Big fellow Geplaatst: donderdag om 13:15 Geplaatst: donderdag om 13:15 4 uren geleden, JPW zei: Diseqc was mijn eerste gedacht, maar de LNB rechtstreeks aangesloten op de ontvanger gaf eenzelfde resultaat. Heb je ook geprobeerd de kabel rechtstreeks op een nieuwe LNB aan te sluiten? “Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill
JPW Geplaatst: donderdag om 15:32 Auteur Geplaatst: donderdag om 15:32 Ja, ook al geprobeerd 😏 Cahors Big Bisat - 4x Relook twin-LNB's M7 MP-201 kreng
Sprietje Geplaatst: donderdag om 17:52 Geplaatst: donderdag om 17:52 Ik zie aan de schotel niets bijzonders. Op welke transponders heb je de signaalkwaliteit gemeten bij de verschillende satellieten?
JPW Geplaatst: gisteren om 10:13 Auteur Geplaatst: gisteren om 10:13 (aangepast) Klopt, de schotel en LNB's staan nog exact hetzelfde als in 2020, daar ligt het zeker niet aan (dankzij je uitleg toen begrijp ik er iets meer van 😉). Metingen van gisteren 21:00 Hotbird 13 - 10815H, DVB-S, SR 27500, fec 5/6 - 59% Astra 19,2 - 10744H, DVB-S, SR 22000, fec 5/6 - 77% Astra 23,5 - 12168V, DVB-S, SR 27500, fec 3/4 - 16% Astra 28,2 - 11224V, DVB-S, SR 23000, fec 2/3 - niets Ik ga nu die 70cm schotel op de 5m hoge rots met vrij zicht plaatsen en zien wat dat geeft. gisteren om 10:15 aangepast door JPW Cahors Big Bisat - 4x Relook twin-LNB's M7 MP-201 kreng
JPW Geplaatst: gisteren om 10:30 Auteur Geplaatst: gisteren om 10:30 Tegenvaller, de 70cm schotel is zwaar vervormd doordat de motorkraan er is opgevallen 😒 Heb nog een internet-schotel van Tooway liggen, 75cm hoog, 70cm breed. Is die bruikbaar om Astra 23,5 te zoeken? Cahors Big Bisat - 4x Relook twin-LNB's M7 MP-201 kreng
a33 Geplaatst: gisteren om 10:45 Geplaatst: gisteren om 10:45 25 minuten geleden, JPW zei: Ik ga nu die 70cm schotel op de 5m hoge rots met vrij zicht plaatsen en zien wat dat geeft. Is er dus reden om aan te nemen dat 23E en 28E inderdaad geen vrij zicht (meer) hebben op de satelliet(en)? Er zijn ook andere manieren om elevatiehoeken op vrij zicht te checken, zou ik zeggen, dan een andere schotel/andere locatie te proberen. Of anders wachten tot de sun-outage in oktober of zo. Groet, A33 Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.
JPW Geplaatst: gisteren om 11:16 Auteur Geplaatst: gisteren om 11:16 @A33 met kompas en op oog ziet het er vrij uit, maar we zitten hier in de bergen... Ter wijze van test wil ik die andere schotel plaatsen, je moet je op je oude dag toch met iets bezig houden 😂 Cahors Big Bisat - 4x Relook twin-LNB's M7 MP-201 kreng
Sprietje Geplaatst: 22 uren geleden Geplaatst: 22 uren geleden (aangepast) 4 uren geleden, JPW zei: Klopt, de schotel en LNB's staan nog exact hetzelfde als in 2020, daar ligt het zeker niet aan (dankzij je uitleg toen begrijp ik er iets meer van 😉). Metingen van gisteren 21:00 Hotbird 13 - 10815H, DVB-S, SR 27500, fec 5/6 - 59% Astra 19,2 - 10744H, DVB-S, SR 22000, fec 5/6 - 77% Astra 23,5 - 12168V, DVB-S, SR 27500, fec 3/4 - 16% Astra 28,2 - 11224V, DVB-S, SR 23000, fec 2/3 - niets Ik ga nu die 70cm schotel op de 5m hoge rots met vrij zicht plaatsen en zien wat dat geeft. - Transponder 10815H op de Hotbird 13 bestaat niet. - Transponder 10744H op de Astra 19,2 bestaat niet. - Op transponder 12168V van de Astra 23,5 zitten alleen maar twee Luxemburgse zenders. Hoe is de ontvangst van Nederlandse zenders op een andere transponder? - Transponder 11224V van de Astra 28,2 heeft ander specificaties dan je op geeft namelijk DVB-S2, 8PSK, SR 23000, fec 2/3 i.p.v. DVB-S, QPSK, SR 23000, fec 2/3 Het lijkt er op dat je geen gebruik maakt van de Canal Digitaal fastscanlijst. 20 uren geleden aangepast door Sprietje
a33 Geplaatst: 22 uren geleden Geplaatst: 22 uren geleden (aangepast) OK, je weet dus niet zeker of de bergen misschien gegroeid zijn? Als je een waterpas hebt (of een hoekmeter (.app) of zo), en wat latjes in elkaar timmert in precies de benodigde elevatiehoek, kun je precies langs de elevatiehoek in de richting van de satelliet kijken, en kijken of daar iets tussen zit. Lijkt me simpeler, dan een hele nieuwe schotel opstellen. Hoewel je schrijft dat je al allerlei fijnafstellingen hebt geprobeerd, is mij niet helemaal duidelijk: Heb je geprobeerd of de ontvangst op de probleemsatellieten verbetert, als je de multifeedskew verdraait? Als er niet iets technisch wordt gevonden, denk ik meestal allereerst aan een uitlijning probleem. Groet, A33 Aanvulling: Ik zie dat sprietje net heeft gereageerd. Heb je wel beeld op 13E en 19E? (Of is de hele schotel verdraaid, en krijg je ontvangst van andere satellieten?) 22 uren geleden aangepast door a33 Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.
a33 Geplaatst: 22 uren geleden Geplaatst: 22 uren geleden (aangepast) Sorrie, dubbel geplaatst. 22 uren geleden aangepast door a33 Sorrie, dubbel geplaatst. Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.
Sprietje Geplaatst: 21 uren geleden Geplaatst: 21 uren geleden Wat is dat voor een beugel die boven over de lnb's loopt? Is dat een soort valbescherming?
JPW Geplaatst: 18 uren geleden Auteur Geplaatst: 18 uren geleden Begrijpen wie het begrijpen kan 🙄 Vrouwlief zet net de TV aan, en alles werkt terug zoals vanouds, en ik heb er vandaag niet aan gewerkt 🤨 Geintje van TVVlaanderen, of @a33 mss dat de bergen terug zijn gekrompen. Allen toch bedankt voor het meedenken. PS @ Sprietje, ben toch nog altijd benieuwd of een internet-schotel van Tooway 75cm hoog, 70cm breed, bruikbaar is om bv Astra 23,5 te zoeken, enig idee? Cahors Big Bisat - 4x Relook twin-LNB's M7 MP-201 kreng
Sprietje Geplaatst: 16 uren geleden Geplaatst: 16 uren geleden 1 uur terug, JPW zei: PS @ Sprietje, ben toch nog altijd benieuwd of een internet-schotel van Tooway 75cm hoog, 70cm breed, bruikbaar is om bv Astra 23,5 te zoeken, enig idee? Daar zit een kop op waarmee je kunt zenden en ontvangen. Die kop kun je niet vervangen door een normale lnb omdat de f/D-verhouding van de schotel heel anders is dan van een normale satellietschotel.
JPW Geplaatst: 15 uren geleden Auteur Geplaatst: 15 uren geleden OK, weer iets bijgeleerd, maar op het zicht ziet de schotel zelf er hetzelfde uit, toch? Zuiver theoretisch genomen, de schotel is 75cm breed, afstand tussen de kop en center schotel is 57cm, dus f/d-verhouding is 0,76. Als de lnb nu op 45cm wordt gezet, is f/d-verhouding 0,6. Zou het dan werken? (ben een beetje zoals Hoofdnoormen op dat andere forum 😁 ) Cahors Big Bisat - 4x Relook twin-LNB's M7 MP-201 kreng
Sprietje Geplaatst: 6 uren geleden Geplaatst: 6 uren geleden De f/D-verhouding van die Tooway-schotel is 0,8 en dat wijkt wel heel veel af van een standaard lnb die gemaakt is voor een f/D van 0,6. Je kunt de lnb niet dichter bij de schotel zetten dan waar de schotel voor gemaakt is want dan komt de lnb niet meer in het brandpunt van de parabool te staan. Ik ben het met je eens dat de Tooway-schotel een degelijke schotel is die heel mooi is af te stellen maar helaas het past allemaal niet.
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen