Ga naar inhoud


Flexibele kwaliteits-coax kabel


ebhoorn

Aanbevolen berichten

De printplaten van alle lnb's zitten binnen in de metalen behuizing van een lnb. Dat is niet alleen nodig voor de afscherming van stoorsignalen maar ook voor het vocht.

 

Voor het diëlectricum in de coaxkabel wordt bijna altijd schuim gebruikt wat al heel soepel is, voor grondkabel wordt een harde isolatie gebruikt om de kabel meer vormvast te maken. Buigen is onder de grond van minder belang.

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 33
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Goed, 

Dank voor alle tips en adviezen!  Ik heb 20 meter koka 9TS besteld met (voor binnen bij de TV) een Hirschmann QFA 5 connector. In plaats van het met de vingertjes aandraaien van de wartel klik ik de F connector in een keer vast. Voor buiten heb ik gewoon een rechte F-connector die ik met vulkaniserende tape waterdicht-en-vacuum-verpakt op de LNB vastschroef.

 

 

Knipsel.PNG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is een hele goede beslissing. Een uitstekende kwaliteit coax en F-connectors die je er niet op hoeft te schroeven maar er zo op kunt drukken. Voor een vaste installatie niet echt nodig maar voor op de camping waarbij de kabel steeds weer los en vast gemaakt moet worden een zeer handige optie.

 

Stripschema_QFC 5_KOKA9TS+KOKA9Eca.pdf Stripschema_QFA 5_KOKA9TS+KOKA9Eca.pdf

Link naar reactie
Delen op andere sites

Laat je nog even weten hoe de Koka 9 TS / Eca zich gedraagt t.o.v. van de meegeleverde coax bij het uitrollen en oprollen op gras.

 

Verder toch een vernuftig systeem om de connector onder de vlechtmantel te schuiven om zo een uitstekend contact te verkrijgen, zeker ook met dat kleine kraagje op de huls die als een soort weerhaak dient als de connector is aangedraaid.

 

914552314_Hirschmannconnector.jpg.f851e92e33ea8d20815165e0a1dc735f.jpg

 

 

 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je, kampeerders zijn gewend aan improviseren : voor elk probleem heb je wel een elastiek, duct tape, haring of een scheerlijn als remedie (en vanaf heden ook een stukje Alu-folie). 

Ik zal de stugheid op korte termijn meten met behulp van een digitale keukenweegschaal door te kijken hoeveel kracht er uitgeoefend moet worden om een lengte van  - zeg- 20 cm 90 graden te verbuigen. Da's niet nauwkeurig, maar het geeft een indruk. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

22 uren geleden, Sprietje zei:

maar houdt wel stoorsignalen tegen.

 

Aluminium houdt nauwelijks tot helemaal geen RF signalen tegen.

De magnetische component al helemaal niet en de electrische component minimaal.

 

Het is een fabeltje.

 

Wikkel je mobieltje maar in een aluminimium folie en je zult zien dat ie het nog prima doet.

Of wikkel je transistorradio in aluminium folie en de ontvangst is net zo goed of net zo slecht als ervoor.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ha!  Vandaag is de doos met de Hirschmann Koka 9 Eca Coax gearriveerd. Meteen de proef op de som genomen om de stugheid (min-of-meer) objectief te vergelijken met de kabel die standaard mee werd geleverd met de EISS.

Dus: digitaal keukenweegschaaltje gepakt, handlengte kabel met het ene eind op de keukenweegschaal geplaatst en vervolgens eenmalig 90 graden omhoog gebogen. Dat betekent dat het andere eind een zekere kracht op de weegschaal gaat uitoefenen die groter is bij een stuggere kabel dan bij een soepel gevalletje. Ja....ik heb geen rekening gehouden met de zwaartekracht (ik had de weegschaal haaks kunnen opstellen), enzovoorts, enzovoorts

De uitslag: 

  • Lassi et Paoloni sat 423/n (RG6) Class N  kabel:  130 gram
  • Hirschmann Koka 9 kabel: 315 gram.


De Hirschmann is dus echt Duits: stug en zwaar gepantserd. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Min of meer dezelfde lengte: vanaf mijn pols tot mijn vingertoppen. Er valt veel af te dingen op de meetmethode (buigsnelheid, niet meerdere keren herhalen, enz enz) maar het geeft een orde van grootte weer: Voor de soepelheid moet je geen koka coax nemen. Maar volgens de specs kan je (bij wijze van spreken) de kabel in een werkende magnetron plaatsen zonder dat het signaal wordt weggedrukt, en kan je stevige afstanden overbruggen vanwege de geringe demping per meter.

Dus een echt Duits product: excellent maar stug. Of stug maar excellent.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog een kleine update: de haakse F-connector lijkt een zwakke schakel in de keten te zijn: het verbinden met de coax kabel is a piece of cake, en doordat je het huis van de connector tussen de  geweven afscherming en de binnenste afscherming drukt over een afstand van ongeveer 1 cm is het massa contact prima. Met de wartel klik je de connector tamelijk vast op de kabel. So far-so good. Knelpunt is de push-on verbinding. Nog onbetrouwbaarder dan een hongerige kater in een voliere. Alleen er naar kijken zorgt al voor uitval.

Dus ik heb er een gewone rechte F-connector op geklemd, et voilá.... Dus zodirect even een haakse connector met een klassieke wartel halen (zal wel een feest worden met die worstvingers van mij). 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...