Ga naar inhoud


Triax 78 schotel en T55


edbe

Aanbevolen berichten

als ik weer terug bent in NL , wil ik gaan sleutelen aan mijn setup.

ik heb een T55 voor 28 oost , 23 oost , 19 oost , 13 oost , 9 oost , 5 oost , 1 west , 5 west en

mijn draaibare Triax 78 cm voor 60 oost tot 30 west.

 

nu wilde ik eens kijken of het mogelijk is om op de T55 de volgende satellieten , 42 oost , 39 oost , 28 oost , 23 oost , 19 oost , 13 oost , 9 oost en

op mijn Triax 78 cm met multirail 30 west , 5 west , 1 west.

 

ook een optie 97cm SAB schotel voor mijn draaibare motor.

 

.

Link naar reactie
Delen op andere sites


9 uren geleden, edbe zei:

 

op mijn Triax 78 cm met multirail 30 west , 5 west , 1 west.

 

Naar deze uitkomst ben ik zeer benieuwd. Ikzelf heb eens geprobeerd 30W & 5W te combineren op een triax 88. Ik kreeg het niet voor elkaar om voor deze twee satellieten optimale ontvangst te verkrijgen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Sprietje,

 

Ik zie dat deze persoon het bovenste gedeelte van de standaard LNB houder heeft gehaald en het bovenste gedeelte heeft vervangen door een andere beugel.

Klopt dat?

Heb je misschien meer info 'hoe' het in detail uitziet, hoe hij dit gedaan heeft en wil je dit met ons delen?
Ik ben daar erg nieuwsgierig naar. Het ziet er prima uit.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mogelijk moet je lnb-houders bij kopen. Let je dan wel op dat er verschil zit tussen lnb-houders voor de T55 en de T90.
Het verschil tussen de lnb-houders van een T55 en een T90 is de hoek waaronder het bovenste deel van de houder staat.
Bij een lnb-houder voor een T90 staat deze onder een hoek van 27°
Bij een lnb-houder voor een T55 staat deze onder een hoek van 15°
Je kunt ze dus niet door elkaar heen gebruiken want dan staat de lnb in de verkeerde richting te kijken.
Let ook op hoe je het onderste deel van de houder monteert. Het gat in de onderste houder zit namelijk niet in het midden.

 

T55 houders.jpg

T90 houders.jpg

lnb houder T55.jpg

houder op rail.jpg

T55_90_lnb_houder.PNG

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste putemmer

 

De bestaande beschrijvingen om smalle lnb-klemmen te maken, nemen wel enige tijd is beslag om deze te maken. Bovendien heb je daar een voldoende uitgebreide knutselhoek voor nodig.
Het kan natuurlijk ook eenvoudiger.

In de beschrijvingen wordt de bovenste klemhelft niet gebruikt en wordt de onderste klemhelft smal gezaagd tot 40mm. Nadat je dit gedaan hebt, gebruik je een verloopring 23-40mm.

Voor de verloopring kun je de standaard plastic verloopringen gebruiken maar er bestaan ook verloopringen van hard rubber.
Bij monoblocken komt het regelmatig voor dat de schuinstand vergaat omdat de klemming op de 23mm golfpijp te wensen over laat. Met een hard rubber verloopring heb je veel meer grip en is de kans daarop veel kleiner. Je zou dus ook een hardrubber verloopring kunnen nemen, zie bijlage.
Natuurlijk is een smalle lnb-klem met schroeven eenvoudiger in gebruik dan dat je de zaak met 2 ijzerdraadjes vast klemt maar ja, hoe vaak moet je een lnb verwisselen. Normaal gesproken nooit. Het is dus even het overwegen waard hoe je een smalle lnb-houder gaat maken.

 

lnb houder smal maken.jpg

verloopring rubber 1.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...