Ga naar inhoud


Welke satellietontvanger voor in Duitsland i.c.m. Canaldigitaal en vrije Duitse zenders


lonnebol

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Mijn eerste vraag hier. Ik heb ook even rondgezocht op het forum maar het niet echt gevonden en voorheen ook gegoogeld, maar het duizelt me aan alle informatie.

 

Wij hebben een vakantiehuisje in Oost-Duistland. Net onder Dresden bij de Tsjechische grens. Echt buitengebied en dus de enige manier om tv te ontvangen is via de schotel. Bij de aankoop van het huisje een paar jaar geleden zat er al een schotel op het huis en was er een (simpele) ontvanger aanwezig. We hebben ook beeld (FTA), maar de ontvangst is belabberd. Veel zender vindt hij wel, maar hebben geen beeld en anderen geeft hij bijna continu aan dat de ontvangst slecht is. Nu gaan we over twee weken weer die kant op en willen we de schotel opnieuw uitrichten (ik heb een kastje om het signaal te testen) en misschien vervangen. In het verleden (ruim 10 jaar geldeden) heb ik thuis Canal Digitaal gehad met een 60 cm Triax-schotel met een duo LNB (Astra 1 enb 3?).  De ontvanger heb ik ooit aan een oom weggegeven. Voor nu is de ontvangst van FTA Duitse zenders meer dan voldoende, maar in de toekomst willen we er misschien toch een Canal Digitaal smartcard in kunnen zetten om Nederlandse zender te kunnen ontvangen. De ontvanger zal dus ook vervangen moeten worden.

 

Eigenlijk heb ik de volgende vragen:

  • Hoe moet de schotel uitgericht worden i.c.m. de duo LNB voor FTA Duitse zenders en toekomstige ontvangst van Nederlandse zenders? Ik denk dat hij nu op 19.2 uitgericht staat.
  • Welk merk/welke ontvanger zou goed zijn voor een toekomstige Canal Digitaal smartcard, duo LNB en FTA Duitse zenders? Dit moet het liefst wel een tweedehands model zijn/niet te prijzig.

 

Bedankt alvast.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Wellicht handig om te kijken op dishpointer.com om te kijken hoe je de schotel moet richten. Afhankelijk van de locatie en schoteldiameter is er goede ontvangst mogelijk.. Astra3 en Astra1 zijn sterke satellieten. Dat is in Duitsland op zich met een 60cm schotel al goed mogelijk. Belangrijk is wel dat de schotel vrij zicht heeft. Bomen/begroeiing is funest.

 

De ontvanger: ook weer budgetgebonden. Een ontvanger met enkele tuner kost nieuw tussen de €100~€140. Daarin moet minimaal een kaartslot in zitten (voor de losse smartcard van Canal Digitaal). Bezit je géén losse smartcard, dan raad ik aan deze via dit forum van iemand over te kopen. En daar moet je niet té lang mee wachten!! Heb je al een CI van Canal Digitaal (CAM701) dan dient je ontvanger over een CI slot te beschikken.. Ben je van zins om tegelijk te kijken én op te nemen dan moeten er minimaal twee tuners in de box zitten (duurder)

 

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Mimisiku zei:

 

 

<zucht> 

 

Het juiste advies is een enigma2 ontvanger met een CI slot omdat we niet weten wanneer Canal Digitaal het onmogelijk maakt om de losse kaarten in een publieke softcam te gebruiken.  Een ontvanger met alleen een kaartslot zal dan niet meer voldoen of je moet via een payserver gaan kijken.  Die kunnen zich meestal wel oplossingen permitteren. 

 

Uiteraard kun je ook kiezen voor een Canal Digitaal box  maar dan zit je vast aan hun zenderlijst. Of voor een CI module maar dan kun je weer niet kijken en opnemen tegelijk meen ik.  Daar gaan meer tuners niks aan veranderen. 

 

Verder de schotel uitrichten op 23,5 oost in de center en 19,2 er naast. (23,5 is net iets zwakker) Wel zorgen dat je vrij uitzicht hebt en opletten dat je de duo-LNB op de juiste wijze monteert.  

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat vindt JIJ het beste advies.....

Losse kaarten worden nog keurig geregistreerd alleen niet meer los verkocht.. Nog prima te gebruiken. 

 

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 minuten geleden, Mimisiku zei:

 

Losse kaarten worden nog keurig geregistreerd alleen niet meer los verkocht.. Nog prima te gebruiken. 

 

 

Tot dat CDS seca mode uitschakelt wel,  dat is werkelijk 1 druk op een knop voor ze,  en dan werken de kaarten alleen nog in de provider box of CI module. 

aangepast door Codx

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Codx,

 

Dat weerspreek ik ook absoluut niet. Zolang CDS zelf niet aangeeft dat Seca3 wordt uitgefaseerd is het dus nog actueel. Bij Irdeto werd dat ook keurig gemeld. Dat ze er uiteindelijk van afwillen is duidelijk (waarom anders Viaccess introduceren?). CDS doet hetzelfde als in de Irdeto uitfaseerperiode, namelijk nieuwe kanalen uitsluitend in de nieuwe codering aanbieden. Hiermee hopen ze dat men overstapt naar de nieuwe standaard.

Maar ja, ze gooien de laatste tijd meer kanalen weg dan erbij komen. Wegens het Discovery verhaal zijn een aantal zenders weer (tijdelijk) terug gecodeerd in Seca.

Mocht Seca echt uitgaan zullen de Seca klanten vast wel een aabieding krijgen in de vorm van óf een CAM701 of een MZ101 doosje (of wat dan gangbaar zal zijn)..

 

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat zie je verkeerd, ze hoeven niet aan te geven dat seca mode uitgefaseerd wordt. Officieel ondersteunen ze al jaren geen boxen meer die met SECA 3 werken of een softcam.   De  kaarten blijven gewoon werken alleen jij moet ze in een gecertificeerde box of CI module stoppen.  Wanneer dit allemaal gaat gebeuren weten we niet maar het zal niet eeuwig door gaan.   

 

Bovendien zoals je weet heeft CDS/M7 nieuwe eigenaren en die gebruiken in Frankrijk (CanalSat France) nog steeds de bestaande seca (nagra) kaarten maar wel zonder seca mode waarbij de kaarten aan 1 box of module zijn gekoppeld. Ook viaccess orca is daar in gebruik. Voor beide bestaan oplossingen maar dat is voor de gemiddelde kijker niet bereikbaar.  

 

In alle gevallen is het verstandig om rekening te houden met veranderingen in het coderingssysteem en gezien je een ontvanger niet voor 1 jaar koopt... kun je er beter eentje met een CI slot aanschaffen.  

aangepast door Codx

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Is ook mijn advies voor wanneer je ontvanger nog een aantal jaren gebruikt moet worden.

Koop er een met een CI slot.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

I beg to differ... Bij uitschakelen van Seca3/Nagra kaarten t.g.v. Viaccess moeten ze dat wel degelijk communiceren. Alle Seca klanten moeten een overstap kunnen maken naar de nieuwe standaard. Geen idee hoe lang die periode zal zijn.. Ze zullen vast wel een e-mail uitsturen naar de klanten....

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Mimisiku zei:

I beg to differ... Bij uitschakelen van Seca3/Nagra kaarten t.g.v. Viaccess moeten ze dat wel degelijk communiceren. Alle Seca klanten moeten een overstap kunnen maken naar de nieuwe standaard. Geen idee hoe lang die periode zal zijn.. Ze zullen vast wel een e-mail uitsturen naar de klanten....

 

Ja als ze die kaarten ooit volledig gaan vervangen voor viaccess wel maar daar hadden we het niet over.  Bovendien heb je dan toch nog steeds een ontvanger met CI slot nodig. Kortom je advies was verkeerd.  Het wordt een ander verhaal als men aangeeft via payserver te willen kijken, dat is er geen sprake van een eigen kaart of module.

 

Maar  legitiem satelliet kijken is voor een hoop mensen niet interessant meer.  Als je kijkt wat voor andere oplossingen er zijn dan kom ik tot de conclusie dat providers hier in NL en niet alleen op satelliet heel snel hun shit voor mekaar moeten krijgen want men loopt op alle fronten achter en de prijs blijft maar stijgen, genoeg is genoeg. Men gaat de strijd pijnlijk verliezen en dat komt met name door de content industrie die alleen maar graaien wil. Providers komen volledig in het nauw... En brein of eurojust slaan nog geen deuk in een pakje boter. 

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb eerlijkerwijs vroegûh ook wel lijntjes getest. Één en al ellende met haperingen, freezes etc. Daar kun je nooit betrouwbaar TV mee kijken, laat staan opnemen.. Nee, dan liever eigen kaarten... Als satellietproviders omvallen c.q. stoppen dan valt er ook niks te sharen :)

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb pas nog op MP een Titan 4 combo gescoord voor ca 40€, daar komt nog bij een cam en een cd kaart (die had ik al)

hiermee kan ik sat ontvangen (DVB-S) en de aardse digitale kanalen (DVB-T)

er is genoeg 2e hands te koop, maar lees goed de specs van de aangeboden sat ontvangers

Samsung 40D6510WS

Link naar reactie
Delen op andere sites

22 uren geleden, lonnebol zei:

Net onder Dresden bij de Tsjechische grens.

Daar in Dresden heb ik gewoond en met T55 was er voldoende ontvangst op 23,5 Oost met de schotel in de gemeenschappelijke tuin. Met de Schotel op balkon had ik echter geen vrij zicht meer op de 23,5Oost. Dat staat ook op sat4all als topic.

Ik heb getest met een tripletuner panasonic TV.

Als er een TV aanwezig is kan het zijn dat die geen satelliettuner heeft, dus is het meenemen van een receiver een goed idee OF hem desnoods ter plaatse kopen want het is in Dresden veel goedkoper bij *.*.*.*.*. (weet je hé reclame verboden) @lonnebol, je komt er toch voorbij op de weg naar Tsjechië via de A4 en over de 86 Autobahn

 

Voor die Enigma2 receiver inrichten en met CI-Cam heb je een beetje kennis nodig (wat software op de laptop en USB stick) en een Internet aansluiting als je hem ter plaatse koopt.

DCC_E2.exe

Winrar

DreamboxEdit

Settings met CDS zenderlijst

ethernet switch en lankabel en desbetreffende gateway tussen laptop en Receiver

een hoop gedoe

Dat kun je thuis vooraf al doen als je hem in Nederland koopt, maar vergeet niets dat je nodig mocht hebben daaro.

 

Voor een doorsnee goede CI+ Cam receiver die de Canal Digitaal CI-Cam ook accepteert zijn er veel mogelijkheden.

Of de TV een HDMI of een Scart aansluiting heeft weten wij niet. Dat zou je de uitbater van de vakantiehuisjes nu kunnen vragen telefonisch.

 

Het is echter wel van belang want niet elke moderne receiver heeft Scart en er staan in vakantiedorpen en op hotelkamers ook wel vaker oude CRT buis TV's die enkel audio en video in per tulpstekker heeft.

aangepast door Tonskidutch
aanvullend scart

Carolina Carol Bela

Rosalia De Souza

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Tonskidutch zei:

Het is echter wel van belang want niet elke moderne receiver heeft Scart en er staan in vakantiedorpen en op hotelkamers ook wel vaker oude CRT buis TV's die enkel audio en video in per tulpstekker heeft

Daar bestaan ook oplossingen voor dacht ik:

https://wikitronics.nl/televisie/hdmi-naar-rca-kabel-werkt-niet

HDMI naar RCA/SCART converter
HDMI to 3RCA converter
HDMI to 5RCA converter

HDMI to scart to RCA

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

 

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,

but the doctor did get a brain-attack !! my name:

 

breedbandwurger 1967

 

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...