Ga naar inhoud


Multistream 5WestB 29500 met FEC 8/9


kwetal

Aanbevolen berichten

Bijvoorbeeld de Kathrein VWS 04 ? 23 euro. Of moet ik aan veel meer denken?

 

Aangezien ik met quattro's werk zou ik me misschien ook tot het meest kritische kwadrant kunnen beperken. Of niet?

 

Voorlopig denk ik in eerste instantie aan een grotere schotel. Een tweede T-90. ook voor een betere spreiding tussen oost en west. Momenteel staat 5W apart op een schotel van 80 bij 75. Daar moet toch ook nog wel wat winst in kunnen zitten?

 

Wat is een fatsoenlijke satellietmeter? Die veel geroemde Schwaiger valt me flink tegen. Of ik kan er niet mee werken. Vindt categorisch een aantal satellieten niet en bij de kwaliteit knalt die meteen door naar 100%. Dat maakt het afstemmen op kwaliteit er niet eenvoudiger op :)

T90 met 5W, 4, 9, 13, 16, 19, 28E. 2x EMP Centauri 17/8. 6xSUR420.
W10 PC, Ryzen7-3700, TBS6590 dual met CI - DVBDream - LG Oled 55"

VU Ultimo; 2xtwin FBC, VU Uno met twin FBC - Samsung QLED 75"

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik gebruik een simpel dingetje van Octagon. Je moet per satelliet een aantal bekende transponders inprogrammeren. Hij scant géén NIT. Maar geeft keurig met een Q en S balkje aan als hij wat vindt. 

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 uren geleden, kwetal zei:

Bijvoorbeeld de Kathrein VWS 04 ? 23 euro. Of moet ik aan veel meer denken?

Aangezien ik met quattro's werk zou ik me misschien ook tot het meest kritische kwadrant kunnen beperken. Of niet?

 

Die Kathrein VWS 94 is ook een in-line versterker met een speciaal filter voor de CAI band. Nee ik bedoel de Kathrein VWS 2551 Satellietsignaalversterker 4-voudig 16 dB.

Essentieel is de regelbare gain en tilt (preemphasis) om de kabelverliezen te compenseren.

 

12 uren geleden, kwetal zei:

Voorlopig denk ik in eerste instantie aan een grotere schotel. Een tweede T-90. ook voor een betere spreiding tussen oost en west. Momenteel staat 5W apart op een schotel van 80 bij 75. Daar moet toch ook nog wel wat winst in kunnen zitten?

 

Als het je gaat om die 8/9 transponder kom je nog 3 dB te kort en zou een 110 cm nodig zijn. Vergeet niet dat die transponders niet voor DTH zijn maar voor kopstations.

Dus als je echt met de grote jongens mee wilt doen.....

 

12 uren geleden, kwetal zei:

Wat is een fatsoenlijke satellietmeter? Die veel geroemde Schwaiger valt me flink tegen. Of ik kan er niet mee werken. Vindt categorisch een aantal satellieten niet en bij de kwaliteit knalt die meteen door naar 100%. Dat maakt het afstemmen op kwaliteit er niet eenvoudiger op :)

 

Je moet een meter zoeken die ook de RF sterkte kan meten. Ik gebruik zelf de Alpsat . Dit is een combo maar aan zoiets moet je wel denken vrees ik.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 uren geleden, Mimisiku zei:

Ik gebruik een simpel dingetje van Octagon. Je moet per satelliet een aantal bekende transponders inprogrammeren. Hij scant géén NIT. Maar geeft keurig met een Q en S balkje aan als hij wat vindt. 

 

Voor die uitgebreide installatie van kwetal is een RF sterkte (S) indicatie niet voldoende. Hij moet echt dBmV kunnen meten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Old Satterhand zei:

Als het je gaat om die 8/9 transponder kom je nog 3 dB te kort en zou een 110 cm nodig zijn. Vergeet niet dat die transponders niet voor DTH zijn maar voor kopstations.

Dus als je echt met de grote jongens mee wilt doen.....

 

Een 110cm schotel voor de Multi Stream zenders is op 5W is totaal overbodig.

Ik heb hier met een Kathrein 90cm schotel 18,50 db op de Franse Multi Stream zenders.

Een 80cm schotel is meer dan voldoende.

 

screenshot.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

28 minuten geleden, patje7of9 zei:

...

Een 110cm schotel voor de Multi Stream zenders is op 5W is totaal overbodig.

Ik heb hier met een Kathrein 90cm schotel 18,50 db op de Franse Multi Stream zenders.

Een 80cm schotel is meer dan voldoende.

 

Dank voor je bijdrage. Ik denk dat de zwakke ontvangst bij kwetal te wijten is aan het gebruik van een multifocus.

Jouw ontvangst rapport bewijst dat je met een 'gewone' schotel, desnoods met meerdere LNBs een beter resultaat boekt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb hier 12,2 dB op ETB1 op 5W - ik gebruik inverto ultra black lnb's op mijn T90. Het is nu wel bewolkt en de LNB staat aan het uiteinde van de T90 rail, maar dit is voldoende voor de multistream zenders op 5W. Bij zwaardere wolken en/of regenval zijn deze wel de eerste zenders die verdwijnen, het hangt er dus een beetje van af hoeveel regenreserve je hebt.

136051231_ETB15W.jpg.f16cbddb8004703d26aacc34cc677986.jpg

DreamBox 8000+Xtrend ET10000+Gigablue UHD 4K, openPLi, CCcam, CD+TVV kaarten (gene zever), wavefrontier T90, EMP Centauri 33/12 multiswitch en VEEL te weinig slaap.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Men dank weer voor de input.

 

Nu is Vlaanderen wat betreft de transalpine beam wat gunstiger bedeeld dan het noorden van Nederland. Ik zal toch wat extra diameter in moeten zetten om dat te compenseren.

 

Verder heb ik begrepen dat de decibellen op het scherm van de ontvanger een indicatie is. Maar niet alles zegt. Doordrukken op de OK knop van mijn ultimo geeft behalve EPG rechtsboven ook nog een indicatie over AGC, SNR en BER. Die laatste is, vreemd genoeg, altijd nul. Maar die SNR is toch redelijk bruikbaar?

 

Op de rand van de rail van de T90 schijnt het bij een aantal voldoende te werken. Ik ga toch liever voor een meer centrale plek. Daarnaast heeft de T90, ondanks grote opstelrail en grote openingshoek toch nog beperkingen. Badr kan ik bijvoorbeeld niet plaatsen naast 28.2. Ik zie meer redenen voor een tweede T90.

 

Nu heb ik de ruimte voor een tweede T-90. Op de twee meter mast is daarna zelfs nog ruimte over voor een een draaibare 120 cm. Heb ik zo grofweg berekend. Die kan ik gaan inzetten voor de moeilijke gevallen. Het was ook de opzet van mijn nieuwe schotelpark, relatief ver van de ontvanger, om voldoende uitbreidingsmogelijkheden te hebben. Overigens begint mijn vrouw, tegen de afspraken in, alweer te sputteren. "Je hebt toch al meer dan genoeg zenders?"

 

Die Alpsat lijkt me een prachtig ding. Maar nu heb ik al 200 uitgegeven aan de Schwaiger. (die ik eigenlijk te duur vind gezien de prestaties) Een hobby mag wat kosten. Het moet helaas een keer ophouden.

T90 met 5W, 4, 9, 13, 16, 19, 28E. 2x EMP Centauri 17/8. 6xSUR420.
W10 PC, Ryzen7-3700, TBS6590 dual met CI - DVBDream - LG Oled 55"

VU Ultimo; 2xtwin FBC, VU Uno met twin FBC - Samsung QLED 75"

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...