Ga naar inhoud


GES 90 OF (FD 0.5) met Triple Quad LNB


OllieBB

Aanbevolen berichten

1 uur terug, OllieBB zei:

Wel een graden verdeling  op de mounting bracket maar geen streepje om de elevatie te bepalen

 

Is het midden van de bout waarmee je de elevatie in stelt niet het aanwijspunt van de elevatie?

 

Je moet de LH 470 lnb-houder hebben. Daarmee staat de lnb op de juiste hoogte maar die past niet tussen de golfpijpjes van de triple-lnb. Dat probleem is echter op te lossen. Neem een verloopring 23-40mm en maak daar twee helften van. Lijm met pvc-lijm de ene helft in de bovenklem en de andere helft in de lnb-houder. Zaag de lippen waar de 2 klembouten in zitten er af en boor 2 nieuwe gaten  waar je zelftappers in kunt zetten die binnen de lnb-klem vallen en door de verloopring gaan.

 

LNB-houders Gessat.png

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 54
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

"Je moet de LH 470 lnb-houder hebben. Daarmee staat de lnb op de juiste hoogte maar die past niet tussen de golfpijpjes van de triple-lnb. Dat probleem is echter op te lossen. Neem een verloopring 23-40mm en maak daar twee helften van. Lijm met pvc-lijm de ene helft in de bovenklem en de andere helft in de lnb-houder. Zaag de lippen waar de 2 klembouten in zitten er af en boor 2 nieuwe gaten  waar je zelftappers in kunt zetten die binnen de lnb-klem vallen en door de verloopring gaan"

Goed idee!
k had al plannen om iets uit een blok ALU te laten maken

 

p.s. Staan alle LNB houders voor offset antenna's op 130 graden?
Die bij de GESSAT zit in ieder geval wel, en ook die bij de Triax

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, OllieBB zei:

Maten vd spiegel (dus zonder de rand)

Hoogte;  88,3cm +/-1mm

Breedte; 79cm +/-1mm

Diepste punt zit op  40,5cm van de onderkant vd spiegel (dus zonder de rand)

Diepte vd spiegel is 66 mm +/-0.5mm

 

Tordering test met dun zwart garen;

icht getordeerd ~ 1 tot 2 mm aan de rand. (lastig te meten)

 

Eigenlijk moet je de schotel pas meten na het oplossen van de torsie, maar ala.

 

Torsie opheffen, zie bijv hier: https://www.satelliteguys.us/xen/threads/is-this-considered-warped.383535/#post-4397628

 

Locatie van het diepste punt gebruik ik liever niet voor de offset-berekening; de manier met hoogte en breedte is minder meetfout-gevoelig.

(Op enige plek een dieptemeting heb je wel altijd nodig. Die in het midden, of anders die bij het diepste punt [als je dat heel precies kunt vinden] zijn het handigst voor de berekening.)

 

Op basis van deze inputgegevens:

1254954539_Gessat90OFSchotelspecsOllieBBSchermafdruk_2020-06-08_21-19-13.png.9a20d42ace2ec86204689c5d228d5feb.png

 

 

De f/D is dus gewoon 0.67 (regelnr. 32); geen 0.5.

 

Je ziet dat bij deze offset het diepste punt op 40.85 vanaf de onderkant zou liggen. Kan door meetonnauwkeurigheidjes komen, of door de lichte torsie.

 

Waar de LNB naar zou moeten kijken (G-spot), zie je ook in deze specs. (Mag ook ietsje hoger zijn, maar altijd onder het diepste punt blijven!)

De hoek van de LNB-houder t.o.v. de arm is natuurlijk constructieafhankelijk.

 

Word je hier wijs uit?

 

Groet,

A33

 

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kende dat filmpje nog niet. Nou, dat is ook een schotel van conservenblik gemaakt.
Stel nu dat die op dak staat en er een flinke harde wind is, dan is die schotel al meteen krom. Als je aan zo'n schotel schoren bevestigd om de lnb-arm tegen doorhangen te voorkomen, dan is die ook meteen krom.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tordering kan weer anders zijn als je de mount aan de schotel hebt bevestigd 

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu even alle maten van de "GESSAT 90 OF" zo nauwkeurig als mogelijk opgenomen. :(

 

Maten vd spiegel (zonder de rand)

Hoogte;  88,3cm +/-1mm

Breedte; 79cm +/-1mm

Diepste punt zit op  40,5cm van de onderkant vd spiegel (dus zonder de rand)

Diepte vd spiegel is 66 mm +/-0.5mm


Maten vd Spiegel naar LNB houder

Van diepste punt spiegel tot midden LNB houder 65.4 +/-2mm

Van bovenkant spiegel tot midden LNB houder 94.3 +/-2mm

Van onderkant spiegel tot midden LNB houder 51.4 +/-2mm

 

Kunnen jullie hier de berekeningen op loslaten?? :)

 

Gezien het eerste resultaat ben ik niet erg hoopvol :(

 

Bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Yep, end of storry...

Bummer, zou een mooie oplossing geweest zijn.
 

Heeft wel aardig wat duiten gekost aan transportkosten. Maar ja wie niet waagt wie niet wint..

GESSAT lijkt dus een onbetrouwbare bron voor schotels, en begrijpen zelf waarschijnlijk niet wat ze verkopen.

 

Of ik zet the Triax 78 er op, of ik kijk nog wat verder om er een te vinden met een F/D van 0.5

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, OllieBB zei:

Maten vd spiegel (zonder de rand)

Hoogte;  88,3cm +/-1mm

Breedte; 79cm +/-1mm

...

Diepte vd spiegel is 66 mm +/-0.5mm

...

Kunnen jullie hier de berekeningen op loslaten?? :)

 

Gezien het eerste resultaat ben ik niet erg hoopvol

 

Resultaten staan al hierboven.

Gebruik van de topstring en de bottomstring maten (omgerekend naar 940 en 511) maakt alles niet veel anders:

offset angle blijft tussen 26.5 en 29.0 graden

f/D blijft tussen 0.64 en 0.67.

 

Het was wat ik vermoedde.

Want een f/D=0.5 schotel, terwijl je geen LNBs kunt kopen voor f/D=0.5, wat heb je eraan?

De spillover bij een 10dB karakteristiek van een LNB betekent, dat je van de rand een factor 10 lager signaal kunt vangen dan in het midden, als ik dat goed begrijp (maar het is niet gezegd, dat ik het goed begrijp!).

 

Groet,

A33

 

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...