Ga naar inhoud


En toen begon ik eraan .... enfin dat was de idee toch ...


elnero

Aanbevolen berichten

  • 1 maand later...

  • Reacties 34
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Zo, hier zijn we. Ik had gepost dat er een follow-up zou volgen  en... Belofte maakt schuld. Meer dan een maand verder en ondertussen, begin februari, wel de sat geplaatst met weliswaar nog slechts astra 1 en 2 aangesloten. Na "wat", en dat is zeer minimaal omschreven, geklungel met het africhten toch klank en beeld gekregen. Had nu graag hotbird en astra 3 geplaatst en heb problemen met de juiste volgorde van de aansluitingen LNB - Spaun. In concreto zit ik met de vraag: "Hoe relateren zich de symbolen gebruikt door Cahors S0, S1, S2 en S3 tot de benamingen op de Spaun Lnb 1, Lnb2, Lnb3 en Lnb4. Deze vraag gaat er welisaar van uit DÁT er een vaste relatie tussen deze beiden is, hetgeen mij technisch logisch zou lijken. Mocht dit niet het geval zijn dan moet ik mijn vraag verengen tot: welke satelieten worden op welke Lnbs van Spaun aangesloten in mijn specifiek geval. Dank bij voorbaat. El

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi,

 

normaal vind je op de tekening van Cahors wel wie dat wie is.

 

In feite speelt het geen rol hoe je de switch aansluit. Je moet tegen de ontvanger zeggen wie op welke ingang is aangesloten.

Tegenwoordig kunnen de meeste ontvangers zelf ook wel ontdekken welke staelliet op welke ingang is aangesloten.

 

Maar normaal wordt de volgende volgorde aangenomen

Astra 19° = 1

Astra 23° = 2

Hotbird    = 3 ( of Eutelsat 9°)

Astra 28° =4

 

mvg

aangepast door jeevanhoof

dreambox two ,  BigBisat met Smart Titanium, Alps, en 2 X Inverto Black Ultra

VU+ solo2 met defecte tuners

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank Sprietje. Wat je schrijft dacht ik bij aanvang ook MAAAAAAR ... dit blijkt helemaal niet te gaan. Willekeurig aangesloten en alles op AUTO en ... niks van. Dan maar op de poorten zelf aangegeven welke sat aangesloten was en ... ook niets of soms de ene wel en de andere niet. BVB 19 wordt alléén aangenomen als eerste, op poort A én op de LNB1 van Spaun..

Ik spreek je dus zeker niet tegen maar omschrijf in deze uitsluitend mijn ervaringen. Vandaar ook mijn vraag aan het forum. Ik draai openpli 7.0 op VU+ultimo.

 

Ik probeer straks weer een AUTO op een nieuwe 7.0 install  nadat ik vooreerst de VU op fabrieksinstelingen heb gereset. 

Toch dank voor je interesse en je voorgaande repliek. 

 

PS zoals je zegt geeft Cahors wél een verwijzing van de gebruikte S-cijfers  naar de diverse Satelieten. Maar de structuur/logica  die ze hanteren om de satelieten van 0 naar 4  toe te wijzen kan ik niet achterhalen, alhoewel ik niet verwacht dat ze dat met de natte vinger doen. Je zou bvb kunnen denken dat de S0 de standaardsateliet is waarop je schotel wordt uitgericht... Mis poes,  in mijn geval (met de sats 28,35 / 23,5 / 19,2 / 13)  is wordt de  astra 19 als S1 genoemd. Maar met gebruik van dezelfde satelieten op uitzondering dat de keuze 28,35 aangepast wordt aan 28,2 dan wordt de astra 19 opeens S2 en blijft  toch de sat waarop de schotel wordt uitgelijnd.... logica?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste elnero

 

De S-cijfers in de calculator zijn alleen bedoeld om de positie van de lnb's op de rail aan te geven. Het heeft geen enkele relatie met de aansluitvolgorde op de diseqc-switch.

Bij de meeste satellietontvangers kun je de satellieten in een willekeurige volgorde toewijzen. Bij oude Canal Digitaal ontvangers kon dat niet. Die konden alleen maar overweg met de volgorde:
Astra 19,2 op #1
Astra 23,5 op #2
Astra 28,2 op #3
Hotbird 13 op #4

De nieuwe ontvangers van Canal Digitaal zoekt de volgorde zelf uit.
Bovengenoemde volgorde wordt nog wel veel gebruikt en is bijv. ook makkelijk om snel en makkelijk even een ontvanger van iemand anders op de schotel aan te sluiten zonder veel instellingen te moeten veranderen.

Als je gebruik maakt van bovengenoemde volgorde, dan moet je de lnb's natuurlijk wel in die volgorde aansluiten dus:
Astra 19,2 op diseqc 1
Astra 23,5 op diseqc 2
Astra 28,2 op diseqc 3
Hotbird 13 op diseqc 4

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...