Ga naar inhoud


Ontvangst slecht op Astra3


haelewyn

Aanbevolen berichten

Hallo,

Ik ben een tiental jaren sat gebruiker en mijn eerste schotel, een Visiosat Bisat met drie ontvangstkoppen, hangt al sinds die tijd aan de muur.

Probleem : ontvangst op het randje van iets en niets op Astra3, middelste positie.
Kijkend naar de satellietschotel staan de koppen van links naar rechts : Astra 2, dan 3 en rechts Astra 1. Zal wel juist zijn vermoed ik ?

 

Kwaliteit op SAT801 van M7 leest op bv Discovery en National Geo nog net 71 uit. Dat is zeer op het randje. Bij 69 is er bv geen ontvangst meer.

Tussen 70 en 72-73 zijn er onderbrekingen. En ook nu zijn er zeer vaak onderbrekingen

en ik zie dan het signaal even terugvallen naar 30+, evenals de kwaliteit.
Aan de coaxkabels wat gefruld om onderbrekingen op te sporen of het bestaan ervan : geen resultaat.
Ik kan door de kabels te bewegen de onderbreking niet uitlokken.


De terugval in signaal : Wil dat zeggen dat er heel even een volledige onderbreking van het signaal is ? Hoe ... ? Net een nieuwe LNB geplaatst.
Dat is een INVERTO Black Premium.

Ik heb gezien dat het probleem zich vooral in de namiddag begon voor te doen, bij een stand van de zon redelijk voor de antenne.
Ik dacht dat het met een nieuwe LNB wel zou opgelost zijn... dat had ik al eerder gezien. Maar deze keer lukt het niet. Het beeld blijft, vooral in de namiddag, zeer veel

onderbreken. 'S avonds was het de laatste dagen altijd goed.

Op Astra 1 en 2 zit ik boven de 80 procent kwaliteit;

De schotel draaien (links rechts) is gelukt maar gaf geen verbetering. Eerder 1 procent kwijt tegen voordien.
De hellingshoek van de schotel kan ik even niet wijzigen. De moeren zitten achteraan en zijn een beetje afgedraaid.
Ik krijg ze met normaal materiaal niet meer los en moet eens op zoek naar een sleuteltje 13 (uitgeleend).

Nog enkele dingen die mij opvallen :


De installateur heeft dat ooit, tien jaar geleden, geplaatst met gewone 'binnen'coax. Van die witte, wel eenmaal afgeschermd binnenin.

De stang waarop de LNB's gemonteerd zijn staat niet 100 procent meer vast. ik kan die wat bewegen (links - rechts).
Vastzetten lukt niet.. dan zou ik een schroevendraaier moeten hebben die 90 graden hoek maakt omdat er onder de stang een afdak zit.
Het is dus OF een kort schroevendraaiertje met een hoek 90 graden, OF de hele boel van het dak halen.. En alles is gedeeltelijk gecementeerd.


Dit laatste (losstaande stang)  is op dit moment geen groot probleem. Het is windstil. Ik kan er bij eender welke stand geen beter beeld uit krijgen.

 

Iemand enig idee wat het meeste aan winst in signaal zou kunnen opleveren ?

- Hellingshoek ? Die is misschien niet meer 100 procent wat hij tien jaar geleden was door de tand des tijds ?
- Nieuwe kabel plaatsen tussen LNB en Diseq ? Hoeveel winst zou dat kunnen betekenen in signaal ?
- Nieuwe schotel kopen omdat alles verslijt (ook de schotel zelf in oppervlak ???) en alles wat los van elkaar staat ?

Een goede installateur dat laatste laten plaatsen met van begin tot eind degelijke coax ?

 


 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik zou de LNB eens een klein beetje verdraaien, ook de helings- hoek is belangrijk, denk dat astra 3 iets lager staat dan astra 1,ook die stang,als men die  links, rechts kan bewegen ,is moeilijkheden vragen, misschien beter verankeren of indien mogelijk met duck tape vastzetten, en anders optie 4,als ze niet op vakantie zijn.

Dreambox 800 Se multytenne qatro,hotbird,astra 1,2,3.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat de lnb-arn los zit is zorgelijk. Als die iets gaat hangen, staan de lnb's niet meer in het brandpunt van de schotel.
De lnb-arm zit inderdaad met 2 schroeven vast. Een slechtere verbinding is niet voor te stellen.
Met een haakse schroevendraaier kun je die weer vast zetten. Die kun je zo bij de bouwmarkt kopen maar ik zou ze niet vastdraaien maar losdraaien en ze dan vervangen door inbusbouten. Die kun je tenminste goed vast zetten met een inbussleutel.

Welke coaxkabel gebruik je? Wat staat er om de paar decimeter op gebrukt? Dat moet binnen vast nog wel te lezen zijn.

 

Een echte klusjesman ben je niet als je nog niet eens een steek- of ringsleutel 13 hebt. Als je wel klust, heb je minimaal 2 steek- en 2 ringsleutels nodig. Als je een moer wilt losdraaien en de bout draait mee, heb je toch een tweede sleutel nodig om de kop van de bout tegen te houden. Bovendien gebruik je in principe een ringsleutel en als het niet anders kan een steeksleutel of wel boutkoppen-moller.

 

Montage arm Bisat.png

haakse schroevendraaier.JPG

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee.. heb de 13 eens uitgeleend en die lag nog bij mijn ouders. Ik heb maar 1 set :)
Een Engelse sleutel werkte niet echt. Een vise grip .. Tja .. daarom is die bout nu zo slecht.

De bout is versleten, in slechte staat, voelt zeer ruw aan, de kantjes zijn er wat af...hij voelt aan als in slechte staat.
Maar ik hou niet echt van klussen. Ik doe het alleen maar als de noodzaak er is.

Nu ik de steeksleutel heb gehaald : De bout in kwestie gaat ook met een 13 niet los. De 14 is iets te groot, de 13 is te klein en kan er niet rond.

Eigenlijk heb ik deze namiddag de oorzaak van mijn probleem opnieuw gevonden / teruggevonden.
Een boom die in de weg staat en die erg gesnoeid werd ... hangt terug 'in het zicht'... Ik moet nog eens aan de eigenaar vragen om hem te snoeiien (de gemeente) want

ik mag er zelf niet aankomen.

Ik heb dat even over het hoofd gezien en gedacht dat het nog ok was zonder te controleren.

 

De kabel : daar staat niets op gedrukt. Wit product vermoed ik, van een zelfbouwmarkt. Het goedkoopste dat er te koop is.

Mijn schotel is trouwens iets anders.. een variant misschien ook, op het origineel.
Hij zit aan de onderkant met één vijs en een moer vast aan de stang. Niet met twee stuks zoals op deze tekening ..
Of ik heb er eentje gemist. Dat kan ook.

aangepast door haelewyn
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden zei haelewyn:

De stang waarop de LNB's gemonteerd zijn staat niet 100 procent meer vast. ik kan die wat bewegen (links - rechts).
Vastzetten lukt niet.. dan zou ik een schroevendraaier moeten hebben die 90 graden hoek maakt omdat er onder de stang een afdak zit.
Het is dus OF een kort schroevendraaiertje met een hoek 90 graden, OF de hele boel van het dak halen.. En alles is gedeeltelijk gecementeerd.

 

Ik begrijp eerlijk gezegd niet wat je bedoeld met dat 'afdak'. Bedoel je daarmee de plastic strip waarachter de kabels verborgen zijn? Die kun je dan toch gewoon iets naar voren schuiven. Je moet er dan volgens mij met een gewone schroevendraaier bij kunnen. Het is in ieder geval belangrijk dat je die goed vastzet, en niet alleen met betrekking tot de ontvangst. Als er beweging in die verbinding zit krijgt de arm het tijdens een storm veel zwaarder te verduren, waardoor er breuken kunnen ontstaan in het kunststof huis van de schotel.

 

Gezien je ontvangst op Astra 1 en 2 kan er wat afstelling van de schotel betreft volgens mij niet zoveel mis zijn. Heb je de kabels van de Astra 3 lnb al eens verwisseld met een van de twee andere? Misschien dat de DisEqC z'n beste tijd gehad heeft.

 

P.S.  Tja, die boom zal dan het probleem wel zijn.

aangepast door johnno
Link naar reactie
Delen op andere sites

Diseq heb ik ooit al eens vervangen omdat dat een goedkoop spul leek dat niet meer echt waterdicht was.
Die moet nog goed zijn.

Afdak is een Belgisch woord voor een dak dat boven een open ruimte hangt.
Een dak dus .. met geen kamer eronder.
Het dak kan niet weg , maar een schroevendraaier in een hoekje zou wel de job kunnen doen, zoals hierboven ergens gezegd.
Ik ga nog eens door al mijn spullen (die die ik nooit gebruik) zoeken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...