Ga naar inhoud


En toen begon ik eraan .... enfin dat was de idee toch ...


elnero

Aanbevolen berichten

Je zult dus om te beginnen lnb's moeten hebben met 4 aansluitingen waarvan je er 2 gaat gebruiken voor de VU+ met 2 tuners en 1 aansluiting voor de M7 SAT801.
Je kunt op de Johansson zelfs 4 lnb's aansluiten, zie de bijlage.

 

Johansson 9640 KIT MultiSchalterInstal.jpg

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 34
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

54 minuten geleden zei elnero:

Versta ik het goed :

1. dat ik met één kabel binnenkom van de satelliet op de Johansson, en van daar de VU+ met 2 tuners wordt verbonden

2. dat op de VU+ tijdens het volgen van één zender,  de restrictie van een opname binnen "dezelfde satelliet en in hetzelfde kwadrant"  is opgeheven   M.a.w. terwijl er op één tuner wordt gekeken kan er via de andere tuner wat dan ook worden opgenomen.

 

die Johansson is een stacker/destacker en daarmee kun je de signalen van 2 LNB's over één coax kabel transporteren waardoor je geen 2e kabel moet bijleggen.

maar ik zie ook dat je 2 ontvangers nodig hebt, een VU en een m7 brakkiebak. Beschikken beide receivers over minstens één coax kabel ?

zo ja dan kan je de Johansson gebruiken om 2 LNB's aan de VU te koppelen - in welk geval je inderdaad vrij kunt kijken + opnemen

je hebt dan LNB's nodig met 4 uitgangen en 3 disecq switchen :

- 2 uitgangen gaan naar 2 disecq's die dan verbonden worden met de stacker, dan via één coax naar de destacker van waaruit terug 2 coaxen vertrekken naar de 2 tuners van de Vu

- de 3e uitgang en 3e disecq zijn dan verbonden via een andere coax naar de m7 op de slaapkamer

DreamBox 8000+Xtrend ET10000+Gigablue UHD 4K, openPLi, CCcam, CD+TVV kaarten (gene zever), wavefrontier T90, EMP Centauri 33/12 multiswitch en VEEL te weinig slaap.

Link naar reactie
Delen op andere sites

OK. Danku, danku, danku  aan allen.

 

Maar in alle eerlijkheid ... dit gaat nu voor deze dummy wat te ver.

Liever nederig beginnen en later zien wat er noodzakelijk bij moet.

Ik hou het daarom best bij het voorstel van Sprietje (zie dinsdag 13.45) .

 

Wel waardeer ik ten stelligste alle antwoorden/voorstellen en dank allen die hierop hebben gereageerd.

 

El

 

PS: Nog een vraagje aan Sprietje naar aanleiding van zijn eerste repliek op de Cahors opstelling. Wat is er nog bijzonders aan de opstelling voor Riera de Gaia?

Link naar reactie
Delen op andere sites

42 minuten geleden zei elnero:

Maar in alle eerlijkheid ... dit gaat nu voor deze dummy wat te ver.

Liever nederig beginnen en later zien wat er noodzakelijk bij moet.

elnero,

één gouden raad : laat een goede installateur komen om alles optimal te plaatsen en af te regelen. Sprietje heft wel contacten in Spanje.

want om als "dummy" te beginnen een schotel te zetten met 4 LNB's is vragen om miserie. Geloof me, na een paar uur ben je ermee klaar en vliegt alles in de kliko. Beter wat meer betalen voor een degelijke installatie.

DreamBox 8000+Xtrend ET10000+Gigablue UHD 4K, openPLi, CCcam, CD+TVV kaarten (gene zever), wavefrontier T90, EMP Centauri 33/12 multiswitch en VEEL te weinig slaap.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat zal ik je vertellen:

 

Je hebt te weinig ruimte tussen de Astra 19,2 en 23,5 met de Inverto Black Ultra Twin.
In de calculator die ik dinsdag om 13:13 geplaatst heb, zie je dat de afstand tussen S0 en S1  4,78° moet zijn. Elke graad (streep op de rail)  heeft een afstand van 11,4mm. 4,78x11,4= 54,5mm.
De koppen van de lnb's zijn 59,5mm. Ze staan dus 5mm te ver van elkaar maar dat is als volgt op te lossen:
- zet eerst de lnb van de Astra 19,2 in het midden (nul-streep) en richt de schotel dan optimaal uit op de Astra 19,2 totdat je maximale signaalkwaliteit hebt. Doe dit met uiterste precisie want hier hangt ook de ontvangst van de overige satellieten van af. Zoals je op de calculator kunt zie moet de schotelskew op -19,33° worden ingesteld. De elevatie moet op 39° gezet worden om de Astra 19,2 te vinden.
- plaats de lnb van de Astra 28,34 op positie 10,14 zoals in de calculator staat aangegeven.
- Verschuif de lnb van de Astra 19,2 naar de Astra 23,5-positie. Volgens de calculator zou hij er 1,5-2mm van af moeten staan maar je zet hem met de kop strak tegen de kop van de Astra 28,35.
- Nu plaats je de lnb van de Astra 19,2 tegen de kop van de Astra 23,5. Normaal zou die op nul moeten staan maar hij kan niet dichterbij. Hierdoor wijkt die 3-3,5mm af van de optimale positie maar dat is niet erg want de Astra 19,2 is toch sterk genoeg.
- als laatste plaats je de lnb van de Hotbird 13 op de aangegeven positie van -6,92
Op deze manier zul je een uitstekende ontvangst krijgen van alle 4 de satellieten.
De skew van de lnb's moet je als volgt instellen:
- Hotbird 13 op -10°
- Astra 19,2 op -12°
- Astra 23,5 op -16°
- Astra 28,35 op -20°
d.w.z. met de wijzers van de klok meegedraaid als je achter tegen de lnb's kijkt t.o.v. verticaal, dus niet t.o.v. de rail. Zie de bijgevoegde hoeken.

Zorg dat de koppen van de lnb's 5-6mm van de lnb-klemmen af staan, zie bijlage.

 

hoek van 10 graden.PNG

Hoek van 12 graden.png

hoek van 16 graden.png

Hoek van 20 graden.png

Inverto Black Ultra quad met Triax rail klem.JPG

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei elnero:

Ik hou het daarom best bij het voorstel van Sprietje (zie dinsdag 13.45) .

 

13.54 neem ik aan. Lijkt me een goed idee!

 

 

Als je later toch twee onafhankelijke inputs bij je VU wilt hebben (voor opnames e.d.), en je op die momenten niet tegelijkertijd op je andere ontvanger kijkt,

zou je ook nog kunnen denken aan een priority (master/slave) switch op je tweede kabel.

Vanaf die switch loopt dan één kabel naar de M7 ontvanger, en een andere naar een extra tuner van de VU. De switch kan dan steeds één van je beide ontvangers bedienen.

 

Ik weet alleen niet of je M7-ontvanger in standby de LNB-voeding uitschakelt; dat zou wel nodig zijn als je die als master zou aansluiten.

 

Als je toch weinig naar de M7-ontvanger zou kijken, zou dat een aardige uitbreiding van de mogelijkheden zijn.

 

groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je zou toch ook kunnen opteren om slechts 1 setup box aan te sluiten (vu+) en op de andere kamer te werken met een chrome cast via de app van TVV?

(dit als je wifi hebt natuurlijk) Misschien kan je de tweede kabel dan gebruiken naar je vu+ zodat je diverse opnamemogelijkheden openhoudt...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jean-Claude schrijft:

 

"één gouden raad : laat een goede installateur komen om alles optimal te plaatsen en af te regelen."

 

Vergeet het maar. In Spanje weten ze niets van multifeed ontvangst. Spaanse schotelmonteurs plaatsen voor elke satelliet die ontvangen moet worden een eigen schotel. Daarom zie je in Spanje ook gewoon 4 schotels op een rij staan die op verschillende satellieten gericht zijn.
De enigste die er een beetje mee om kunnen gaan zijn de Nederlandse of Belgische schotelmonteurs die in Spanje werken maar dan zul je ze toch wel de aandachtspunten moeten geven die ik heb opgeschreven anders wordt het ook knudde. Bovendien weten die wel prijzen te rekenen.
Ik zou zeggen, kijk vast in Nederland hoe je alles moet monteren zoals ik heb aangegeven. Heb je nog vragen, stel ze dan. Dan kom je vast verder.
Wat je wel zou kunnen doen is een Spaanse schotelmonteur de schotel laten plaatsen en afstellen op de Astra 19,2 zodat hij dan optimaal staat. Daarna kun je zelf (of in samenwerking met de monteur, maar dan moet je wel Spaans spreken) de lnb's op de aangegeven posities af te stellen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo, 'k benner weer.
Onze discussie is zich aardig aan het uitbreiden. Leuk, maar daarom niet altijd bevattelijker :-) 
M.n. de antwoorden op mn initiële vraag verdiepen zich niet alleen , maar verbreden zich ook.
Vooreerst weer een welgemeende dank voor elkeens repliek maar met een paar bedenkingen ter overweging.
Kunnen we binnen het onderwerp dat we hier behandelen een, m.i. vrij fundamenteel, onderscheid maken tussen het gebruik van een satelliet en of het gebruik van het internet/WIFI en de combinatie ervan . De reden is hiervoor is i.c. vrij voor de hand liggend.
Vooreerst en misschien meest belangrijke reden is: internet KRIJG je gewoon thuis binnen en je gaat gewoonweg dan zelf verder op LAN of WLAN in zoverre  je aansluiting geen of luttele beperkingen heeft in "snelheid" (kabel, digitaal 3 en 4 en binnekort hopelijk 5G, ...kennen we nog ADSL ??? )  of "GB" ( gelimiteerd tot behoorlijk bvb 100 - 150GB of ongelimiteerd). In dat geval is werken via deze weg de meest voor de hand liggende is.  Eenmaal dat internet onder de geschetste voorwaarden toegankelijk is, zijn de mogelijkheden tot audio- en video- ontvangsten en verwerkingen bij wijze van spreken onbeperkt en zeer toegankelijk voor dummies zoals ik (.... en vele anderen). En dit WIFI/internet heb IK niet en kan IK hier niet verkrijgen door de materiele toegang in deze urbanisatie de voor hande zijnde abonnementen. Internet komt hier via een 3G-verbinding binnen en wordt beschouwd als ADSL met een 10MB/S snelheid en GB limiet van een paar tientallen GBs.
Daardoor wil ik bvb ook even wijzen op het gebruik van bvb Chromecast. Dit werkt vooral en tot kort uitsluitend met wifi(internet)aansluiting , waar je al  tot 20 om meer GB verbuikt(e) alleen al in standby door oa de wallscreen. Dit kan je weliswaar wat verminderen door bvb het chromecast wallscreen op zwart instellen of je als guest instellen of nu ook door te werken met een ethernet aanpasser en je chromecast aan te passen (op het web vind je hierover wel info)). Let op, deze laatste mogelijkheid is slechts mogelijk sinds de laatse update. Daarenboven heb je ook best een snel en zeer goed werken intern huisnetwerk nodig als je intern wil streamen.
Indien internet niet kan gebruikt kan worden of niet optimaal is, zoals in mijn geval, kan men gelukkiglijk verder met een satelietaansluiting . En ik heb hier 4 LNBs, één kabel naar woonplaats en één kabel naar een slaapkamer, twee receivers en een schotel.
Ik hoop binnen deze  beperking een opossing te vinden, maar dank toch van harte al diegenen die mee hebben gedacht op mogelijks andere oplossingen aan mijn initiele vraag.
En wat Jean-Claude misschien niet weet over Spanje ...  Sprietje, je hebt het meer dan volledig bij het rechte eind wat hier de  installateurs aangaat. Dit heb ik aan den lijven reeds ondervonden bij m'n allereerste sateliet-ervaringen. Die installeerde IK hier eind jaren 80, ttz een 30-tal  jaar geleden. De Spaanse Canal + bestond net, ja net, en spaanse "installateurs" waren de elektiekers uit de ruwbouw, net zoals voor analoge TV-antennes trouwens. Satelieten werden geplaatst naast je TVaansluiting. Men wist ook dat men een aparte kabel diende te plaatsen, dus een tweede zoals voor de TVantenne, zei men. Voor de plaatsing van de schotel was volgende kennis aanwezig: het lezen van een kompas en de wetenschap en vooral de hoop van een andere reeds geplaatste schotel in de nabijheid. Sorry voor het sarcasme.
En daarom hadden mn ouders minstens evenveel, zoniet meer vetrouwen in mezelf en plaatste ik een eerste schotel, mn METRONIC(ske) om een aantal Franse, Duitse en Engelstalige zenders te ontvangen. Één schotel, één LNB, één kabel één receiver en .. een tv.  Later plaaatse ik hier in de buurthuizen een 15-tal schotels gericht op Canal+.G  Aan die METRONIC ervaringen mogen jullie afleiden dat ik reed lang, zeer lang een dummie ben .... maar ja, bescheidenheid kenmerkt de meester, misschien ;-) .
En ja Sprietje, de zeeeeer povere uitzonderingen daar gelaten, is de kennis van Satelietontvangst en -plaatsing nog of moet ik zeggen "weer" in dat stadium voor wat de huidige zeer schaarse Spaanse installateurs aangaat. Canal+ is in 2016 gestopt en je vindt misschien nog her en der een autochtone verkoper/installateur voor de plaatsing van een schotel. Deze satelieten zijn nu vooral of beter uitsluitend gericht op arabische zenders. En ja, twee  satelieten met 1 LNB op één balkon  is hier niet vreemd ;-).  Een schotel met een duo tot daar, ...  maar meer dan dat ????? En de aanwezigheid van nederlandstalige installateurs mét effectieve kennis zoals Sprietje terecht zegt is geografisch vrij verspreid. 
Dus begin ik er eerstdaags zelf weer aan, zoals ik het onderwerp van deze bespreking ook benoemde.
Enfin, dat hoop ik toch :-) 
Tot zo ver mn epistel.
Hopelijk mag ik nu nog een vraagje  :-)

 

Gezien de installatie-moeilijkheid door de maat van TWIN koppen op Astra 19 en 23.  Kan  de aanschaf en plaatsing van één andere twin LNB de zaak niet sterk vergemakkelijken. Bvb met een model zoals op de allereerste foto van Sprietje. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er is geen probleem met de lnb's die je nu hebt.

Elke schotel installateur zal de Cahors calculator moeten gebruiken om de schotel snel en goed af te stellen. Ik geef je de aanpassing op die calculatie aan dus makkelijker kan het niet.

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt Sprietje. De Cahors calc had ik gevonden, op pc en app. Vooral dank voor de aanpassing op S3. Mag ik weten waarom en/of hoe je er op komt om die sat 3 op 28,35 te nemen. Mocht dit ons te ver afleiden, kan je deze vraag gerust negeren. Voornaamste heb ik van jou reeds ontvangen. Dank. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...