Ga naar inhoud


Welke satellietontvanger voor in Duitsland i.c.m. Canaldigitaal en vrije Duitse zenders


lonnebol

Aanbevolen berichten

2 minuten geleden, Tonskidutch zei:

vakantie kwijt.

Op verlof gaan met (aanlegging voor) stressontwikkeling , da's inderdaad niet de bedoeling !! :D

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

 

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,

but the doctor did get a brain-attack !! my name:

 

breedbandwurger 1967

 

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2

Link naar reactie
Delen op andere sites


Op 29-6-2020 om 10:49, lonnebol zei:

Hallo,

 

Mijn eerste vraag hier. Ik heb ook even rondgezocht op het forum maar het niet echt gevonden en voorheen ook gegoogeld, maar het duizelt me aan alle informatie.

 

Wij hebben een vakantiehuisje in Oost-Duistland. Net onder Dresden bij de Tsjechische grens. Echt buitengebied en dus de enige manier om tv te ontvangen is via de schotel. Bij de aankoop van het huisje een paar jaar geleden zat er al een schotel op het huis en was er een (simpele) ontvanger aanwezig. We hebben ook beeld (FTA), maar de ontvangst is belabberd. Veel zender vindt hij wel, maar hebben geen beeld en anderen geeft hij bijna continu aan dat de ontvangst slecht is. Nu gaan we over twee weken weer die kant op en willen we de schotel opnieuw uitrichten (ik heb een kastje om het signaal te testen) en misschien vervangen. In het verleden (ruim 10 jaar geldeden) heb ik thuis Canal Digitaal gehad met een 60 cm Triax-schotel met een duo LNB (Astra 1 enb 3?).  De ontvanger heb ik ooit aan een oom weggegeven. Voor nu is de ontvangst van FTA Duitse zenders meer dan voldoende, maar in de toekomst willen we er misschien toch een Canal Digitaal smartcard in kunnen zetten om Nederlandse zender te kunnen ontvangen. De ontvanger zal dus ook vervangen moeten worden.

 

Eigenlijk heb ik de volgende vragen:

  • Hoe moet de schotel uitgericht worden i.c.m. de duo LNB voor FTA Duitse zenders en toekomstige ontvangst van Nederlandse zenders? Ik denk dat hij nu op 19.2 uitgericht staat.
  • Welk merk/welke ontvanger zou goed zijn voor een toekomstige Canal Digitaal smartcard, duo LNB en FTA Duitse zenders? Dit moet het liefst wel een tweedehands model zijn/niet te prijzig.

 

Bedankt alvast.

 

Als het alleen voor het huisje daar is, dan kan je een abonnement naar keuze nemen via een aanbieding van een 2 jarig contract, dan krijg je een Orca decoder/ontvanger met van alles er op en er aan te waarde van € 199,- op de website van Canal Digitaal ergens te vinden, daar zit de smartcard ingebakken. 

 

Als het ook voor thuis bedoeld is, dan kan je Seca3 overwegen, dat is enkel nog via winkels en online shops te koop, voor hoe lang dat zal blijven werken is koffiedik kijken. Een Seca3 kaart wordt nog wel aangesloten door Canal Digitaal, de apparatuur en Seca3 smartcard krijg je hierbij NIET cadeau, het contract is dan minimaal voor 1 jaar en daarna per maand opzegbaar.

 

Het voordeel van een Seca3 kaart is dat je de smartcard eenvoudig mee kan nemen naar het huisje en weer naar huis als je dat wilt, het nadeel is er (nog) niet. Een module kan je ook meenemen, echter is deze kwetsbaarder i.v.m. de pennetjes in de ontvanger en of geschikte TV steeds opnieuw de module in gaan, dat kan een kwetsbaar punt zijn, als er iets verkeerd gaat breken ze in de ontvanger of geschikte TV. Bij het verhuizen van de Orca decoder/ontvanger is het minder kwetsbaar, wel zou ik dan een koppelstukje tussen de kabel maken die tussen de decoder/ontvanger en de LNB zit. Dit laatste dan het signaal wat kwetsbaarder maken, echter blijft de kabel (langer) goed dan dat je die telkens in en uit de decoder/ontvanger haalt.

 

Verder kan je Joyne (light) overwegen, deze zit op 9 graden oost en is niet met een duo of triple LNB met de Astra satellieten te combineren, tenzij je denk ik 2 schotels wilt combineren. Alle apparatuur dien je zelf aan te schaffen, een module waar een smartcard ingebakken zit is de decoder, niet de ontvanger, alles dien je dan zelf te kopen.

 

Ik weet niet of de ontvangst zover naar het oosten zinvol met een triple LNB is, een duo zou denk ik wel zin hebben, daar weet @Sprietje denk ik veel meer over te vertellen. 

 

Seca3 is populair vanwege het in huis kunnen delen van één smartcard, dan zal je wel in de hobby ontvangers die beter zijn moeten duiken, echter wel zo nu en dan onderhoud nodig hebben qua het bijwerken van de zenderlijst die alleen door Canal ontvangers/modules automatisch bijgewerkt wordt. De VU+ heeft de grootste naam als het om alternatieve ontvangers gaat, daar kunnen de mensen met ervaring op dit forum veel meer over vertellen. 

 

Als Seca3 de "+" inschakelt, dan is een witte CI+ module in een andere ontvanger dan die van Canal Digitaal wel aan te raden. Of dat gaat gebeuren is onduidelijk, het is wel even in gebruik geweest voor zenders die een zwaardere codering eisten. Het kan dat de Seca3 op een gegeven moment uitgeschakeld gaat worden, want Orca is de opvolger, maar of en wanneer ........ ?

 

aangepast door ilseonline

Ga ik later invullen, de oude info klopte niet meer.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pfoe, veel info zeg.

 

Ik begrijp dat Canal Digitaal een lastig verhaal is of wordt. Thuis (in Nederland) hebben we geen Canal Digitaal en dat zijn we zeer waarschijnlijk ook niet van plan. Canal Digitaal stopt dus/is gestopt met losse smartcards en heeft ze tegenwoordig ingebakken in hun eigen apparatuur? In dat geval is voorbereiding op Canal Digitaal geen must en lijkt mij een goede degelijke ontvanger i.c.m. de duo LNB voldoende. Voorbereiding voor een smartcard is dan niet echt meer nodig. Wie weet in de toekomst, maar dat bekijken we dan nog wel eens.

 

Aangezien we niet maandelijks in het vakantiehuisje komen en het ook allemaal moet werken als er huurders zijn moet de ontvanger ook niet te ingewikkeld zijn. Er is geen internet en de kwaliteit van een mobiele internetverbinding is ook niet om over naar huis te schrijven. Een ontvanger met internetverbinding is dus geen optie. Opnemen of terugkijken evenmin. Wat zou dan een goede ontvanger zijn? Zoals eerder gezegd, het liefst niet te duur. Tweedehands is prima. Een scart-aansluiting is wel handig, de huidige tv daar heeft geen hdmi. Een hdmi-aansluiting voor de toekomst zou wel mooi zijn.

 

De schotel het beste uitrichten op 23,5 en de tweede lnb (duo lnb) op 19,2?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan wil je eigenlijk al teveel. Redelijk moderne ontvangers die je nu koopt met de eisen die je stelt hebben geen SCART meer. SCART is gelimiteerd tot 720p. Eigenlijk denk ik met de eisen die je nu stelt zou je geen ontvanger moeten ritselen! Koop beter dan een nieuwe TV en neem er één met ingebouwde satelliet ontvangst. Makkelijk te bedienen (maar 1 AB). Zorg echter wel dat je een Benelux versie koopt die FastScan van CDS ondersteunt ALS je later tóch Canal Digitaal wil hebben.

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

SAB Titan 4 heeft dit allemaal:

DVB-S2 voor sat ontvangst

scart en HDMI aansluiting

CI voor (eventueel) cam + CD kaart

DVB-T2 om de duitse "digitenne" ontvangst

eenvoudig te bedienen en ook zonder cd-kaart ontvangst

en nee ik heb geen aandelen in SAB

kosten 2e hands ca 50€ (muv cam en cd-kaart)

ga wel voor een titan4, de titan3 ondersteunt de duitse "digitenne" niet heb ik begrepen

aangepast door wanderer

Samsung 40D6510WS

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alleen heeft SAB haar activiteiten op dat gebied beëindigd. Garantietechnisch is dat merk dan weer niet handig.. 

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tuurlijk, maar dan mag je wél hopen dat dat apparaat nog leverbaar is ALS het stukgaat. Buiten een externe adapter vervangen wordt er niet gerepareerd maar omgeruild. SAB bestaat op dat gebied niet meer dus wat dan?

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

vervangend apparaat, reparatie of geld terug, de wet is duidelijk hierover, trouwens voor de 2e hands prijs kun je je geen buil vallen, een nieuwe tv is duurder!.

bovendien nog steeds nieuw te koop bij sat winkel voor 99€

aangepast door wanderer

Samsung 40D6510WS

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, lonnebol zei:

Pfoe, veel info zeg.

 

Ik begrijp dat Canal Digitaal een lastig verhaal is of wordt. Thuis (in Nederland) hebben we geen Canal Digitaal en dat zijn we zeer waarschijnlijk ook niet van plan. Canal Digitaal stopt dus/is gestopt met losse smartcards en heeft ze tegenwoordig ingebakken in hun eigen apparatuur? In dat geval is voorbereiding op Canal Digitaal geen must en lijkt mij een goede degelijke ontvanger i.c.m. de duo LNB voldoende. Voorbereiding voor een smartcard is dan niet echt meer nodig. Wie weet in de toekomst, maar dat bekijken we dan nog wel eens.

 

Aangezien we niet maandelijks in het vakantiehuisje komen en het ook allemaal moet werken als er huurders zijn moet de ontvanger ook niet te ingewikkeld zijn. Er is geen internet en de kwaliteit van een mobiele internetverbinding is ook niet om over naar huis te schrijven. Een ontvanger met internetverbinding is dus geen optie. Opnemen of terugkijken evenmin. Wat zou dan een goede ontvanger zijn? Zoals eerder gezegd, het liefst niet te duur. Tweedehands is prima. Een scart-aansluiting is wel handig, de huidige tv daar heeft geen hdmi. Een hdmi-aansluiting voor de toekomst zou wel mooi zijn.

 

De schotel het beste uitrichten op 23,5 en de tweede lnb (duo lnb) op 19,2?

 

Zijn de huurders alleen Nederlanders? 

 

Zowel Canal Digitaal als Joyne richten zich op of de Nederlandse markt, of de Vlaamse markt. Indien je een pakket afneemt, dan is het gericht op het land gericht. Pakketten voor Nederland beginnen met NPO1, 2, 3, RTL4, 5, SBS6 ........., enz. het ligt er aan wat voor abonnement je neemt. De gecertificeerde ontvangers houden automatisch veranderingen bij, daar heb je bij die apparatuur geen zeggenschap over, aan de andere kant is dat ook het gemak dat je geen zenderlijsten hoeft in te laden.

 

Het nadeel van Canal Digitaal is dat een deel van de zenders via de satelliet ontvangen kunnen worden, een klein deel gaat over het internet, als je geen behoefte aan die zenders die via het internet binnen komen hebt, dan mis je ze ook niet. 

 

Een ontvanger met Orca decodering is denk ik het makkelijkst en naar de toekomst gericht als Saca3 afgeschakeld wordt, dat is een decoder/ontvanger met een ingebakken kaart, die hebben toch nog steeds een scartaansluiting, of niet?

 

Een module met ingebakken smartcard kan zoals eerder aangegeven ook, je moet wel een gecertificeerde TV hebben waar een DVB-S2 ontvanger in zit, anders gaat het mogelijk niet werken, de module met ingebakken smartcard werkt dan alleen als decoder samen met de gecertificeerde ontvanger in je TV.

 

Is het huisje het hele jaar in gebruik? Zo nee, in welke periodes wel, want mogelijk ben je met een vakantiepakket al klaar.

 

Ga ik later invullen, de oude info klopte niet meer.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Neen, de M7-MZ101/102/201 hebben geen SCART meer. Uitsluitend HDMI..

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Mimisiku zei:

Neen, de M7-MZ101/102/201 hebben geen SCART meer. Uitsluitend HDMI..

 

Dat wist ik niet.

 

Dan wordt het een stukje lastiger of een Seca3 smartcard kopen waar geen boete aan hangt en een M7 SAT801 voor een klein bedrag op de kop tikken, of een witte Seca3 module met Seca3 smartcard gaat ondersteunen vraag ik me af. Het merk en type TV, misschien kan @lonnebol daar informatie over geven.

 

Of de nieuwe module met ingebouwde smartcard die op Orca decodeerd, maar ook dan is het merk en type van de TV wel handig om het te achterhalen.

 

Voor een leek (niet rot bedoeld) die het simpel wilt houden zijn dat de opties met ondersteuning van Canal Digitaal. 

 

Lukt dat allemaal niet, dan kan een alternatieve ontvanger nog uitkomst brengen, echter moet er geen ondersteuning van Canal Digitaal verwacht worden. Er zijn hier aardig wat mensen die @lonnebol kunnen helpen, daar ik niet voldoende kennis van alternatieve ontvangers heb. Ik vraag mij alleen wel af of de zenderlijst van Canal Digitaal automatisch bijgesteld kan worden als er iets veranderd bij alternatieve ontvangers. 

 

aangepast door ilseonline

Ga ik later invullen, de oude info klopte niet meer.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helpen willen we altijd wel... Denk toch dat hij beter eerst een andere TV koopt... SCART is echt outdated...

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Mimisiku zei:

Helpen willen we altijd wel... Denk toch dat hij beter eerst een andere TV koopt... SCART is echt outdated...

Ik ken er zo ene , die heeft ondertussen een Humax 2000 gekocht , met dikke tegengoesting !!

Zijn Powersky 1900 was kapot , hij had die liever laten maken , want die kon die ondertussen bedienen !!

En ja , die gebruikt nog steeds een VCR om op te nemen , want da's volgens hem veel gemakkelijker !! 😲

En .... die Humax is via de scart gekoppeld aan de VCR en die dan naar de TV !!

Z'n TV een 26 inch flatscreen (DVB-T & DVB-C) , z'n oude visbak had het 2 jaar geleden begeven !!

Als die wa' snuggerder was , had die beter een TV met DVB-T/T2-C-S/S2 gekocht !! Maar ja .... zuinigheid ....

aangepast door cookie monster

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

 

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,

but the doctor did get a brain-attack !! my name:

 

breedbandwurger 1967

 

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...