Ga naar inhoud


Welke maat schotel voor Bulgarije


Louis7

Aanbevolen berichten

Hallo,

Zelf maak ik alweer wat jaren gebruik van 1 Technisat Multytenne.
Nu wil ik graag voor het vakantiehuis van mijn ouders een schotel kopen daar, maar met veel googlen kom ik maar niet uit de juiste maat die nodig is voor ontvangst in Bulgarije (nabij Burgas).
Het gaat zich voornamelijk om Astra 2 voor de engelse zenders, zou een Tecatel 115 (115cm) schotel voldoende zijn?
Verder zou ik graag via een diseqc motor gebruik maken voor overige mogelijke satelliet bronnen daar.
Alle tips zijn van harte welkom!

Vriendelijke groet, Louis

aangepast door Louis7
Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

Welkom, dat zal ervan afhangen welke Engelse zenders je wilt ontvangen,

Astra 2 heeft zowel spotbeams als een Euro widebeam.

In midden Duitsland is het al afgelopen met de publieke zenders (BBC)

Klik voor footprint Astra 2

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Louis7

 

Om de Astra 2 spotbeam in Burgas Roemenië te kunnen ontvangen, zit je toch al snel aan een schotel van 3-3,5 meter en dan is het nog maar de vraag of het gaat lukken want misschien heb je wel 4 meter nodig.
Dan is er nog de Europa beam, die is in een veel groter gebied te ontvangen maar bedenk wel dat de Astra 2 uit 3 satellieten bestaat, de Astra 2E, 2F en 2G. De Astra 2E en 2F widebeam zijn ook niet in Burgas te ontvangen. Net op het randje lukt het wel bij de Astra 2G maar dan heb je wel een schotel van 120cm nodig, zie de bijlages.
Dan is de zenderkeuze niet zo interessant.
Kijk op de volgende site welke zenders je kunt ontvangen: https://www.lyngsat.com/Astra-2G.html


Let dan op het volgende:
-  je kunt alleen de zenders ontvangen waar in de eerste kolom "Europe Ku" bij staat, dus geen "UK"
-  verder alleen de zenders in de geel gekleurde vlakken. In die vakken staat in de 4e kolom een rode "F" van "Free to Air". Dus die zenders zijn ongecodeerd te ontvangen.
In totaal zijn er dus ruim 135 zenders te ontvangen. Je kunt zelf op je Multitenne bekijken wat voor zenders het zijn en of dat de moeite waard is om daar een flinke grote schotel voor te plaatsen.

 

ASTRA_2E_europe_ku_band_beam.jpg

ASTRA_2F_europe_ku_band_beam_M.jpg

ASTRA_2G_europe_ku_band_beam_M.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Ceesv en sprietje, bedankt voor jullie antwoord.
Wat ontzettend jammer, Hier in Nederland ontvang ik mooi alle FTA zenders (engels) via astra 2.
Een schotel van 3-4 meter is niet echt een optie denk ik, zou niet eens weten waar je zoiets vindt daar, zo groot. Kosten zullen ook vast niet laag zijn voor zo een grote schotel en dan komt er nog bij dat je het uitzicht van jezelf en de buren ruineerd.

Ik moet maar eens goed gaan nadenken wat nu opties zijn.

Vriendelijke groet, Louis

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je ouders in Bulgarije voldoende snel internet hebben, zou je eens aan een Slingbox kunnen denken.

Hier is de site van Slingbox: https://www.slingbox.com/

Het komt er op neer dat je in Nederland de zenders ontvangt en deze via internet naar je e-mailadres verstuurt in het buitenland.

Gaat het om vrij te ontvangen zenders, dan is het helemaal makkelijk.

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 24-12-2019 om 17:42, Sprietje zei:

Het komt er op neer dat je in Nederland de zenders ontvangt en deze via internet naar je e-mailadres verstuurt in het buitenland.

 

Ehhh....huh? Naar je e-mail adres? Dit is nieuw voor mij. 🙄

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 24-12-2019 om 02:13, Louis7 zei:

Hallo,

Zelf maak ik alweer wat jaren gebruik van 1 Technisat Multytenne.
Nu wil ik graag voor het vakantiehuis van mijn ouders een schotel kopen daar, maar met veel googlen kom ik maar niet uit de juiste maat die nodig is voor ontvangst in Bulgarije (nabij Burgas).
Het gaat zich voornamelijk om Astra 2 voor de engelse zenders, zou een Tecatel 115 (115cm) schotel voldoende zijn?
Verder zou ik graag via een diseqc motor gebruik maken voor overige mogelijke satelliet bronnen daar.
Alle tips zijn van harte welkom!

Vriendelijke groet, Louis

Hallo Louis,

Als eerste excuses voor mijn nederlands, ik ben zelf een Bulgaar wie in Nederland woont-)

Volgens de bulgaarse hobbyisten, de Europa Ku beam van Astra 28,2 bij Zwarte zee is wel goed te ontvangen met 1.20m antenne, maar daar is bijna ales gecodeerd.Voor UK beam heb jij een antenne van minimaal 3,7 meter nodig b.v Prodelline. Dan heb jij een signaal van 6,5 - 7,8 Db en kan jij kijken bij mooie weer. Op de bulgaarse forums zijn oude primefocus schotels groter dan 3 meter wel te koop, kost rond 500 leva (250€) ex transport en montage.

Groet! Kosta

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou dat klopt dat heel aardig met wat ik al geschreven had.
Voor de UK-beam zei ik 3,5 misschien wel 4 meter.
Voor de Europabeam zei ik 1,2 meter en dat klopt dus ook maar ik ben er haast wel zeker van dat dit niet lukt voor de Astra 2E en 2F, alleen de Astra 2G.
Het gaat een stuk makkelijker met een Slingbox.
Vroeger toe de uploadsnelheid van je internetaansluiting dikwijls veel lager was dan de download, had je de kans dat het uploaden te traag was maar dat probleem is er nu helemaal niet meer in Nederland. In Roemenië moet er denk ik toch voldoende downloadsnelheid zijn om goed beeld te hebben.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

52 minuten geleden, Sprietje zei:

In Roemenië moet er denk ik toch voldoende downloadsnelheid zijn om goed beeld te hebben.

 


Het gaat over Bulgarije, niet over Roemenie.In grote steden is wel glasvezel aanwezig met snelheid tot 1 Gbps , in kleinere plaatsen niet   maar bijna overaal goede internet, ook 4G netwerk bij 60% van territorie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 uren geleden, Sprietje zei:

Het gaat een stuk makkelijker met een Slingbox.

 

Vooral als je de zenders naar je email adres laat sturen. 😂 😂 😂 😂

Zelfs 4 meter is nog aan de kleine kant voor een stabiele ontvangst. Op randgebieden wordt de ontvangst erg onstabiel. Er onstaat een soort fading die op ieder moment van de dag kan optreden. Verder moet je rekening houden met veroudering van de transponder en in een later stadium eventueel vervanging met hele andere footprintcriteria.

De kleinste correctie van de footprint kan nadelig uitvallen.

We hebben hier in Dubai tests gedaan met o.a Astra op 23,5 oost en de resultaten waren teleurstellend. Hiervoor hebben we schotels ter beschikking tot 8 meter doorsnede.

Zit je eenmaal buiten de footprint dan neemt de veldsterkte radikaal af.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Allereerst aan allen een gelukkig nieuwjaar!

Bedankt voor alle reacties en het meedenken.
Een slingbox zal er niet in zitten, helaas. Dan maar op zoek naar een 3+ meter schotel als dat de enigste optie nog is.

Zdrasti(Hallo) Kosta, bedankt voor ook jouw reactie, ik ga op zoek naar een 3+ meter schotel.

Maakt hoogte/ elevatie nog iets uit?. we spreken over een klein dorpje Prohod. dat toch al redelijk wat meters hoger dan het zee niveau ligt, TOV Burgas.
Is de schotel op een mast een optie (meer ontvangst?), zoja hoe maak je een mast windproof voor zo een grote schotel, al met al wordt het een groot project, helaas.

Vriendelijke groet, Louis



 

aangepast door Louis7
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...