstift) inderdaad de juiste is.

 

Als het droog is en vooral niet te warm dan zet ik deze schakelaars met een T55 (met 5 LNB's op het dak. Moet goed gaan :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Wie heeft deze switch en maakt gebruik van de dvb-t aansluiting? Werkt dat goed en hoe sluit je die aan?

Na veel zoeken op de site van emp begrijp ik dat je dan beneden een emp 105-w of 105-w-5v dvb-s/dvb-t splitter moet gebruiken?? Wanneer gebruik je de 105-w en wanneer de 105-w-5v?

Hoe zit dat met de voeding voor de T? 

 

aangepast door humptydumpty

DM500HD, DM500S, Humax 5400,aston 1.05, Maximum Multi Focus E85, 28.2/5--23.5--19.2--13

Link naar reactie
Delen op andere sites

Satellietsignaal kun je met een diplexer samenvoegen met een DVB-T of DVB-C signaal en ook weer splitsen in een DVB-S signaal een DVB-T of DVB, zie bijlage.
Sommige diseqc-switches hebben de mogelijkheid om een DVB-T signaal op de diseqc-switch aan te sluiten, dan heb je dus geen diplexer nodig.
Evenzo is er deze mogelijkheid in huis.
Je kunt dus een diplexer gebruiken om de signalen de splitsen maar als je bijv. een aansluitdoos gebruikt voor SAT en Kabel aansluiting, heb je geen diplexer nodig.

 

diplexer-diagram.gif

Hirschmann fs 302f.jpg

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok! Nu begrijp ik het beter. Als ik dus zo’n switch gebruik (met een dvb-t antenne er op aangesloten) en ik heb beneden een aansluitdoos (en die gebruik ik al) dan heb ik beneden signaal op de dvb-t aansluiting. Zit ik alleen met de voeding voor de dvb-t antenne. Hoe doe ik dat? Geeft zo’n switch 5v (via de voeding voor de lnbs van de sat ontvanger), moet ik die boven toevoegen of gebruik je daar een spanningloze dvb-t antenne op? 

 

Of is dit meer een vraag voor het dvb-t onderdeel van dit forum?

aangepast door humptydumpty

DM500HD, DM500S, Humax 5400,aston 1.05, Maximum Multi Focus E85, 28.2/5--23.5--19.2--13

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je zult een dvb-t power inserter van 5v moeten gebruiken om de actieve DVB-T antenne aan te sturen. Deze inserter moet dan wel aangebracht worden tussen de diseqc-switch met DVB-T aansluiting en de actieve antenne.

Het is daarom aan te bevelen een inverter te nemen met F-connector aansluitingen omdat de invertor buiten geplaatst gaat worden, zoals bijv. de power invertor van Funke.

Power inserter Funke.jpg

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei humptydumpty:

... of gebruik je daar een spanningloze dvb-t antenne op?

 

Als je de dvb-t antenne op het dak hebt, zou ikzelf eerder voor een "passieve" antenne gaan, inderdaad.

Ik heb ooit zelf een biquad-anntenne gemaakt; die ving in midden-drenthe ook duitse dvb-t zenders op, op het dak.

Maar ik weet natuurlijk niet hoe de ontvangstcondities bij jou zijn, en wat voor antenne je minimaal nodig hebt.

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 6-7-2018 om 14:41 zei Sprietje:

Je zult een dvb-t power inserter van 5v moeten gebruiken om de actieve DVB-T antenne aan te sturen. Deze inserter moet dan wel aangebracht worden tussen de diseqc-switch met DVB-T aansluiting en de actieve antenne.

Het is daarom aan te bevelen een inverter te nemen met F-connector aansluitingen omdat de invertor buiten geplaatst gaat worden, zoals bijv. de power invertor van Funke.

Power inserter Funke.jpg

Ik was daar al bang voor. Op het dak heb ik geen voeding voor de inserter en ook geen mogelijkheid om die daar eenvoudig te maken.

Is helaas geen optie.

 

Op 6-7-2018 om 15:13 zei a33:

 

Als je de dvb-t antenne op het dak hebt, zou ikzelf eerder voor een "passieve" antenne gaan, inderdaad.

Ik heb ooit zelf een biquad-anntenne gemaakt; die ving in midden-drenthe ook duitse dvb-t zenders op, op het dak.

Maar ik weet natuurlijk niet hoe de ontvangstcondities bij jou zijn, en wat voor antenne je minimaal nodig hebt.

 

Groet,

A33

 

Biquad-antenne zelf gemaakt, gaaf! Heb er even op gezocht, lijkt op een crosshair maar dan anders, lol.

Heb ooit een crosshair gemaakt maar had/heb geen apparatuur om die te finetunen. Was leuk maar niet zo’n succes. 

Wel gaaf dat het jou wel is gelukt. En nog met groot succes ook!

 

Zit hemels breed ongeveer 3 a 4 km van 2 zendmasten dus dat kan het probleem niet zijn. En is het volgens mij ook niet.

 

Na jullie verhalen ben ik gaan lezen. 

Ik kwam tot de volgende conclusies:

Ik gebruik een aansluit doos en dan ook nog verkeerd.

En de inserter zit binnen, kan dus ook niet met een gevoede antenne.

Omdat ik geen signaal had op de tv uitgang van de signaaldoos had ik de tv aangesloten op de sat uitgang.

Dat werkt wel, want de dvb-t antenne heeft dan voeding maar dempt het signaal.

Coax direct op de inserter aangesloten en ik heb nog nooit zo’n goed signaal gehad.

Ook las ik dat kpn overstapt naar T2 en dat geen enkele tv van mij daar geschikt voor is (ff nagekeken).

 

Conclusie:

Ga een unit voor mijn aansluiting sat kopen die direct doorlust. Liefst met een rj45 aansluiting er bij kan ik het allemaal in mijn inbouw doos wegwerken.

Geen dvb-t op het dak, heb er volgend jaar niets meer aan. Als ik dat wil kan dat altijd nog, hoewel ik mijn bedenkingen heb met een passieve antenne en 25m coax er tussen.

Vreemd dat er geen sat boer is die een disecq op de markt brengt die de spanning van de sat ontvanger gebruikt voor de dvb-t antenne.

Zo moeilijk kan het toch niet zijn die 13/18v om te zetten in 5v?

 

Ik wil beide heren hartelijk danken voor de kennisoverdracht. Na jaren dubben ben ik er eindelijk uit!

 

 

 

 

DM500HD, DM500S, Humax 5400,aston 1.05, Maximum Multi Focus E85, 28.2/5--23.5--19.2--13

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste humptydumpty

 

Een terrestrial-antenne met ingebouwde versterker gebruikt niet altijd 5 volt voedingsspanning.
5 Volt wordt gebruikt bij kleine terrestrial antennes.
Bij grotere actieve terrestrial antennes wordt 12-24 volt gebruikt, zie de bijgevoegde pdf-file:
Helaas heb je op de terrestrial-aansluiting van de EMP-switch geen voeding, geen 5v en ook geen 12v. Natuurlijk kun je ook in dit geval een powerinserter gebruiken. Als je die binnen wilt gebruiken, zul je de EMP-switch ook binnen moeten gebruiken en heb je dus voor alle aansluitingen op de switch lange kabels nodig.

Begrijp ik het goed dat je voor de satelliet slechts 1 aansluiting wilt hebben?
Voor 2 aansluitingen heb je een andere aansluitdoos nodig.

 

01030448_003_es-pt-fr-en-it-de-pl-ru.pdf

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een stepup en stepdown modulator is goedkoop en vrij eenvoudig te toe te voegen. Dat niet 1 disecq fabrikant daar nou niet aan gedacht heeft en toegevoegd begrijp ik niet. 

 

Andere kamer en heb daar maar 1 aansluiting nodig. Bouw mijn schotel "om" zet er twin lnbs op en voor iedere kamer een aparte switch boven. Dacht eerst nog om er een schotel bij te plaatsen voor extra sats (9e, 4.8e, 0.8e en 5w) ( nog een vrije paal) maar heb nu een E85 op het dak staan. Daar kan ik nog wat lnbs aan bevestigen. De arm zal door dat extra gewicht wel door gaan hangen. Maakt daarvoor wel een apart topic aan voor de keuze van de diseqc's, de lnbs en de afstelling.

DM500HD, DM500S, Humax 5400,aston 1.05, Maximum Multi Focus E85, 28.2/5--23.5--19.2--13

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...