Ga naar inhoud


Hotbird LNB slachten


ebhoorn

Aanbevolen berichten

Nou ja, een beetje provocatieve titel wellicht...  Maar ik speel met de gedachte om de LNB die de ontvangst van Hotbird (13 graden)  ontvangt op de Maximum T85 in te zetten voor de ontvangst van Eutelsat 9A/B.  Zie de meest rechte LNB met pijltje. Zie ik wat over het hoofd, maar volstaat het losschroeven en schuiven over een hoek van ongeveer 4 graden?  De wijze van uitvoering die ik voor ogen heb:
1. Markeren oude positie

2. kapje met afsluitweerstand verwijderen en de Bente satfinder aansluiten en afstemmen op eutelsat 4.

3. Schuiven maar, en skew en positie finetunen

4. Vastschroeven (en klooien met de ontvanger en de CI kaart van Joyne uiteraard)

IMG_20200130_083440.jpg

aangepast door ebhoorn
Link naar reactie
Delen op andere sites


Op zich moet dat genoeg zijn, alleen de Eutelsat 4? Je zal wel de Eutesat 9B bedoelen?
De Eutelsat 4A en 4B stonden op 4°E, maar al een tijdje met pensioen.

 

De makkelijkst te ontvangen transponder is dacht ik 11996 V/27500, FEC 3/4, deze is ook afwijkend van de 11996 V van Hotbird, dus zodra je bij het schuiven signaal hebt heb je de Eutelsat 9B te pakken.

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

31 minuten geleden, Tonskidutch zei:

als ik sprietjes uitleg lees moet je niet alleen de lnb schuiven maar ook de skew iets aanpassen

laat staan dat je de berekening voor het midden nog eens nieuw doet

 

Inderdaad Tonskidutch, als je over een breder gebied satellieten wilt ontvangen, dan moet de schotelskew ook aangepast worden.
Met de Astra 19,2 in het midden moet de schotelskew met als uitersten de Hotbird 13 en de Astra 28,35 op -11,3 graden staan.
Met als uitersten de Eutelsat 9e en de Astra 28,35 en de Astra 19,2 in het midden, moet de schotelskew op -11,03 graden staan. Dat is een verschil van 0,27 graden en dat is zo weinig dat ik de skew maar gewoon zou laten staan.


Ook staan de 2 buitenste lnb's redelijk gelijk aan het midden.
De Astra 28,35 staat 9,93° van het midden, de Eutelsat 9e staat 11,13° uit het midden. Natuurlijk zou de sterke Astra 28,35 best wel wat verder uit het midden mogen staan zodat de zwakke Eutelsat 9e dichter naar het midden komt maar:
Je moet de lnb van de Astra 19,2 wel in het midden plaatsen. Zou je alle lnb's wat op willen schuiven zodat de Eutelsat 9e wat meer naar het midden komt, dan moet de lnb-houder van de Astra 19,2 aan de andere kant van de arm geplaatst worden en komen de houders van de 19,2 en de 23,5 in dezelfde richting te staan. Helaas kunnen de lnb's dan niet dicht genoeg tegen elkaar worden geplaatst. Dus alle lnb's opschuiven is geen optie.


De skew van de Eutelsa 9B op 9 oost moet op nul graden staan, dus de coax-aansluiting recht omlaag.

 

Het in positie brengen van de lnb van 13e naar 9e is heel eenvoudig.
Op de rail staan om de 13mm streepjes. Elk streepje is 1 graad satellietafstand van de Clarkebelt. Je hoeft de lnb-houder dus maar gewoon 4 streepje verder naar buiten te schuiven en dan moet je al redelijk goede ontvangst hebben als hij nu de Hotbird goed ontvangt.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

ha kijk, heldere uitleg.

 

Maar als die 23,5 vervalt omdat je 9A/B wilt vangen voor Joyne dan kan alles toch geoptimaliseerd worden tussen die uitersten 28,2 en 9?

of zie ik dat verkeerd (er is dan toch geen noodzaak meer voor 23,5Oost)

 

als het alleen een test is voor signaal sterkte op 9 A/B zou ik ook alleen maar verschuiven van 13 naar 9 (zoals ik in 2017 ook deed)

Perfect Motion - Boys Own Mix

Sunscreem, Terry Farley, Pete Heller

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ehm...ja - ik wou de Hotbird ontvangst laten vervallen. ALthans, dat was het snode plan. 70% van de tijd kijk ik via digitenne naar de Nederlandse zenders, de rest van de tijd naar Duitse zenders (als de ARD) en de Britse (BBC, ITV). Weinig Hotbird zenders. En aangezien ik een vakantie abbo neem op Joyne dacht ik...ik schuif de hotbird LNB naar rechts en klaar is klara.

 

Nu ben ik achter een (gevreesd) nadeel van een slimme satfinder gekomen: In mijn enthousiasme zat ik lekker de Bente satfinder aan de 28.2 LNB te schroeven. Lekker de positie en skew finetunen. Nou... - wel signaal - geen lock. Volgens de documentatie lockt de satfinder op een transponder met een frequentie /symbolrate 111895/27500 verticale polarisatie. volgens king of sat is dit gewijzigd in 10714.25, / 22000 5/6  Horizontaal.

 

Krtt!  Blij dat ik geen automatische schotel heb gekocht. Nu even kijken of ik de satfinder iets kan influisteren

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...