Ga naar inhoud


Flexibele kwaliteits-coax kabel


ebhoorn

Aanbevolen berichten

Ik heb de EISS met de B&R schotel aangeschaft, ik had nog wat te wensen: flexibele coaxkabel. De meegeleverde kabel is stug en kan lekker krinkelen, niet het probleem van de dag - maar flexibele kabel zou wel wenselijk zijn. Nu werd ik gewezen op een kabel van Maxview. Ik kan niet zoiets zien wat de demping en afscherming is van dat type kabel - en het zou zonde zijn dat ik een state of the Art schotel heb, waarna vervolgens op "flexibele wijze" de winst aan gort gaat wegens te veel demping en onvoldoende afscherming.

De vraag is: hebben jullie aanbevelingen voor flexibele kwaliteitscoax kabel c.q.: is de Maxwell kabel Mooie blauwe Maxwell kabel prima?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 33
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Ik weet niet wat jij voor coax hebt dus kan ik daar geen oordeel over geven. Wel moet ik zeggen dat Koka 9 TS of Eca niet een uitgesproken soepele kabel is en dat komt doordat deze 2 lagen afschermfolie heeft en een massieve middenader van 1,13mm. Een middenader die uit meerdere dunne draadjes bestaat (dat noemen ze Stranding)  is natuurlijk altijd soepeler.

Doordat er geen afschermfolie aanwezig is, is de demping (verlies) dus groter dan bij normale coax en de afscherming is vele malen slechter waardoor makkelijker storing kan ontstaan door 4G.

 

Industriele coax.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nu een Lassi et Paoloni sat 423/n (RG6) Class N  kabel.  Technische fiche: https://messi.it/dati/immagini/SAT423-All1_IT.pdf. Beter dan de Maxview qua demping en afscherming, tikje slechter dan de Koka. Mijn punt is: ik kampeer ook in maart of november, en dan kan het behoorlijk koud zijn - en de kabel navenant stug - dat weet ik vanuit mijn andere hobby. Ik vrees dat ik dus moet kiezen: een centrale kern die mbv stranding flexibel is gemaakt, een soepel dielectricum wat wellicht niet de ideale eigenschappen heeft, en een enkelvoudige, gevlochten mantel (wat per definitie soepeler is dan twee lagen afschermfolie) en een buitenomhulsel welke ook soepel is bij lage temperaturen ( en die er qua electromagnetische eigenschappen er niet toe doet).

Misschien moet ik gewoon niet piepen - maar je weet maar nooit: wie weet bestaat er flexibele, soepele coax - met weinig demping en goede afscherming.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De SmartFlex coaxkabel is een heel stuk dikker dan de Maxview, de SmartFlex 8mm en de Maxview 5,6mm. Dat scheelt alleen al een flink stuk in de verliezen. Bovendien is de coax van Maxview officieel maar geschikt tot 1000MHz en de SmartFlex tot 2400MHz.
Nu staat er in de bijlage dat de Maxview een dubbele afscherming heeft maar dat is echt niet waar met slecht 1 vlechtmantel. Dat is maar 1 afscherming. Bij de SmartFlex geven ze 4-voudige afscherming op en dat kan ik me bijna niet voorstellen als hij zo soepel is. Nog vreemder is dat ze schrijven dat de afschermfolie aluminium folie is. Dat lijkt me haast onmogelijk. Je heb vast zelf wel eens een stuk aluminium folie van de huishoudrol gehaald. Dat valt niet uit te rekken want dan scheurt het. Als je die folie in een coaxkabel gebruikt en die kun je zeer sterk buigen, dan scheurt de folie onmiddellijk. Daarom wordt altijd een kunststof folie gebruikt die aan weerszijde met aluminium wordt opgedampt en dan hebben we het niet over een dikte van 6 micron maar een factor 100 dunner. Die aluminiumlaag is zo dun dat als je dat tegen het licht houdt, je er een beetje doorheen kunt kijken. Dat scheurt niet als je het buigt, dat rekt gewoon mee maar houdt wel stoorsignalen tegen.
Van  al die zogenaamde specificaties heb ik geen hoge pet van op en ik vraag me af wat die specificaties waard zijn.

 

flexibele coax.jpg

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Quote

"...Nog vreemder is dat ze schrijven dat de afschermfolie aluminium folie is. Dat lijkt me haast onmogelijk....." 

Nu ja, daar sloeg ik ook al op aan:  Flexibel betekent een soepele mantel (prima), maar ook: een kleine kromtestraal - dus ook extra rek van de afschermingsmantel - wat nog wordt versterkt door de extra kabeldikte. Maar goed: folie met opgedampte aluminium afscherming verklaart al een hele hoop.   Eh...wat is de impact van een dikke kabel (met een navenant dik dielectrum) op de demping van het signaal per meter? Is dat positief of juist negatief?

Met soepel bedoel ik trouwens niet zozeer dat ik een kleine kromtestraal kan toepassen bij de kabel, maar vooral dat er weinig stugheid is (dus: er is weinig kracht nodig om te buigen). Hm. Ik zie het al...ik hou gewoon de orginele coax - toch?

 

Dank voor het uitzoekwerk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, dat vind ik ook geen geweldige coaxkabel. Kijk eens naar de vlechtmantel. Dat is meer gat dan afgedekt en dat blijkt ook wel uit de afschermingscijfers. Tot 1000MHz maar 85dB terwijl voor 4G een minimale norm van minimaal 95dB geldt. Het lijken wel netkousen. Deze haalt hooguit 25%. Dan zie ik liever een dichter geweven vlechtmantel. Die Maxview die geen folieafscherming heeft, heeft wel een vlechtmantel met een bedekkingsgraad van 95% net zoals de afbeelding die ik eerder liet zien. Koka 9TS heeft ook een bedekkingsgraad van 80%

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja.... Daar ga ik.... 

 

Maxview haalt haar souplesse waarschijnlijk uit het feit dat er soepele materialen voor de buitenmantel en het dielectrum worden gebruikt, en een litze draad als kern en vlechtwerk als enige afscherming gebruikt. 

 

Koka is goed - maar stug. Een knelpunt(je) waarom ik dit draadje gestart ben. Een toegelaten kromtestraal van 7 cm is weliswaar soepel te noemen in vergelijking met die groen gekleurde gronduitvoeringen - maar niet een verbetering qua souplesse in vergelijking met wat ik nu heb. 

 

En good connections is qua specs te mooi om waar te zijn. 

 

Zoals vaker: het is kiezen tussen de pest of de cholera. In dat geval ga je dan naar de wezensvraag: waar doe je het voor? Antwoord: voor de goede ontvangst. Dus de compromisloze keuze is dan het antwoord. 

 

Een stoute gedachte bekruipt mij: we timmeren het kabeltraject volledig dicht - en terecht gezien de lengte en het risico van inkomende storing - maar de lnb printplaat is niet gemonteerd in een afgeschermde behuizing als ik het goed heb. 

aangepast door ebhoorn
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...