Ga naar inhoud


Duo twin LNB, controle werking.


Saucer

Aanbevolen berichten

Ik heb sinds ongeveer een half jaar een Triax 78 cm schotel met een Maximum XO 32 duo twin LNB (voor Astra1 en 3).  Ik gebruik deze installatie om naar de free to air (o.a. Astra 1) zenders te kijken. Nu heb het idee, dat één van de beide LNB's het niet doet.

Misschien denk ik wel verkeerd, maar kun je dit controleren door de duo twin LNB horizontaal in de LNB klem te zetten, de goede helft van de duo LNB af te plakken met aluminium folie, en dan de schotel zodanig te verdraaien tot de vermoedelijk defecte LNB het signaal van eerder genoemde de satelliet (Astra 1) ontvangt?

Ik heb geen abonnement op Canaal Digitaal en kan dus niet controleren of ik beide satellieten ontvang. (Astra1 en 3)

Als je dat op bovenstaande manier wilt controleren, (als dat al kan) moet de DISEqC dan ook anders ingesteld worden om het signaal van de tweede LNB aan de ontvanger (of satfinder) door te geven?  (en indien ja, weet iemand hoe die dan ingesteld moet worden?)

(Ik heb sinds kort een Satlink WS 6908 satfinder en ben daarmee ook aan het experimenteren.)

Link naar reactie
Delen op andere sites


Beste Saucer

 

Een Maximum XO 32 duo twin LNB is eigenlijk gemaakt voor een schotel van 60cm. Een Triax 78 is een schotel van 70cm, dus eigenlijk is de afstand tussen de 2 koppen niet helemaal juist voor deze schotel. Vandaar dat je op beide satellieten geen optimaal signaal kunt hebben.
Maar als je geen abonnement op Canal Digitaal hebt, zul je toch niet veel interessante zenders vinden op de Astra 23,5. Je kunt dus beter een enkele lnb nemen maar het kan ook met deze duo-lnb. Je moet dan zorgen dat de kop van de Astra 19,2 in de klem staat en de schotel op de Astra 19,2 uitrichten. Je moet de duo-lnb 11 graden schuin zetten waarbij de vrij hangende kop omhoog moet staan.
De diseqc-instelling moet je niet veranderen. De Astra 19,2 moet positie 1 hebben en de Astra 23,5 positie 2.

 

hoek van 11 graden.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 9-2-2020 om 20:53, Saucer zei:

Misschien denk ik wel verkeerd, maar kun je dit controleren door de duo twin LNB horizontaal in de LNB klem te zetten, de goede helft van de duo LNB af te plakken met aluminium folie, en dan de schotel zodanig te verdraaien tot de vermoedelijk defecte LNB het signaal van eerder genoemde de satelliet (Astra 1) ontvangt?

 

Je kan natuurlijk ook, als je eerst ontvangst had met de goede LNB-helft, centraal op de arm gemonteerd,

de andere (verdachte) LNB-helft centraal monteren, de diseqc aanpassen in de ontvanger, en dan kijken of je met die kop ook ontvangst krijgt.

 

Dat scheelt weer gedraai aan je schotel. :)

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...