Ga naar inhoud


T90 23.5 en 28.2 belangrijkste is dit de beste opstelling?


Ataric

Aanbevolen berichten

Ik zal er geen lang verhaal van maken. Ik ben toe aan een nieuwe opstelling voor een aantal satellieten.

 

Ik ga er ook een paar tussenuit halen.

 

Waarom dit? Omdat door de storm de schotel een fractie naar rechts is geschoven en de schotel ook toe is aan onderhoud. Maar dat doet er verder niet toe.

 

Ik wil graag de best mogelijke ontvangst hebben van 23.5 en 28.2, het liefst een score van 100% (wat met onder andere BCC makkelijk te halen valt)

dan is dit mijn nieuwe opstelling. De oude opstelling was dit

 

Het liefst haal ik ook nog wat van Turksat maar heel belangrijk vind ik dat niet. Na 23.5, 28.2 is 19.2 en 13.0 de belangrijkste (in die volgorde)

 

Nog 1 vraag..... op satlex staat: "Stelt U de scheeflagenhoek (skew) in door draaien van de schotel met 8.98° naar oosten" is het dus zo dat (met deze schotel) hoe hoger dit getal (in dit geval naar het oosten) ik ook de schotel meer naar links moet draaien?

aangepast door Ataric

TOROIDAL T90, 1 TB SSD

8 x Inverto Black Pro Octo LNB 8, OpenPLi 7.0

0.8w, 7.0e, 9.0e, 13.0e, 16.0e, 19.2e, 23.5e, 28.2e, 38.0e

Mutant HD51 2 x AVL6211, MaxDigital XP1000

Link naar reactie
Delen op andere sites


4 uur geleden zei Ataric:

Nog 1 vraag..... op satlex staat: "Stelt U de scheeflagenhoek (skew) in door draaien van de schotel met 8.98° naar oosten" is het dus zo dat (met deze schotel) hoe hoger dit getal (in dit geval naar het oosten) ik ook de schotel meer naar links moet draaien?

Dat betekent dat u moet scheeftrekken antenne aan de East 9 *.

T90back.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja maar ik bedoel geen skew..... ik bedoel dat ik de gehele schotel horizontaal naar links of rechts moet draaien dus zo : <- -> 

image.png.8e2fc9a0a7baebd49401a88dbb49042b.png

TOROIDAL T90, 1 TB SSD

8 x Inverto Black Pro Octo LNB 8, OpenPLi 7.0

0.8w, 7.0e, 9.0e, 13.0e, 16.0e, 19.2e, 23.5e, 28.2e, 38.0e

Mutant HD51 2 x AVL6211, MaxDigital XP1000

Link naar reactie
Delen op andere sites

@RimaNTSS bedankt hiervoor :)

 

Additionele vraag is dus nog hoe hoger het getal, hoe meer ik dus naar links moet draaien? (horizontaal)

TOROIDAL T90, 1 TB SSD

8 x Inverto Black Pro Octo LNB 8, OpenPLi 7.0

0.8w, 7.0e, 9.0e, 13.0e, 16.0e, 19.2e, 23.5e, 28.2e, 38.0e

Mutant HD51 2 x AVL6211, MaxDigital XP1000

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Ataric:

Ja maar ik bedoel geen skew..... ik bedoel dat ik de gehele schotel horizontaal naar links of rechts moet draaien dus zo : <- -> 

image.png.8e2fc9a0a7baebd49401a88dbb49042b.png

 

LET OP! Dit is gewoon een slechte nederlandse vertaling, het gaat wel degelijk om de dish skew.

Zie bijv de engelstalige variant: https://www.satlex.us/en/wavefrontier_calc-params.html?satlo_east=46.0&user_satlo_east=&user_satlo_east_dir=E&satlo_west=3.3&user_satlo_west=&user_satlo_west_dir=E&location=52.38%2C4.90&la=52.38&lo=4.90&country_code=nl

 

Edit: In veel talen staat het met "oosten". Het is dus niet een vertalingkwestie, kennelijk, gewoon een onduidelijke tekst.

 

groet,

A33

 

aangepast door a33
  • Like 1

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Ataric

 

In de oude situatie is het 9° skew, in de nieuwe situatie is het -12,35° skew. Tel je daar 90° bij op, dan moet de wijzer 102,35° staan op de schaalverdeling.
Op zich is het best wel handig om bij de nul-stand van 90° uit te gaan zoals Wavefrontier dat doet, je krijgt dan waardes onder- of boven de 90 graden, als je van horizontaal uit gaat krijg je plus of min zoveel graden. Met die plus en min tekens zijn makkelijk fouten te maken.

Zie als voorbeeld een Wavefrontier op de Canarische Eilanden die op een schotelskew van -44 graden staat en op de schaalverdeling dus op 90 + 44 = 134° staat.

 

Verder moet je je niet zo druk maken om voor de 23,5 en 28,2 oost het maximale signaal te verkrijgen. Je krijgt het maximale signaal over een gebied van 20 graden. Kijk dus liever naar welke satellieten je oost en west nog wilt ontvangen en die ook nog met voldoende sterkte ontvangt.

 

 

T90 44 graden scheef.png

graph.jpg

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo iedereen :)

@RimaNTSS dank je voor je toelichting

 

@a33 inderdaad het is wat  onduidelijk aangegeven, maar ik zelf ondervind ook problemen met wat ik nu eigenlijk bedoel, ik bedoel dus NIET de schotel klokslag draaien maar eerder dus van links naar rechts horizontaal, ben er nu achter hoe dat heet : azimuth (zie screenshot)

@Sprietje dan bedoel je -10 tot +10 (totaal 20)? ik dacht hoe centraler ik een lnb plaats deze sterker signaal geeft...

 

TOROIDAL T90, 1 TB SSD

8 x Inverto Black Pro Octo LNB 8, OpenPLi 7.0

0.8w, 7.0e, 9.0e, 13.0e, 16.0e, 19.2e, 23.5e, 28.2e, 38.0e

Mutant HD51 2 x AVL6211, MaxDigital XP1000

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals je ziet heb je bij een T90 in het midden over een gebied van -10 tot +10 is 20 graden een maximale versterking. Daar kun je dus flink wat mee schuiven voordat de ontvangst minder wordt voor de Astra 23,5 en 28,35. Kijk liever naar de uiterste satellieten die je wilt ontvangen of die met de gegeven veldsterkte nog fatsoenlijk te ontvangen zijn.

 

En nee, je moet de schotel niet in een andere richting afstellen dan in de calculator aangegeven is.

In de nieuw berekening die je gestuurd had, is 24,65 oost de centrale satelliet maar dat is dus geen satelliet. Degene die het dichtste bij staat is de Astra 23,5 oost. Die staat 1,1 graad uit het midden. Nu kun je die wel vinden omdat die er maar zo weinig naast staat, maar je zou bijvoorbeeld ook kunnen kiezen om de 23,5 oost precies op nul te zetten maar misschien is het voor de signaalsterkte van de 2 buitenste satellieten beter om niet voor de Astra 23,5 te kiezen.

 

Welke twee buitenste satellieten zou je willen ontvangen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Sprietje ik zit te twijfelen tussen Turksat (voor mijn buitenlandse vriendin) of 0.8w wat ik wel had, alleen keek ik daar op zich niet veel naar... ik weet dat ik die 2 niet kan ontvangen met de huidige opstelling (zonder verleninging) ik heb 14 lnb's

 

Ik zet hem inderdaad op 0 (23.5)

TOROIDAL T90, 1 TB SSD

8 x Inverto Black Pro Octo LNB 8, OpenPLi 7.0

0.8w, 7.0e, 9.0e, 13.0e, 16.0e, 19.2e, 23.5e, 28.2e, 38.0e

Mutant HD51 2 x AVL6211, MaxDigital XP1000

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoezo, de rail verlengen? Dit past toch gewoon, zie: https://satlex.be/nl/wavefrontier_calc-params.html?satlo_east=42.0&user_satlo_east=&user_satlo_east_dir=E&satlo_west=-0.8&user_satlo_west=&user_satlo_west_dir=E&location=52.10%2C5.11&la=52.10&lo=5.11&country_code=nl

 

De vraag is alleen of je voldoende signaal krijgt op de buitenste satellieten en dat moet je even bekijken. Volgens de grafiek ontvangt een T90 dan als een schotel van 66cm breed. Vergelijk dat even met de footprints.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uur geleden zei Ataric:

@Sprietje ik zit te twijfelen tussen Turksat (voor mijn buitenlandse vriendin) of 0.8w wat ik wel had, alleen keek ik daar op zich niet veel naar... ik weet dat ik die 2 niet kan ontvangen met de huidige opstelling (zonder verleninging) ik heb 14 lnb's

 

Ik zet hem inderdaad op 0 (23.5)

Ik zou hem dan vanzelfsprekend zo instellen dat je vriendin volledig aan haar trekken komt.

Mocht het onverwacht uitraken dan kun je altijd nog simpel de schotel verstellen.

aangepast door minplus

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...