Ga naar inhoud


Flexibele kwaliteits-coax kabel


ebhoorn

Aanbevolen berichten

Toevoeging - zonder de bedoeling "dit prakje op te warmen" : In de praktijk gaat het prima met de Hirschman kabel op de camping. Bij transport rol ik het zonder probleem op in een rol van 50 cm diameter, en zet het vast met twee elastieken die je ook gebruikt om zeilen vast te binden. Deze gebruik ik eveneens als trekontlasting. 

 

Bij storm kan de Eiss setup verdraaien. Dat is prima opgelost door twee scheerlijntjes met spanner vast te maken aan de lnb arm. 

aangepast door ebhoorn
Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 33
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Mensen, wat laten jullie je weer afleiden door de marketing afdelingen. 

Multistring/ multistranding is niets anders dan litze. 

Ja, litze heette dat vroeger. En nu ook nog. 

Sprietje doet daar weer uiterst technisch over. 

Echter, de werkelijke ontvangstwinst komt uit de schotel. De huidige LNC's hebben voldoende conversieversterking om zelfst 10 meter roestig prikkeldraad in een bak vuil afwaswater te overbruggen. 

Dus geef geen onnodig geld uit. Neem een stuk coax van een gerenommeerde fabrikant en niet uit de bouwmarkt. 

En ga niet de highend markt ook nog eens spekken. 

4G storing? Ook weer een modetrend die de marketing mensen weten uit te buiten. 

Binnenkort is er 5G en dat heeft zeker ook weer nog betere coax kabel nodig. 

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Minplus: dank je, dit is een foto die ik zelf heb gemaakt.

Verder: Plat gezegd: de demping interesseerde mij geen lor: Zo'n inverto LNB versterkt de hele handel fors.  Zelfs de afscherming lijkt minder relevant op een camping, hoewel er een trend is onder kampeerders om met een mobiele telefoon gewoon TV te kijken en dan heb ik een paar zenders in de vorm van mobieltjes op 10 meter van mij af staan die permanent staan te communiceren met een zendmast of een 5G station. Ik heb naast de 220V aansluiting van de caravan een gaatje geboord, en daar steekt een stukje coax met een female F-connector uit In de caravan heb ik de originele coax die bij de EISS werd meegeleverd (stukken soepeler dan de Hirschmann) doorgetrokken naar het originele aansluitpunt in de kledingkast waar de kabel van de travelsat UFO op de satfinder was aangesloten. De satfinder heb ik ge-bypassed, en ik heb de coax met een koppelstukje aangesloten op de coax zoals die door Kip (mijn caravanbouwer) is aangeboden. Dus plenty reflecties en demping in de bekabeling in mijn caravan.

Maar ook dat is niet de crux: Het blijkt dat je in de praktijk helemaal geen flexibele kabel nodig hebt: de "stugge" Hirschman voldoet prima, het rolt prima op- en af, en gaat ook dusdanig vlak liggen dat ik nog nooit een dreun -inclusief het gerinkel van een vallende afwas-  heb gehoord van iemand die erover gestruikeld is. Je hebt daarmee een goede kabel,  en ik heb er gewoon lekker ruim 20 meter eraan hangen. Tenzij ik midden in een regenwoud of oerbos  sta vind ik dankzij die lengte altijd wel een plekje met zicht op de satelliet naar keuze. Mijn boodschap is: een soepele kabel is niet nodig. Waste of money. Steek het geld liever in lengte. De stugge Hirschmann voldoet prima in de praktijk. En dan heb je nog een goede kabel ook.

aangepast door ebhoorn
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...