Ga naar inhoud


En toen begon ik eraan .... enfin dat was de idee toch ...


elnero

Aanbevolen berichten

 

Hallo, Ik ben El en heb een optrekje in Altafulla (Spanje), grenzend aan het dorp Riera de Gaia. Dat is een dorpje in de provincie Tarragona waar men wel de auto en de smatphone kent maar een kabel (hier FIBRA genoemd) is nog niet voor eerstdaags daar er zeer weinig inwoners zijn en het gebied afgelegen ligt. Gelukkig dus dat de satelliet het hier nog doet  :-). Heuu ... de mijne, hopelijk toch ....

 

In Belgie had ik met mn Telenet-kabel en of -streamen  geen idee hoe het gesteld was met andere mogelijkheden om TV te kijken zoals o.a. satellietverbindingen. Maaaar in deze is het spreekwoord "Nood breekt wet (lees geplogendheid) " wel van toepassing. Dit alles om wat verantwoord aan te halen dat ik een eersteklas "DUMMY" ben inzake satelliet/ontvangers en diens context 😞 . Maar laat aub deze dummy niet geïnterpreteerd worden als 'dom' maar wel als onwetend en totaal onervaren, waarvoor dank 😉

 

Nu heb ik, voor kerst gekregen en deels tweedehands, een parabool BIGSAT, 4 twin tuners Inverto Ultra Black en 2 ontvangers, M7 Sat801 en een Vu+Duo2 (met 4 sateliet tuners.) In de woning heb ik een aansluitingsmogelijkheid op 2 verschillende plaatsen  (living en slaapkamer). Voeger waren dit 2 telefoonaansluitingen.  Naar élk aansluitingspunt kan ik één kabel trekken vanaf de satelliet.

 

En ONS probleem was eigenlijk heeeel eenvoudig: " Sluit die parabool aan op de TVs." ... en  zo begonnen WE met de familie aan een schemaatje .

 

A. Wat willen WE ?

Graag zagen we op beide plaatsen tegelijk naar TV  gekeken en/of tegelijk opnames maken. In de slaapkamer ligt namelijk onze hoogbejaarde vader niet alleen 's nachts maar ook doorgaans tijdens de dag. 

 

B. Wat hebben WE?;

Dat was MIJN kerstcadeau en dat staat te lezen twee paragrafen hogerop:

 

C. en tot slot: Hoe doen 'we' .....  of beter ... hoe doe "IK" het ;

...

...

...

EN TOEN, TOEN KWAM HET ...

Na mijn maand lees- en opzoekwerk, op vooral Sat4all,  ben ik er mij van bewust geworden dat de kennis voor een installatie en i.c. onze specifieke vraag en mijn specifiek doen-probleem, veel verder reikt dan een parabooltje plaatsen met duo LNB  en dan met een kabeltje  aan een Sat801 te verbinden, een smatcardje insteken en ijken maar. 

Ik kwam tot slot met mijn probleem uit op het schema  dat je in bijlage kan vinden.

 

En nu .... , uitdrukkelijk alle respect en dank voor jou bij voorbaat , beste lezer die eventueel dit schema bekijkt/bestudeert en wenst te beantwoorden met kennis van zaken. 

 

El

 

sateliet 1 V3.pdf

aangepast door elnero
Graag een antwoord via deze discussie. Maar indien je uitdrukkelijk het schema wenst te bewerken. Maak een persoonlijke tijdelijke inlog voor GLIFFY. Stuur door en ik geef je een link om het bij jou up te loaden
Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 34
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Als je 4 lnb's hebt, zou ik gaan voor de Hotbird 13 en Astra 1-2-3.
Van de Astra 28,2 oost kun je wel de Europa beam ontvangen waar meer dan 100 Engelse zenders op zitten maar niet de zenders op de UK-beam waar o.a. ook de BBC, ITV en Chanel4 op zitten. Desalniettemin best de moeite waard met veel muziekzenders e.d. Zie de link van Lyngsat 28.2 oost. Waar UK bij staat, kun je dus niet ontvangen, alleen Europe KU : https://www.lyngsat.com/Astra-2E-2F-2G.html
Zie de bijlage hoe de schotel afgesteld moet worden in la Riera de Gaià.
De Inverto Black Twin lnb's moeten iets anders afgesteld worden maar dat vertel ik je graag als je daar meer over wilt weten.

 

la Riera de Gaià.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hartelijk dank Sprietje. maar ... mijn probleem(en) ligt hem in eerste instantie nu verder in de installatie.

 

 Ik probeerde dit te omschrijven in mn tekst en kan je ook terugvinden in mn bijlage pdf.

concreet :wat isser in mijn specifieke installatie nodig TUSSEN mn parabool met LNBs en mn ontvangers.

 

Ik heb dit in mn tekst omschreven en in een schema pdf proberen duidelijk te maken.

 

eenmaal mn hardware gelegd  (kabels splitters / switchen of wat dan ook) kan ik verder met jouw info hierboven.

Hopelijk kan je me daarbij raadgeven.

 

 

Toch nogmaals dank voor deze inspanning.

El349854433_satellietV3.jpg.4378dc29466f6a2fc2c4aa8b71843449.jpg

aangepast door elnero
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt lnb's met 2 aansluitingen. Er moet dus 1 kabel naar elke satellietontvanger. Maar je zult de 4 lnb's eerst met een diseqc-switch aan elkaar moeten koppelen, zie bijlage hoe je dat moet doen.
Je hebt hier twee 4/1 diseqc-switches nodig bijv. de Spaun SAR 411 WSG.

 

4 sats, 2 tuners.jpg

Spaun  SAR 411 F uit catalogus.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

OK. Dank u Sprietje. als ik het goed begrijp zit ik nu via de  2 outputs elk met zn eigen kabel om te verbinden met één tuner op elke ontvanger. 

 

Vraag is :

1 kan ik op deze wijze op elke ontvanger op hetzelfde ogenblik naar dezelfde en/of verschillende zenders kijken ongeacht op welke satelieten deze worden uitgezonden.

2 kan ik op  mn Vu+ naar één zender kijken en tegelijkertijd op die VU+  eender welke andere zender opnemen, ook al zit die op een andere satelliet.

3 indien bovenstaande niet mogelijk zijn met de twee Spauns  heb ik dan geen switch of zo nodig aan de zijde van de receiver o zo 2 of meerdere tuners te kunnen aanspreken

 

Sorry voor de ballast, en alvast dank bij voorbaat.

 

El

aangepast door elnero
Link naar reactie
Delen op andere sites

- Je kunt op deze manier op elke ontvanger kijken of opnemen naar elke zender die je maar wilt van welk van de vier satellieten.
Gaat het om 2 gecodeerde zenders, dan zul je in elke ontvanger ook een smartcard nodig hebben.
- Je kunt op de VU+ op een andere tuner ook nog kijken of opnemen als de zender op dezelfde satelliet zit in hetzelfde kwadrant, zie bijlage.
- Zitten de zenders op de VU+ niet op dezelfde satelliet en in hetzelfde kwadrant, dan zul je de tweede tuner van de VU+ ook met een coaxkabel moeten aansluiten vanaf de schotel. Je zult dan echter wel vier lnb's moeten nemen met 4 aansluitingen. Ook heb je dan nog een extra diseqc-switch nodig.

 

_kwadranten lnb.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je gebonden bent aan maar één kabel tussen schotelinstallatie en een ontvanger, in combinatie met ontvangers met meerdere tuners, moet je al gauw denken aan unicable en JESS. Het gebruik daarvan met meerdere satellieten heb ik niet zo bijgehouden, maar met JESS moet dat wel wel kunnen.

 

Betekent wel dat je met unicable/JESS LNBs moet gaan werken, of quatro of wideband LNBs met unicable/JESS multiswitch. Wordt duidelijk duurder, dan.

 

Ik ben praktisch gezien niet op de hoogte, van wat je dan allemaal nodig zou hebben.

 

groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sorry voor mn laattijdige repliek. Alvast van harte dank voor jullie uitleg. Unicable of Jess is niet mogelijk. Een kabel bijplaatsen trouwens ook niet. Ik hoopte op een soort van "splitter" die het signaal opnieuw kon opdelen en zo op de Vu+ op meerdere tuners aan te sluiten. Ik bekijk het morgen verder. Nogmaals hartelijk dank. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Googel maaar eens op een Johansson 9640 Stacker/destacker.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als de TS in bezit is van een smartcard zou ik er voor kiezen om de Vu+ duo2 met z'n 4 tuners te gebruiken als IPTV server en op de slaapkamer een simpele open-linux ontvanger.  Dan is maar één abonnement nodig en geen coax aansluiting naar andere ruimte. In plaats daarvan is wel een goede netwerkverbinding van het thuisnetwerk nodig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Woeps ... Slik ... 😉

 

al ben ik geen DUMMY met hoofdletters ... ik blijf nog wel een dummy.  Hartelijk dank maar ... die differentiatie gaat wat snel.

 Danku zeeteefje, maar laten we die IPTV  server nog effe liggen. 

Wel ga ik graag verder op de info van de Johansson van ceesv en Sprietje. Dank aan jullie beiden.

 

Versta ik het goed :

1. dat ik met één kabel binnenkom van de satelliet op de Johansson, en van daar de VU+ met 2 tuners wordt verbonden

2. dat op de VU+ tijdens het volgen van één zender,  de restrictie van een opname binnen "dezelfde satelliet en in hetzelfde kwadrant"  is opgeheven   M.a.w. terwijl er op één tuner wordt gekeken kan er via de andere tuner wat dan ook worden opgenomen.

 

Ik nummer mn bedenkinegn in de hoop mn vragen wat verstaanbaar te ordenen en  formuleren. 

Dank voor jullie begrip.

El

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...