Ga naar inhoud


aansluiting soundbar/plate


blitz10

Aanbevolen berichten

Wil binnenkort een soundbar of soundplate aanschaffen.

 

budget is +/- 400 €.

 

nu zie bij de meeste soundbars/plate dat deze maar 1 HDMI aansluitingen hebben.

 

aangezien ik meerder randapparatuur heb zoal s 2 receivers en dvd speler geeft dit een probleem, of kan men dit door een andere mogelijkheid oplossen.

 

Ik heb een philips tv moet ik nu ook een philips soundbar aanschaffen of maakt dit niks uit.

 

zijn er bepaalde zaken waar ik rekenschap moet houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites


het strekt tot de aanbeveling bij de soundbar en de TV naar het hdmi-cec of arc te kijken of dat compatible is middels hand shake

als je alles via de TV laat gaan heb je op de TV minstens 4 HDMI ingangen nodig waarvan dus de 4e dan aan je boombox/soundbar gaat

 

mocht je nog meer HDMI aansluitingen hebben moet je eventueel op een Optische SP-Dif ingang aan de soundbar uitwijken

 

The Piper S Call

David Gilmour

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb in het verleden een Philips soundbar trachten aan te sluiten op een Philips TV (nieuwe soundbar op 5 jaar oude TV).

Het werkte van geen kanten, de communicatie tussen beide was helemaal zoek.

Gelukkig kon ik 'm aan de handelaar teruggeven met geld terug.

Overgestapt naar een AV versterker. Nooit spijt van gehad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

HDMI -CEC is geen must voor bepaalde apparaten maar wel handig als je met een afstandbediening wilt werken

de DVD speler kan meestal direct aan je TV

de twee receivers (de ziggo horizon en de VU+ Duo2) ook en uit beiden kun je ook een Optische SP-DIF naar de soundbar leggen (met indien noodzakelijk een SP-DIF 4in1 switch)

 

maar wat nu echter mee gaat spelen is of je een geluid vertraging gaat ondervinden tussen lippen op tv en geluid uit de soundbar, als alle HDMI via de TV lopen

de zogenaamde Lipsync problematiek die voor elk audio signaal anders kan zijn en ook per zender

want dat is echt klote

 

meestal is de SP-DIF aansluiting de beste oplossing uit je afspeelbron aan de soundbar voor puur audio en/of AV-reciver en dan een HDMI alleen voor beeld naar de TV, waarbij de TV helemaal geen audio meer mag weergeven (daar stel je volume op -0- in)

 

Cinebase.thumb.jpg.224ede4f63dbd25cd13d536413d28d2a.jpg

The Piper S Call

David Gilmour

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het handigst is inderdaad om de soundbar aan te sluiten aan de TV via HDMI-ARC of S/PDIF. Je moet immers op de TV toch al de juiste bron kiezen voor het beeld: de twee receivers en dvd. Het geluid gaat dan vanzelf mee naar de juiste bron en dan volstaat één ingang op de soundbar.

 

Een probleem kan echter zijn dat de TV met z'n 'tengels' aan het geluid zit waardoor niet het oorspronkelijke geluid wordt doorgegeven aan de soundbar, maar bijvoorbeeld mpeg. Dan stuurt de tuner mooi 6-kanalen DD5.1 AAC naar de TV en de TV stuurt 2 kanalen mpeg naar de sounbar. (geen dolby licentie) Dat is meestal uitproberen, de fabrikanten van TV's  beschrijven het niet in de specificaties.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...