Ga naar inhoud


Multistream 5WestB 29500 met FEC 8/9


kwetal

Aanbevolen berichten

Op grond van bepaalde overwegingen zit er nu 80 meter coax tussen de schotel en de hobbyontvanger in mijn PC. Met optimalisering van de schotelinstelling heb ik, denk ik, wel zo'n beetje de grenzen bereikt. Op twee van de vier coax kabels heb ik bij wijze van proef twee inline versterkers geplaatst, direct na de uncommited switch. Het RF level is er behoorlijk mee opgekrikt en de SNR lijkt er niet onder te lijden. In ieder vind ik nu vrij snel een lock op voorheen moeilijke/zwakkere transponders. Ik gebruik een TBS 6590 kaart onder W10 met DVBDream.

 

Handmatig heb ik op 5W de RAI HD's en de LA7's HD's kunnen instellen en ontvangen.

 

Bij de Fransen lukt dit niet meer. Er komt geen lock na tunen. Ik denk dat de FEC van 8/9 me opbreekt. Voor zover ik het begrepen heb moet er dan van de 9 overgezonden bits er 8 goed zijn om de digitale trein op gang te houden. Zijn er forumleden, in onze omgeving,  die het wel lukt om deze multistream transponders werkend te ontvangen?

T90 met 5W, 4, 9, 13, 16, 19, 28E. 2x EMP Centauri 17/8. 6xSUR420.
W10 PC, Ryzen7-3700, TBS6590 dual met CI - DVBDream - LG Oled 55"

VU Ultimo; 2xtwin FBC, VU Uno met twin FBC - Samsung QLED 75"

Link naar reactie
Delen op andere sites


1 uur terug, kwetal zei:

Bij de Fransen lukt dit niet meer. Er komt geen lock na tunen. Ik denk dat de FEC van 8/9 me opbreekt. Voor zover ik het begrepen heb moet er dan van de 9 overgezonden bits er 8 goed zijn om de digitale trein op gang te houden. Zijn er forumleden, in onze omgeving,  die het wel lukt om deze multistream transponders werkend te ontvangen?

 

Voor de Franse Multi stream zenders moet je minimum een SNR hebben van 10,7 DB om een lock te krijgen op deze transponder.

Beneden deze waarde zal je GEEN lock ontvangen.

 

 

Schermafbeelding 2020-08-25 om 16.51.16.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, kwetal zei:

Ik denk dat de FEC van 8/9 me opbreekt. Voor zover ik het begrepen heb moet er dan van de 9 overgezonden bits er 8 goed zijn om de digitale trein op gang te houden.

 

Nee, dat klopt niet.

8/9 betekent dat 8/9 van de data voor de data (programma´s + metadata) is en 1/9 voor de fout correctie. Het is een niet zeer robuust signaal en vereist een zeer hoge ontvangststerkte met nagenoeg geen ruis.

Een FEC van 1/2 of 3/4 is veel robuster. Omdat de foutcorrectie veel hoger is, mag de signaalkwaliteit minder zijn.

 

Die inline-versterkers die zou ik er uitgooien. Die maken het van kwaad tot erger.

Jammer dat ons aller Sjaak(k) niet meer aktief is, anders had ik gezegd: "Sjaak(k) kom er maar in". 😇

 

Sjaak(k) was onze expert op het gebied van inline versterkers. 😂

aangepast door Drs. IJzerbout

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 minuten geleden, Drs. IJzerbout zei:

Nee, dat klopt niet.

8/9 betekent dat 8/9 van de data voor de data (programma´s + metadata) is en 1/9 voor de fout correctie. Het is een niet zeer robuust signaal en vereist een zeer hoge ontvangststerkte met nagenoeg geen ruis.

Een FEC van 1/2 of 3/4 is veel robuster. Omdat de foutcorrectie veel hoger is, mag de signaalkwaliteit minder zijn.

 

Het is wel bijzonder eigenaardig dat de Rai multi stream zenders op 5W een lagere fec waarde 3/5 gebruiken dan de Franse 8/9.

De reden daarvoor is waarschijnlijk om het kijk publiek zo klein mogelijk te houden.🤔

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

De rekensom zal wel anders zijn, bij 8/9 kunnen er meer zenders of een betere kwaliteit doorgegeven worden op de transponder.

Dan kunnen die paar grotere schotels op die kopstations ruimschoots betaald worden van de uitgespaarde transponderkosten.

 

 

En komen ze in Italië geld tekort dan........

Even Brussel bellen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

36 minuten geleden, ceesv zei:

De rekensom zal wel anders zijn, bij 8/9 kunnen er meer zenders of een betere kwaliteit doorgegeven worden op de transponder.

Dan kunnen die paar grotere schotels op die kopstations ruimschoots betaald worden van de uitgespaarde transponderkosten.

 

Zo is het. 

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Drs. IJzerbout zei:

Die inline-versterkers die zou ik er uitgooien. Die maken het van kwaad tot erger.

Jammer dat ons aller Sjaak(k) niet meer aktief is, anders had ik gezegd: "Sjaak(k) kom er maar in". 😇

 

Sjaak(k) was onze expert op het gebied van inline versterkers. 😂

 

Misschien gebeurt dat ook wel. Voorlopig ben ik nog wel een tijdje aan het testen. Ik heb twee kabels met en twee zonder. Mijn voorlopig indruk is dat het met net even beter gaat. Die 80 meter zorgt toch voor een aanzienlijke demping. Ik zal melden hoe het is afgelopen. Hopelijk wordt Sjaak weer eens actief :)

 

De route naar de woonkamer met de VU+Ultimo is 45 meter. Dat scheelt. Daar zitten sowieso geen versterkers in. Ik zal het daar ook eens proberen. Maar als het op een T90 al kantje boord is dan is de Visiosat 80 bij 75 nog slechter uit. Verder hangt er een Inverto IDLP-QTL410-PREMU-OPN. Misschien moet ik die vervangen door een echte Black Ultra. (Opvallend is dat deze laatste vrijwel overal een tientje duurder is geworden dan een paar maanden geleden) Maar een 100 tot 120 cm schotel zou mijn kansen verbeteren begrijp ik.

 

Verder iedereen bedankt voor de bijdragen.

T90 met 5W, 4, 9, 13, 16, 19, 28E. 2x EMP Centauri 17/8. 6xSUR420.
W10 PC, Ryzen7-3700, TBS6590 dual met CI - DVBDream - LG Oled 55"

VU Ultimo; 2xtwin FBC, VU Uno met twin FBC - Samsung QLED 75"

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sjaak(k) was op 30 juni nog actief. Zal hij niet gewoon lekker op vakantie zijn?

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, moonchild zei:

Een black ultra quattro heeft toch de aansluitingen onder een hoek van 90 graden, slecht dus voor een multifeed setup.

 

De black ultra krijgt de Visiosat helemaal voor zich alleen :)

 

Voor het overige hebben de vier reeds in bedrijf zijnde black ultra quattro's de aansluitingen recht naar beneden. Ziet er qua afmeting en uiterlijk precies zo uit als een quad. Maar dan met VL, VH, HL, HH in de kleine lettertjes bij de aansluitingen. Het zijn flinke jongens. Eigenlijk zou je bij het ontwerp van de T90 multifeed setup zodanig moeten schuiven dat de posities op +10 en -10 op de rail ongebruikt blijven. Daar zitten nu noodgedwongen een paar mindere goden van Inverto.

 

Sjaak(k) was op 30 juni nog actief. Zal hij niet gewoon lekker op vakantie zijn?

 

Ik hoop het voor hem. En dat die vakantie niet in een of andere quarantaine eindigt.

T90 met 5W, 4, 9, 13, 16, 19, 28E. 2x EMP Centauri 17/8. 6xSUR420.
W10 PC, Ryzen7-3700, TBS6590 dual met CI - DVBDream - LG Oled 55"

VU Ultimo; 2xtwin FBC, VU Uno met twin FBC - Samsung QLED 75"

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inline versterkers zijn alleen goed om een signaal over een threshold te tillen. Zoals @Old Satterhand in een ander topic al aanhaalde, moet je ze dan wel aan het begin van de kabel zetten, dus net na de LNB. Ik ben echter van mening dat je veel beter naar een LNB kan kijken met een hogere conversie versterking, waardoor je signaal op de kabel hoger wordt. Een extra versterker zal de SNR niet verbeteren 😉 . Maar zoals ik al schreef, als het signaal net onder de threshold van de ontvanger zit, maar op zich een goed genoege SNR heeft, dan kan het helpen. Echter het nadeel van het plaatsen aan het begin van de kabel is dat het je risico loopt op oversturing van de ingang van de versterker, en dan heb je alleen maar meer problemen...!

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 minuten geleden, Big fellow zei:

Inline versterkers zijn alleen goed om een signaal over een threshold te tillen. Zoals @Old Satterhand in een ander topic al aanhaalde, moet je ze dan wel aan het begin van de kabel zetten, dus net na de LNB. Ik ben echter van mening dat je veel beter naar een LNB kan kijken met een hogere conversie versterking, waardoor je signaal op de kabel hoger wordt. Een extra versterker zal de SNR niet verbeteren 😉 . Maar zoals ik al schreef, als het signaal net onder de threshold van de ontvanger zit, maar op zich een goed genoege SNR heeft, dan kan het helpen. Echter het nadeel van het plaatsen aan het begin van de kabel is dat het je risico loopt op oversturing van de ingang van de versterker, en dan heb je alleen maar meer problemen...!

 

Prima analyse van de situatie bij kwetal. Maar om dit echt structureel op te lossen zal hij toch moeten investeren in een fatsoenlijke satelliet meter. Pas dan kan hij eventuele aanpassingen doen aan bv de input regelaars van zijn multiswitches om die oversturing te voorkomen. En volgens mij heeft de Inverto black ultra al een van de hoogste conversie gains in de markt.

Wellicht is een versterker direct achter de LNB een manier om de outputs van sommige LNBs op te krikken, dus voor de multiswitches. Kathrein heeft die, maar zijn niet goedkoop.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...