Ga naar inhoud


Diode ARS103 van ET9XXX


Eddy VL

Aanbevolen berichten

Ik ben bezig met een voeding van een ET9XXX. Ik wil de diode D1 vervangen maar dat is een ARS103 (of een lelijke AR5103).

Blijkbaar weten alleen de chinezen waarover dat gaat, want die is nergens terug te vinden. Dus de vraag is of er iemand een vervangtype

kent...

Het is de beschermingsdiode van de hoofdtransformator, aangestuurd door IC1 (1MO565R). Ze bevind zich tussen de transformator en

de koelplaat van de 1MO565R.

 

Iemand?

ARS103.JPG

ARS103(2).JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites


Hier is nog wel redelijk eenvoudig een algemene vervanger voor te vinden. Dingen waar je naar uit moet kijken zijn (aangezien het een switching converter is):

- Min. forward voltage (neem zo laag mogelijk, maar neem geen schottky diode).

- Max. reverse voltage (neem in dit geval een van min. 800V, aangezien de controller tot 600V kan schakelen).

- Max. reverse current: Des te minder, des te beter voor behoud efficiency.

- Recovery time: Je controller switcht op een frequentie van 67kHz, wat gelijk staat aan ong. 14500ns. Des te lager (dus sneller) de recovery time, des te beter. Meestal hebben de snellere varianten ook een lagere forward voltage (min. doorlaatspanning).

- Peak forward current surge/pulse: Min. 20A nemen, want dat kan je controller uitspugen, maar de diode zal hier maar weinig van mee krijgen. Is meer om de inductie te begrenzen, zodat je controller niet opgeblazen wordt.

 

Ik denk, aan de ‘verpakking’ van de diode te zien dat het een standaard silicium (dus geen carbide schottky of ‘gewone’ schottky) diode is met een gemiddeld ampérage van 1-3A. Des te lager je forward voltage en reverse current, des te hoger je efficiency. Een vervanger zou naar mijn mening prima de 1N5407 van ON Semiconductor kunnen zijn (of een soortgelijk iets). Kosten component: Nog geen kwartje ;) Ik zou het gewoon ‘s proberen. Ergste dat kan gebeuren is dat het apparaat weer uitvalt ofdat je controller gaat hemelen (maar deze zijn nog prima te krijgen http://www.onsemi.com/PowerSolutions/product.do?id=KA1M0565R bijv.).

 

Als je nog een stel 1N4007 hebt liggen zou je dat ook eerst eens kunnen proberen.

 

Ik ben ook niet zo heel verbaasd dat deze het begeven, want meestal bezuinigen ze voornamelijk op dit type componenten, aangezien je niet teveel kunt bezuinigen op de trafo.

 

Hopelijk helpt je dit wat verder :)

aangepast door drMacFaulty
Extra info

- ODROID-XU4 Server (TVHeadend v4.2.x (daily stable build), 4x Technisat SkyStar USB HD, Debian Jessie).

- FRITZ!Box (freetz) (OSCam v1.20-unstable latest met Argolis TripleReader+ voor uitgifte aan ODROID).

- Raspberry Pi 2B Client achter LCD TV (LibreElec v8.x, Kodi 17.x), iDevices (TvhClient App).

-- Triax 64cm, CanalDigitaal Quad Triple LNB, kabellengte 45m.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Ik vrees dat de 1N4007 wat traag is voor deze toepassing (worden meestal ook te warm). Ik zal eens proberen met de BA159,

ik vermoed dat die wel in de buurt zal komen. De condensator is 1000V, de 1N5407 is 800V. De BA159 is 1A, de 1N5407 3A. Ik zal ze desnoods beide moeten uitproberen...

 

Bedankt voor de tip

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...