Ga naar inhoud


GES 90 OF (FD 0.5) met Triple Quad LNB


OllieBB

Aanbevolen berichten

Zijn er ergens gegevens / tabellen van de verschillende satelliet beam polarisaties. 

 

Mischien zijn ze vergeten om de satelliet recht te hangen 😂😂

 

Neem aan dat een satelliet zijn verschillende beams niet alleen in het frequentie domijn scheiden, maar misschien ook met polarisatie om interferentie te voorkomen?

 

Gr OllieBB

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 54
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

6 uren geleden, OllieBB zei:

Mischien zijn ze vergeten om de satelliet recht te hangen 😂😂

 

Neem aan dat een satelliet zijn verschillende beams niet alleen in het frequentie domijn scheiden, maar misschien ook met polarisatie om interferentie te voorkomen?

 

Nee, dat nogal wat satellieten hun polarisatie niet zuiver verticaal en horizontaal uitzenden op de plaats waar ze op de Clarkebelt staan heeft niets te maken om interferentie te voorkomen. Daarvoor is de afwijking te klein om daar profijt van te hebben.

Het is puur een kwestie van dat het doelgebied van de uitzendingen een stuk westelijker ligt dan waar de satelliet staat. De Astra 1, 2 en 3 zenden hun signalen 7,5 graden gedraaid uit en bijna alle satellieten van Eutelsat 3,5 graden. Hierdoor hoeft de skew van de lnb minder schuin ingesteld te worden. Deze beslissingen zijn genomen in het begintijdperk van de geostationaire communicatiesatellieten. Als ze het u nog mochten kiezen, zouden ze het waarschijnlijk niet meer doen want het heeft ook nadelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste OllieBB

 

Ik vrees voor een goede ontvangst van de schotel door de bode. Het gebeurt vaak dat als schotels van een wat groter formaal verstuurt worden, deze gehavend aan komen. Dat kan zijn deuken in de schotel of dat de schotel getorst is. In beide gevallen gaat de prestatie van de schotel hard achteruit.
De meeste satellietshops versturen per bode geen schotels die groter zijn dan 85-90cm. Hoe zal een schotel er uit zien als deze in een platte kartonnen doos wordt opgestuurd vanuit Turkije?

Recentelijk kreeg iemand op dit forum nog een schotel uit Duitsland toegestuurd die er zo uit zag:

 

Maar we hebben het dan over zichtbare schade.
Veel erger wordt het als de schotel getorst is. Dan zitten er geen deuken in maar is de schotel verwrongen en dat is meestal niet makkelijk zichtbaar. Het satellietsignaal wordt dan niet meer naar 1 punt gefocust maar verspreidt en dan hou je bijna geen signaal meer over op de lnb.

Om een eerlijke vergelijking te maken met de ontvangstresultaten tussen een Triax 64, een Triax 78 en deze GesSat schotel, is het wel wenselijk om de schotel op deuken maar vooral op torsen te controleren. Dat doe je als volgt:
- span horizontaal en verticaal dunne touwtjes en zet die met plakband om de rand van de schotel vast.
- gebruik heel dun touw en zeker geen draadje wol. Je kunt nylon draad gebruiken van bijv. 0,3mm. Helaas is dit transparant en moeilijk te zien. Je kunt bijv. ook zwart garendraad nemen en mooi strak spannen.
- twee draden kruislings over de schotel spannen is echter nog niet genoeg. Ik laat een afbeelding zien van een behoorlijk getorste ring waarbij de touwtjes elkaar toch raken. Je moet dus ook kruislings onder 45 graden nog twee touwtjes spannen. Alle vier de touwtjes moeten in het midden elkaar juist raken en mogen niet een paar millimeter van elkaar blijven, dan is de schotel niet vlak meer en zijn de prestaties minder.
- let er bij het plaatsen vanaf het tweede touwtje op, dat je de reeds geplaatste touwtjes niet omhoog of omlaag trekt. Als je ziet dat ze elkaar raken, plaats het laatst aangebrachte touwtje dan eens onder het reeds geplaatste touwtje door i.p.v. er overheen. Dat doe je zo bij alle 4 de touwtjes

 

getorste plaat.JPG

is de schotel getorst.JPG

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt Sprietje de Sab 120 heb ik gekocht in Nederland er zat gewoon plastic rond zonder doos heel veel miserie mee gehad daarna een Triax 110 gekocht ook in Nederland deze zat gewoon in een Nedis 110 cm doos en deze schotel heeft niet zoveel schade opgelopen alleen de rand was een beetje krom ondanks dat deze ook niet goed ingepakt was daarna een nieuwe gekregen zelfde verhaal los in een Nedis doos niet verpakt geen schade alleen wat krasjes daarna weer een nieuwe schotel gekocht een Laminas 120 dit keer uit Frankrijk en deze schotel was zeer goed verpakt was denk ik 10 minuten bezig geweest om alleen al de verpakking eruit te halen 😄

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Sprietje,

 

De GESSAT 90 OF is onderweg.
De schotel krijg ik gratis maar het transport is zeer duur...:( 
 

Ook een Triax 78 gekocht (als referentie) en vandaag in elkaar gezet.

Ik moet zeggen dat ik niet onder de indruk ben van de kwaliteit van de Triax 78. Met name van de arm, die mijn inziens te licht is uitgevoerd voor het gewicht vd Triple / Quad LNB.
De ALU arm en plastic insert buigen 1-2cm door en ik meet een variatie van 2 graden verticaal, met name veroorzaakt door de plastic LNB houder die niet goed in de ALU buis is gefixeerd.

Ook de skew is niet nauwkeuring in te stellen (+/- 1 graad) op deze schotel, omdat de LNB houder en arm niet stijf genoeg is.


Om de GESSAT 90 goed te vergelijken, heb ik als test ook het focal point vd Triax 78 bepaald met een knikker. 

Verticaal ligt het focal point op 36cm van onderen (dus op 46%). De diepte vd schotel is 65,5 mm

De afstand van het focal point naar midden van LNB houder is 57 cm

 

Als ik de calculator  https://www.satellite-calculations.com/Satellite/Offsetreflector.htm  gebruik, kom ik op een F/D van ongeveer 0.6
(bij deze calculator pak je de afstand onderkant schotel naar LNB  en LNB naar bovenkant schotel)

 

20200605_184544_resized.thumb.jpg.db71fc8cc99bdb310f8798dcc10afc3d.jpg

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk dat je hem gratis krijgt. Ik hoop dat ze hem in een stevige verpakking hebben gedaan.

 

Je had beter de vernieuwde serie van Triax kunnen nemen. Die hebben een rechte lnb-arm zonder dat er een knik in zit. Die arm is een stuk steviger. De TD65, TD 80 en TD100 hebben dezelfde afmetingen als de oude TD64, TD78 en TD88.

 

nieuwe Triax serie.png

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, OllieBB zei:

Om de GESSAT 90 goed te vergelijken, heb ik als test ook het focal point vd Triax 78 bepaald met een knikker. 

Verticaal ligt het focal point op 36cm van onderen (dus op 46%). De diepte vd schotel is 65,5 mm

De afstand van het focal point naar midden van LNB houder is 57 cm

 

Voor de goede orde: dat wat jij kennelijk focal point noemt, heet gewoon het diepste punt.

Met die maximale-dieptemeting, en met precieze hoogte en breedte van de schotel (het werkbare gedeelte, dus zonder rand) kan je alle belangrijke schotelspecificaties berekenen. (En ook de f/D verhouding.) Zie het bekende artikel van John Legon.

 

Het focal point oftewel het brandpunt is het punt, waarin de satellietssignalen samenkomen (dat wil zeggen: de signalen die parallel aan de parabool-symmetrieas binnenkomen); dus dat is in de kop van de LNB.

De afstand vanaf het diepste punt heet dus ook niet de focal length.

De focal length is de afstand van de focus tot de vertex, dat is het punt op de parabool waar ook de symmetrieas van de schotel doorheenloopt.

 

Schotelberekeningen op basis van de hoogte van het diepste punt zijn niet de betrouwbaarste, vanwege de grote gevolgen van meetonnauwkeurigheden bij die berekening.

Desondanks heb ik jouw metingen alvast even in mijn calculator gezet (met hoogte = 36/.46=~78.3 cm).

(Voor een plaatje waar de afstanden en hoeken gemeten worden, zie bijv hier: https://www.sat4all.com/forums/topic/366955-brandpunt-bigsat-schotel/?tab=comments#comment-2544861   )

 

1649883338_Triax78OllieBBjuni2020.png.5c1833176dbd25c29ac23a45950fab60.png

 

 

Groet,

A33

 

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de feedback!

 

De website ziet er goed uit! Lijkt goede kwaliteit spullen. ik zie ook goede stevige Sat antennes.
 

Nog wat meer over de LNB houder;

De plaats van de LNB, met de feedhorn, moet neem ik aan mooi in het focal punt staan van de schotel. 

1. Is het focal punt vd schotel altijd het midden van de LNB houder?

2.  Moet het begin vd feedhorn in het focal punt staan, of moet juist de "antenne" in de feedhorn in het focal punt staan.
     ( Ik neem hier aan dat de feedhorn de "kijkhoek" bepaald, en eigenlijk een soort van waveguide is naar de antenne in de feedhorn??)

 

Verder nog een newbee vraagje

Op dit moment ligt er 4 x  ~25 meter koka 799 kabel van de sat box naar de bigsat antenne (Quad/Quad config)

- ik kan de huidige koka 799 kabels volledig vervangen door Koka 9 (daar heb ik nog genoeg van liggen)

- Of ik kan de kabels binnen gewoon laten zitten, en alleen het buiten gedeelte vervangen door goede kabels speciaal geschikt voor buiten.

Hebben jullie hier goede / slechte ervaringen mee?
Een extra connector geeft iets meer verzwakking, maar zal  de SNR  niet veel slechter maken denk ik. (en het maakt de installatie wat eenvoudiger...)

De Koka 9 kabel doortrekken naar buiten heeft het voordeel dat er geen extra connector  tussen zit maar daar zal misschien op den duur vocht door dringen en wat meer verzwakking geven?

 

en nogmaals bedankt voor de goede aanbevelingen!

een goede leerschool :)

 

OllieBB

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gezien de halslengtes van de diverse lnb's, ligt het gemiddelde focuspunt van de lnb ongeveer 35mm voor het midden van de lnb-klem, zie de tekening die ik eerder in dit draadje heb geplaatst. Je mag van schotelfabrikanten verwachten dat zij de lengte van de lnb-arm zodanig maken, dat ze deze maat aanhouden maar helaas gebeurt dit niet altijd. Een bekend voorbeeld hiervan is de Triax 64 waarvan de arm eigenlijk 15mm te lang is en je bijv. een duo-lnb zo dicht mogelijk naar de schotel moet zetten en dan zou hij eigenlijk nog iets verder moeten voor optimale ontvangst.
Er zijn lnb-fabrikanten die precies de plaats van het focuspunt van hun lnb aangeven, zie de bijlages.


Koka 799 heeft tegenwoordig eigenlijk te weinig afscherming voor  4G en 5G. Koka 799 heeft een vlechtmantel en een folieafscherming. De huidige coaxkabels met voldoende afscherming hebben nog een 2e folieafscherming zoals de Koka 9 TS of de Koka 9 ECA. Het kabelkeurmerk schrijft tegenwoordig een afscherming van minimaal 95 dB voor tussen 30-1000MHz. Koka 799 heeft maar een afscherming van 90dB in dat frequentiegebied.

 

ALPS focuspunt.PNG

lnb-phase-centre.gif

Inverto Black Ultra Single tek.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

De lnb-houder moet naar het juiste punt op de schotel gericht zijn. De hoek die de lnb-houder maakt tussen de arm en de richting van de lnb wordt door diverse zaken bepaald zoals:
- hoe groot is de offset van de schotel
- loopt de lnb-arm onder de schotel door of via een gat onder in de schotel
- is het een rechte arm of zit er een knik in
- enz.
Universele aluminium lnb-klemmen hebben meestal een hoek van 124-130 graden.
Wil je nu de schotel echt helemaal optimaal krijgen, dan is het handiger dat je een lnb-klem hebt die je nog wat bij kunt stellen. Dan zou je de lnb-klem van Gibertini kunnen nemen. Die valt over de arm van 20x50mm en heeft een omgebogen lip waaraan de lnb-klem zit vastgeklikt. Die omgebogen lip kun je eventueel wat verbuigen om de lnb op de juiste hoogte van de schotel te laten kijken. Dit gaat niet makkelijk maar is te doen.

 

XP-MFP 1-40 Gibertini-Triax- Octagon.jpg

Gibertini houder.jpg

smalle lnb-houder.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Sprietje zei:

Koka 799 heeft tegenwoordig eigenlijk te weinig afscherming voor 4G en 5G. Koka 799 heeft een vlechtmantel en een folieafscherming. 

>knip<

Het kabelkeurmerk schrijft tegenwoordig een afscherming van minimaal 95 dB voor tussen 30-1000MHz. Koka 799 heeft maar een afscherming van 90dB in dat frequentiegebied.

 

De afscherming voor 4G(LTE)/5G is meer belang voor DVB-T/2 en DVB-C installatie. Dit heeft te maken waar 4G(LTE)/5G frequentie gebied werkt. De professionele satelliet meters zoals Promax Electronics en Rover Instruments hebben de mogelijkheid om dit te kunnen waarnemen en testen. Deze bedrijven investeren redelijk veel in RD afdeling en zal een goede reden om deze functie beschikbaar te stellen voor hun meters. Wat lees en kijk vermaak over 4G(LTE)/5G:

 

https://www.promaxelectronics.com/ing/news/437/the-hd-ranger-meters-ready-for-the-digital-dividend-lte/

 

Youtube filmpjes voor duidelijker uitleg wat en waar LTE verstoring doet:

 

 

Hier een filmpje in praktijk ervaring. Helaas is het in het Spaans. Bestudeer goed wat het spectrum analyzer waar neemt bij 4G(LTE)/5G verstoring.

 

 

  

5 uren geleden, OllieBB zei:

Op dit moment ligt er 4 x  ~25 meter koka 799 kabel van de sat box naar de bigsat antenne (Quad/Quad config)

- ik kan de huidige koka 799 kabels volledig vervangen door Koka 9 (daar heb ik nog genoeg van liggen)

- Of ik kan de kabels binnen gewoon laten zitten, en alleen het buiten gedeelte vervangen door goede kabels speciaal geschikt voor buiten.

 

3 uren geleden, Sprietje zei:

De huidige coaxkabels met voldoende afscherming hebben nog een 2e folieafscherming zoals de Koka 9 TS of de Koka 9 ECA.

>knip<

Het kabelkeurmerk schrijft tegenwoordig een afscherming van minimaal 95 dB voor tussen 30-1000MHz.

 

Koka 9 TS of de Koka 9 ECA zijn echter geschikt voor binnenshuis (indoor) en echter niet voor buitenshuis (outdoor). Zoals vermeld staat in de datasheet van Hirschmann. Koka 9 TS of de Koka 9 ECA zijn geschikt voor kabel TV installatie binnenshuis. Het kabelkeurmerk heeft betrekking op kabel televisie en niet op satelliet televisie. Zie deze link voor meer informatie: https://www.kabelkeur.nl/het-keurmerk/

 

Satelliet werkt in een andere frequentieband dan 4G(LTE)/5G in tegenstelling tot kabel TV die wel dezelfde frequentieband als 4G(LTE)/5G gebruikt. Waardoor Koka 799 in de zwarte uitvoering prima geschikt is voor satelliet en buiten installatie. In de datasheet van Hirschmann staat vermeld geschikt voor buitenshuis (outdoor). Bij correcte montage van de coax kabel en f-connector komt men al een heel eind tegen verstoringen. Zelfs gebruik ik compressie f-connectoren. Dan weet ik zeker dat de verbinding goed is. 

 

Tijdje geleden heb ik bij een persoon op zijn verzoek alle bekabeling vervangen voor Belden CX9D0 (4G(LTE)/5G proof) met daarbij PPC EX6-51WSNT f-compressie connectoren gemonteerd voor zijn bestaande satelliet opstelling. Uit nieuwsgierigheid even voor en na meeting gedaan. Zoals verwacht na genoeg geen verschil kunnen meten/waarnemen. Of deze investering de moeite waard is laat ik in het midden.  

 

Ik ben benieuwd wat er nou weer voor een zaag op me afkomt. Zoals iemand eerder zei op het forum:

Quote

Ik vertel alleen iets wat ik zelf gezien en meegemaakt heb. Het leek me wel leuk om te informeren.

Jullie geloven dat niet? Prima...Dan niet!

Dat zal mij een zorg wezen en heb geen zin om iedere keer weer de verdediging in te moeten schieten vanwege jullie ongeloof.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heren, bedankt voor de info!

 

Ik ben zelf niet zo heel bang voor interference van cellular in mijn huis. (Ik ben al blij dat ik nog een beetje 4G oppik hier op -105dBm 😊)

-        Cellular gebruikt 700, 800, 900, 1800, 2100, 2600 tot aan de 3500 MHz

-        WiFi gebruikt 915 MHz 2.4 GHz, 3.6 GHz, 4.9 GHz, 5 GHz, 5.9 GHz en zit binnenkort ook in de 60 GHz band.

-        Satelliet (ik heb even gekeken naar de Astra 23) zit in de 10.70 -12.70 GHz range.
 

Als er noise op de kabel binnenkomt die de SNR beïnvloed, dat zal het denk ik meer van mijn Gbit ethernet netwerk komen in huis, en/of van de 2e harmonics van 5GHz WiFi, die wat meer in de buurt staan, al is het vermogen niet meer dan zo’n +20dBm dus na de eerste meter is dat ook nog maar -10dBm en dan zijn de 2e harmonics nog een pak lager, iets van -60 schat ik.

Echter, als je toch bezig bent, dan kan je beter maar iets goeds neerleggen voor een paar centen meer….
 

Met betrekking tot de verzwakking vd kabel/connectors, neem ik aan dat de AGC het signaal wel weer opkrikt, maar dat dan wel weer ten koste gaat vd SNR (Meer versterking is meer ruis)
 

Ergo; Dus binnen de Koka 9 gebruiken die ik heb liggen. Voor buiten toch maar een echte buitenkabel bestellen die ik op Antennenland heb gezien.
Met betrekking tot de connectoren; Ik heb de krimp connectors en tang hier liggen.
Die sluiten inderdaad mooi aan onder de mantel op de afscherming vd kabel, maar als het zo zie, dan zal dat op den duur toch ook wel gaan oxideren.

Groeten OllieBB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...