Ga naar inhoud


Beeldkwaliteitsverschil bij Enigma 2 receivers?


satsurfer

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Ik ben toch al +20 jaar bezig met satontvangst.

 

Laatste ontvanger die ik kocht was een AXAS E4HD 4K ULTRA HD. Zeer goede specs tegen een schappelijke prijs.

Broadcom BCM 7252s ARM Dual Core 12K DMIPS CPU vs Dreambox: Broadcom chip BCM 45308x

 

Vorig jaar nog een Octagon SF4008 en 1 dag een Dreambox 900 gehad.

 

Ik herinner mij de Topfield receiver die 15 jaar geleden enorm verkocht werden, en een prachtige beeldkwaliteit hadden.

 

Telkens moet ik bekennen dat mijn Orange (kabelaanbieder in België) een beter beeld gaf. Het beeld bij de Enigma2 is fletser, wat afgewassen. Contrast is lager, zwart op mijn Orange decoder is zwarter/wit is witter, meer contrast, rood is roder,....m.a.w. aangenamer om naar te kijken (mijn 12 jarige zoon bevestigt bij een blinde test). Ik weet dat dit subjectief is. Ik vergelijk het met een Sony Trinitron in de jaren 90 vs tradionele tv-producenten.

 

Om nog niet te spreken van vele zenders die in HD zijn bij Orange (Telenet), terwijl TVV nog SD doorstuurt. 😞

 

Dus vraag is: zijn er enigma2 receiver die er qua beeldkwaliteit bovenuit steken?

 

In bijlage foto's genomen met mijn gsm (dus is niet 100% correct, ook vervorming) In het echt is het nog duidelijker zichtbaar. (beeld 1: enigma, beeld 2: orange decoder, beeld 3: enigma2, beeld 4: orange decoder)

enigma2_6.jpg

orange_2.jpg

enigma2_2.jpg

orange_6.jpg

aangepast door satsurfer

VU+ Duo 4K DVB-S2x FBC DUAL +  1 X DVB-C FBC V 1.0 (Enigma2); Visiosat BIG Bisat (13,2° 19,2°, 23,5°, 28,2°O), 4 Alps BSTE9-101B, smart MS 17/4 ES multiswitch, Samsung UE50JU6800W

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

UHD ontvangers geven een prima beeld door de gebruikte chipsets.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

je zou dan eigenlijk foto's moeten maken van een beeld met "normale" kleuren... want geen van de 2 sets foto's is goed volgens mij... de 2e foto is telkens wat meer "opgepept" maar is ook ver van natuurlijk...

Je zou een normaal programma... een nieuwsuitzending met de nieuwslezer in beeld, beter nog, een testbeeld, maar helaas vind je dat vrijwel nergens meer, moeten hebben.

 

De beeldkwaliteit is bij mij dus ook nog een van de belangrijke punten om al dan niet over te gaan naar een enigma2...

Ik dacht over de vuplus ultimo 4k...  daar hoor ik mensen zeggen dat de beeldkwaliteit super is...   maar vroeger toen ik mijn Technisat kocht werd dat van enigma boxen ook gezegd, en de Technisat was gewoon duidelijk beter... dat kwam ook uit tests van Sat und Kabel naar voor...  dat blad bestaat helaas niet meer.

Als je ergens een vergelijkende test zou kunnen vinden waar de beeldkwaliteit onderzocht wordt, zou kunnen vinden, denk ik dat het makkelijker wordt.

Nu heb je erg veel subjectief gepraat... er dan ook nog van uit gaande dat de tv perfect afgesteld is.

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden zei Sverige:

je zou dan eigenlijk foto's moeten maken van een beeld met "normale" kleuren... want geen van de 2 sets foto's is goed volgens mij... de 2e foto is telkens wat meer "opgepept" maar is ook ver van natuurlijk...

ben ik helemaal mee eens

studio weergaven zijn altijd om te spugen

 

maar desalniettemin UHD is excellent qua beeldweergave.

test het maar eens met BBC serie COAST of ZDF NEO serie SIBERIEN of mediathek TerraX Kongo

en zet je TV maar gewoon of Cinema

 

Sorry

Röyksopp & Jamie Irrepresible

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toevallig kwam ik op deze link terecht. Hier zie je ook maar een wat pover contrast

Ga naar 1'37". Daar zie je die witte sluimer die over het beeld hangt.

 

Alle Enigma2 boxen hebben een Broadcom chipset, de ene wat sneller als de andere. Dus veel verschil moet ik niet verwachten tussen die ontvangers?

Axas beeld

VU+ Duo 4K DVB-S2x FBC DUAL +  1 X DVB-C FBC V 1.0 (Enigma2); Visiosat BIG Bisat (13,2° 19,2°, 23,5°, 28,2°O), 4 Alps BSTE9-101B, smart MS 17/4 ES multiswitch, Samsung UE50JU6800W

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...