Ga naar inhoud


GES 90 OF (FD 0.5) met Triple Quad LNB


OllieBB

Aanbevolen berichten

Heeft iemand ervaring opgedaan met een 90cm offset schotel met een F/D van 0.5 in combinatie met een canal digitaal Triple Quad LNB ?

Ik heb in een ander topic van een paar jaar geleden gelezen dat dit  goed zou moeten werken.

Ik woon in het zuid/oosten van NL

 

Bedankt voor jullie advies!

Triple Quad LNB Astra 1,2,3.png

GES 90 OF.png

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 54
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Beste OllieBB

 

Welkom op dit forum
Het gaat om een schotel van 80cm breed en 90cm hoog. Ik weet niet of dit met- of zonder de rand is. Zou je dat een voor me willen nameten? En dan graag ook de breedte-maat zonder de rand even voor me opmeten, dus zuiver op de spiegel.
Gessat geeft inderdaad op dat hun f/D 0.5 is maar mijn ervaring is dat ze met die f/D soms ook bedoelen de plaatdikte.
Voor de zekerheid zou ik graag even maat "X" van je willen weten, dus de afstand van de schotel op 40% van de hoogte tot het midden van de lnb-klem, dan kan ik het voor je uitrekenen of die schotel geschikt is voor de triple-lnb.

 

maat X die ik wil weten.PNG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Sprietje,

 

Bedankt voor je snelle antwoord!

De schotel is nog niet binnen, de order wordt volgende week verwerkt bij GESSAT.

Ik heb wel de spec vd schotel; (van hun website)  http://en.gessat.com.tr/ges-90-of-90-cm-80x90/

 

Type;  Offset
Size;   80 cm
Horizontal Axis Diameter;    80 cm
Vertical Axis Diameter;   90 cm
Material;     Sheet protected agains dust
Paint;   Electrostatic powder paint
Colour;   Gray (RAL-7035)
LNB Holder;  23 - 40 mm
Frequency Range; 10.70 - 12.75 GHz
Ku-Band Antenna Gain; 38 dB - 39.7 dB
Offset Angle;  28 °
F/D;  0.5 mm
Nu ik de spec nalees denk ik dat je gelijk hebt. er staat F/D 0.5 mm !!
De F/D is een ratio, wat je niet uitdrukt in mm. Kan ook een typo zijn natuurlijk, dus ook even de specs van hun andere schotels bekeken en soms staat er "mm" achter en soms niet.
Ik zal een email schrijven naar GES om het na te vragen. (ze zijn nu op vakantie tot 1 Juni)

Ze hebben trouwens dezelfde schotel met een driepunts arm (zie foto), wat mij steviger lijkt, met name omdat de Triple Quad LNB  wat zwaarder is. .
Heb je daar ervaringen mee?

 
De achtergrond van mijn exercitie is om wat meer SNR marge in te bouwen.
De huidige installatie met vier losse LNB's en vier switches is nu 8 jaar oud en de SNR is teruggelopen van 13-14 tot 11.5dB, waarschijnlijk door de connectors.
Ik heb gemerkt dat de cut off van mijn twee ontvangers zo rond de 10.5dB is voor de HD streams
Vandaar de grotere schotel en de geïntegreerde Triple / Quad LNB combo.


 
 

GES 90 3 OF.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 uren geleden, OllieBB zei:

Heeft iemand ervaring opgedaan met een 90cm offset schotel met een F/D van 0.5 in combinatie met een canal digitaal Triple Quad LNB ?

Ik heb in een ander topic van een paar jaar geleden gelezen dat dit  goed zou moeten werken.

 

Het zou inderdaad leuk zijn, om dit een keer getest te zien worden; in vergelijking met de triple op een triax 64 en een triax 78 (of de nieuwe versies/benamingen  daarvan).

 

Dat dit goed zou moeten werken,....  mmm.... , daar had iemand zijn twijfels over, als ik het mij goed herinner.

Als de feedhorns zijn ontworpen op f/D=0.6, zien ze ook slechts dat kleinere gedeelte van de schotel.

Dan zal ontvangst inderdaad wat beter zijn dan met een triax 64, want de rechtdoorkijkende byrider LNBs zien recht vooruit ook hun eigen stuk schotel.

Maar het is de vraag of de ontvangst dan beter zou zijn dan met een triax 78, of dat de f/D=0,5 schotel die ontvangst zou kunnen evenaren.

 

We zullen het zien.

 

Heb jij inderdaad zo'n schotel?

Kan je dan behalve hoogte en breedte van de schotel, en maat X voor Sprietje, ook de afstand meten tussen:

- bovenkant schotel en midden van de LNB-klem

- onderkant schotel en midden van de LNB-klem?

Dan laat ik er ook nog even mijn calculator op los, voor de schotelspecs.

 

 

Bron was hier: https://www.sat4all.com/forums/topic/355082-triple-lnb-op-triax-88-64/?do=findComment&comment=2403111

 

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het lijkt er op dat de schotel inderdaad een f/D heeft van 0,5 want dat geeft de fabrikant aan. Andere merken hebben het soms over een F/E van 0,5 en dan wordt de plaatdikte bedoeld
Als de schotel inderdaad een f/D heeft van 0,5, dan is het heel simpel of die triple-lnb op die schotel past.
In de technische gegevens van de fabrikant staat dat de schotel 80cm breed is en 90cm hoog. Zo ver ik het kan na gaan is dit de buitenmaak maar stel nu eens dat het de spiegelmaat is en dat die dus 80cm breed is. Dan gedraagt de schotel zich voor duo- of triple-lnb's zich als een normale schotel met een f/D van 0,6 met een schotelmaat van 5/6 x 80cm = 66,7cm. Dat is minder dan bij een Triax 78 want daar is de spiegelmaat 70cm van en dat werkt prima.
Stel nu dat die breedte van 80cm inclusief de rand is, dat zal de effectieve maat (spiegelmaat) 77cm gedraagt de schotel zich voor de lnb-afstanden als een normale schotel van 5/6 x 77 = 64cm. Nou dan is het afstellen van de triple-lnb een fluitje van een cent want die komt dan bijna overeen met de maat waarvoor hij ontworpen is, 60cm.
Als je er een triple-lnb op zet waarvan de feedhorns gemaakt zijn voor een f/D van 0,6, dan zal hij op een schotel met een f/D van 0,5 niet helemaal tot aan de rand kijken en dat levert iets minder signaal op.
Al met al, als je aan deze schotel kunt komen zal de triple-lnb een veel beter signaal geven dan op een Triax 64 en een beter signaal dan op een Triax 78 omdat hij groter is.
De Gessat fabriek staat in Istanbul - Turkije.

 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt!

 

Ik heb inderdaad rechtstreeks contact met de fabriek in istanbul. (koste wat moeite..)

We zullen ~ 2 weken moeten wachten tot die binnen is. Dan zal ik de maten voor jullie opmeten, en de schotel eerst op de grond testen met een standaard voordat die het dak op gaat.

 

A33 stelt dat de feedhorn ontwikkeld is voor een schotel van 60cm. Ik neem aan dat je daarmee de "kijkhoek" van de feedhorn bedoeld?
Echter, bij een grotere schotel zal ook de afstand tussen feedhorn en de schotel groter zijn. Ergo ook de oppervlakte en daarmee de signaalsterkte ?
 

Als die combo zeer goede resultaten boekt dan zal ik de test resultaten in een kort verslag posten. Misschien dat een Sat webwinkel de combo dan kan aanbieden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste OllieBB

 

Niet bij alle schotels is het handig om een schotel met schoren te hebben af fabriek als je meerdere lnb's wilt plaatsen maar bij deze schotel hebben ze de bevestigingspunten van de schoren gelukkig niet vlak bij de lnb-klem geplaatst. Bij deze schotel is er dus geen probleem met de triple-lnb om die schuin te zetten. Maar wacht even af tot je deze schotel binnen hebt om de maten op te meten. Het zou zonde zijn om een tweede schotel te kopen als toch blijkt dat de f/D-verhouding geen 0,5 is.

 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, OllieBB zei:

A33 stelt dat de feedhorn ontwikkeld is voor een schotel van 60cm. Ik neem aan dat je daarmee de "kijkhoek" van de feedhorn bedoeld?
Echter, bij een grotere schotel zal ook de afstand tussen feedhorn en de schotel groter zijn. Ergo ook de oppervlakte en daarmee de signaalsterkte ?

 

Ja, dat bedoel ik: de "illumination angle".

Als je een schotel van 70 cm met f/D van 0.6 inwisselt voor een schotel van 70 cm met een f/D van 0.5, dan komt de LNB dichter bij de schotel te staan (want lagere f). De LNB 'ziet' dan dus een kleiner deel van de schotel.

Als jouw schotel inderdaad 80cm breed is kan het goed zijn dat de ontvangst in de buurt uitkomt van een triax 78, van 70cm breed. Ik heb er geen rekensommetjes op gemaakt, maar ik denk zelf niet dat het echt veel beter zal zijn dan dat.

Het is duidelijk dat de feedhorns dan beter in de signaalwolk komen te staan, maar hoe het effect van de kleiner uitpakkende kijkhoek daarbij is, is de vraag. Het effect van de grootte van de schotel wordt daardoor in ieder geval beperkt.

 

Maar goed, de praktijk zal het leren. Wat de precieze illumination angle van de feedhorns  van de triple LNB is, weten we niet; het kan meevallen of tegenvallen. Het optimisme van Sprietje op grond van alleen maar de gerapporteerde f/D van 0.5 vond ik wat groot ~ ik ben daar zelf afwachtender in. Schotelspecs van fabrikanten kloppen regelmatig niet...

 

Dat het nu daadwerkelijk getest kan gaan worden, vind ik hartstikke leuk!

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik voorspel je dat je een beter signaal krijgt dan met een Triax 78.
Vooral de 2 buitenste lnb's komen veel beter in de signaalwolk te staan wat al een ruime verbetering van het signaal geeft.
Verder moet je bedenken dat elke lnb een spillover heeft, d.w.z. dat hij over de rand van de schotel kijkt. Dat zal bij deze schotel van 80cm breed een stuk minder zijn maar het schoteloppervlak is ook weer een stuk groter dan bij een Triax 78 dus dat geeft ook meer signaal.
Het is alleen te hopen dat wat de fabrikant schrijft over de f/D-verhouding waar is, anders zullen de buitenste 2 lnb's wel erg ver buiten de signaalwolk staan en weinig signaal geven.
Maar afwachten dus als die schotel binnen is en we de maten weten.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Sprietje zei:

Het is alleen te hopen dat wat de fabrikant schrijft over de f/D-verhouding waar is,

 

FWIW:

In de eerdere link van de schotelfabrikant staat:

F/D       0.5 mm
Een f/D met als eenheid millimeter is niet gauw een f/D-ratio, die per definitie geen eenheid heeft...
 
Edit: En de Miram95, die Sprietje ook noemde in het bovengelinkte topic, meet ook de F/E van 0.5 in de eenheid mm....
 
Groet,
A33
aangepast door a33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt maar ik beschik al jarenlang over de pdf catalogus van GesSat en daar lees ik het volgende
- op blz. 4  F/D 0,5
- op blz. 5  F/D 0,5
- op blz. 6  F/D 0,5
- op blz. 7  F/D 0,5
- op blz. 8  2x F/D 0,5
- op blz. 9  F/D 0,5
- op blz. 10 F/D 0,5
- op blz. 11 F/D 0.566 mm
- op blz. 12 F/D 0,5mm
- op blz. 13 F/D 0,5mm
- op blz. 14 F/D 0,5mm
- op blz. 15 F/D 0,5mm
- op blz. 16 2x F/D 0,5
- op blz. 17 F/D 0,5mm
- op blz. 18 F/D 0,5mm
- op blz. 19 F/D 0,5mm

Heb je wel eens van staalplaat gehoord van 0,566mm? Dat bestaat niet, wel een f/D-verhouding van 0,566. Met andere woorden, er klopt niet veel van wat er in de catalogus staat dus neig ik te geloven dat het om de f/D-verhouding gaat en niet om de plaatdikte.

 

Gessat.pdf

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gisteren even mijn locatie ingevuld op een tool om de skew vd schotel te berekenen. 

Dat komt ongeveer overeen met de skew die canal Digitaal opgeeft voor NL. 

Echter de instructie van canal Digitaal is om de LNB te verdraaien. 

Voor een gewone (ronde) schotel is dat natuurlijk OK. Maar bij een offset schotel zou je eigenlijk de hele schotel op de juiste skew moeten zetten om er het maximale uit te halen. 

Hebben jullie dat wel eens gedaan? 

De skew is neem ik aan om de verdraaiing vd aarde Oost-West te compenseren tov de satelliet met betrekking tot de polariteit van de beam. 

 

Bedankt! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste OllieBB

 

Uiteraard is het beter om de gehele schotel schuin te zetten dan alleen maar de rail of triple-lnb maar:
- als de lnb's dicht bij elkaar zitten, maakt het weinig uit.
- als de schuinte instelling maar beperkt is zoals in Nederland, dan geeft het weinig verschil in resultaat.
Kijk, in Spanje gebruik ik een Triax 115. Daar staan de lnb's van de Hotbird en Astra 28,2 een flink stuk uit elkaar maar bovendien moet de rail ook nog eens meer dan 20 graden schuin staan. Dan maakt het wel een flink verschil als je de gehele schotel schuin zet, en dat heb ik daar dus ook gedaan.

In Weert moet de triple-lnb 13,7 graden schuin staan.

Ik geef je hierbij een hoek van 13,8 graden om hem af te stellen. Die 0,1 graad verschil is te verwaarlozen.

hoek van 13,8 graden.png

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, OllieBB zei:

De skew is neem ik aan om de verdraaiing vd aarde Oost-West te compenseren tov de satelliet met betrekking tot de polariteit van de beam.

 

De hoek waaronder een multifeed-schotel of een rail schuin gezet is niet hetzelfde als de skew van een lnb die op die schotel of rail staat.
De skew van de schotel of rail wordt bepaald door de plaats waar de schotel staat en welke satellieten je met de schotel wilt ontvangen. De skew van de lnb wordt bepaald waar de schotel staat en wordt per satelliet bepaald. Flink wat satellieten die we in Europa ontvangen zenden de polarisatie niet haaks uit op de positie waar ze hangen. Dat kan tot 7,5° afwijken zoals bij de Astra 1,2 en 3.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...