Ga naar inhoud


C band Extended


December10

Aanbevolen berichten


  • Reacties 33
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

In de wiki waar Mojo naar verwijst wordt "seg" terecht verklaard als "segments".

Ik ben deze standaard trouwens ook tegen gekomen op 68.5° Oost (Intelsat 20) op de Botswana Mux.

 

image.png.d933c9899724c33f5907919499c4192e.png

 

"1seg is the name of an ISDB-T service for reception on cell phones, laptop computers and vehicles" staat te lezen op deze wiki.

ISDB is een standaard van Japanse origine voor digitale radio en TV en wordt ondertussen ook in Brazilië, Botswana en nog 18 andere landen (voornamelijk Zuid-Amerikaanse) gebruikt.

ISDB komt in een aantal vormen voor:

  • ISDB-T (terrestrial)
  • ISDB-T International (terrestrial voor Brazilië)
  • ISDB-C (cable)
  • ISDB-S (satellite)
  • 1seg (handheld)

Ik vraag me wel af met welke ontvanger of software je deze standaard kunt identificeren.

Ikzelf maak gebruik van een TBS 6903 kaart voor PC.

Via VLC Media Player vond ik in de codec-informatie van Botswana TV (Service ID 56) een 2de stream met "ARIB-ondertitels".

Dezelfde codec-informatie vond ik ook in de andere Botswana TV (SID 32) en Now! (SID 33).

 

image.png.9ec0344bfae42cb62cb56c3508f4c280.png

 

Volgens nog steeds dezelfde wiki lees ik "ISDB is maintained by the Japanese organization ARIB".

Ik ga er bijgevolg vanuit dat deze 3 kanalen gebruik maken van de ISDB-standaard, maar slechts één ervan, Botswana TV (SID 56) - die mijn software trouwens identificeert als BTV Mobile - wordt op Lyngsat als "1seg" bestempeld.

 

Waar vindt men bewijs dat dit echt een 1seg-signaal is? Ik kan dit gewoon bekijken via satelliet (ISDB-S), dit is toch totaal verschillend van de andere platformen (T, C, 1seg)?

Slaat Lyngsat misschien de bal mis?

 

Misschien kan December10 ook informatie vinden over de 1seg-kanalen op 65°W, want ik heb momenteel geen C-band ontvangst.

 

aangepast door Zilverhippie
Link naar reactie
Delen op andere sites

13 uur geleden zei Zilverhippie:

Ik ga er bijgevolg vanuit dat deze 3 kanalen gebruik maken van de ISDB-standaard

 

14 uur geleden zei Zilverhippie:

Ik kan dit gewoon bekijken via satelliet (ISDB-S)

 

Wat ik hierboven in mijn vorige post schreef houdt natuurlijk geen steek. Het zijn wel degelijk allen kanalen die uitzenden in de DVB-S2 standaard.

 

De verwarring komt er doordat Lyngsat het kanaal "BTV Mobile" labelt als "MPEG-4/1seg".

"1seg" heeft niets te maken met DVB-S2, maar behoort tot de familie van de ISDB-standaarden en is bedoeld voor handhelds (gsm's, pda's, etc...) met een lage video-resolutie.

 

Het zou minder verwarring scheppen indien Lyngsat "1seg" zou vervangen door "QVGA" wat staat voor de lage videoresolutie van 320x240 pixels want nu worden op deze transponder resoluties en standaarden door elkaar gehaald.

De overige kanalen op deze transponder worden overigens wel correct benoemd volgens hun resolutie (HD of SD).

 

Een verklaring voor deze verwarring kan zijn dat er in de codec informatie te vinden is over ARIB, de organisatie achter de ISDB-standaard.

Mogelijks wordt dit DVB-S2 signaal als satelliet-aanvoer gebruikt voor transmodulatie en verdere verdeling via het terrestrische 1seg...

 

KingOfsat zegt hier helemaal niets over, Satbeams slaat de bal ook mis en heeft het over SD-resolutie, Flysat komt nog het dichtst in de buurt en heeft het over "MPEG-4/MD" (Medium Definitie?).

 

@December10 Heb jij informatie over de gebruikte video-resolutie van de kanalen die door Lyngsat als "MPEG-4/1seg" worden benoemd op 65°W?

 

image.png.b557b1f24ea43ff5c6175a0b76827e4e.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...