Jump to content
Sign in to follow this  
MRDreambox

Dreambox 920

Recommended Posts

Hallo,

mijn vader (net 83 geworden) heeft een nieuwe dreambox gekocht.

nu vroeg hij mij, als leek, hem ëven" te helpen met aansluiten/installeren.

nu komt het.......... ik heb hier geen kaas van gegeten en krijg het dus niet voor elkaar.

mijn vraag hoe stel ik deze i.c.m.een canaal digitaal kaart zo in dat er ook nederlandse zenders worden ontvangen.

alle vrije zenders functioneren wel maar bv NED1 etc niet.

wanneer ik de (oude) M7 weer aansluit doet alles het wel.

vraag..... wat zie ik hier over het hoofd.

hoop op jullie adviezen/tips.

bvd

Je moet een softcam installeren, bijv.  CCcam 2.3.2 is het makkelijkst.  Hoe je dat moet doen is afhankelijk van welke software er op staat.

18 uur geleden zei Codx:

Je moet een softcam installeren, bijv.  CCcam 2.3.2 is het makkelijkst.  Hoe je dat moet doen is afhankelijk van welke software er op staat.

Dat gaat niet werken. De ontvanger werkt met een ARM processor.

U hoeft er een OSCAM op te installeren.

CCcam 2.3.2 is juist gecompileerd voor ARM (en er bestaat ook een mipsel versie). Alleen redelijk buggy en voor zover ik weet leest die geen M7 kaarten (2.3.1 althans). Alleen leuk voor mensen met thuisdeling en het grote gros illegale CS kijkers...

In lekentaal,

Een Dreambox standaard uit de doos kan geen Canaldigitaal decoderen.

Daarvoor dient er een alternatieve software geïnstalleerd te worden en daarna een software die de kaart in de kaartlezer "vertaalt" voor de Dreambox.

Dat laatste noemt men een softcam,

Om je verder te helpen, kan je aangeven wat je ziet wanneer je de ontvanger inschakelt, op het scherm staat dan het software logo.

Is de ontvanger verbonden met het internet zodat er software geïnstalleerd kan worden?

TS geeft aan een leek te zijn... Aannemelijk is dat daar de fabriekssoftware op staat. RescueLoader 1.02 en DreamOS 2.2 of 2.5...

De vader is 83 en een DSR-8142 gewend. Dan is een luxe DM920 een behoorlijke uitdaging (ook al is pappa technisch onderlegd). Hij gaat van een heel rudimentair gebruikersinterface naar iets veel complexers (welk image hij ook moge kiezen).

Kans is groot dat de keuze iets 'OpenPli' achtigs wordt omdat dit door de meesten als het meest gebruikersvriendelijk wordt gezien...

Gisteren langs geweest met de box. Inderdaad DreamOS 2.2 erop. Box opgewaardeerd naar RescueLoader 1.03, DreamOS 2.5 erop. Software update, OScam en Canal Digitaal configuratie erin. Via DreamBoxEdit de 'fastscan' lijst van Canal Digitaal erin. Picons erin.. Paar keer herstart voor de securité... Werkt als de brandweer...

Expres de originele software erop gelaten omdat die niet zo indringerig is. Leert het makkelijkst aan...

Weet je waarom er voor deze ontvanger gekozen is?

Een Rebox o.i.d. is naar mijn mening een betere keuze.

Nee, geen idee. Hij had tests gelezen en vond dat deze er goed uitkwam.. Eigen vrije keuze natuurlijk.. Had wel aangegeven dat hij dan beter een DM900 had kunnen kopen. €100 goedkoper met voor hem dezelfde specs.. Het gaat hem puur om satelliet kijken via Canal Digitaal en dat hij vrij kan kijken en opnemen.

Andere (fallback) tuners is helemaal niet aan de orde... Hij had i.d.d. een stuk goedkoper klaar kunnen zijn met dezelfde mogelijkheden....

Maar goed, hij is er superblij mee en dát is tenslotte wat telt...