Ga naar inhoud


Hongarije schakelt DAB+ af


Drs. IJzerbout

Aanbevolen berichten

Ik gebruik al jaren een Linux ontvanger in de keuken als radio.  Deze ontvanger haalt zijn info van de internet streams.

Een powerline adapter levert het netwerk.

 

FM en DAB+ ontvangst zijn in mijn keuken ondermaats.  E.e.a. is wel op te lossen door een buitenantenne aan te sluiten, maar dan moet ik door de hele keuken (of de naastliggende living ) een antenne kabel trekken.

En zoals gezegd heeft de DAB+ ontvangst hetzelfde probleem als FM.  Te zwak....

  • Like 1

~~Rytec Team~~
Mutant HD-2400 /  OpenPli en Maxytec-Multibox SE / OpenPli (mediaspeler)
VU+ Duo / OpenPli en Synology NAS
*All Rytec EPG POWERED*

Link naar reactie
Delen op andere sites


5 uren geleden, ceesv zei:

Er zijn natuurlijk heel veel argumenten te bedenken tegen DAB+, maar dat kan je ook voor FM 

 

In huis gebruik ik geen DAB+, daar werkt het meestal net zo slecht als de fm ontvangst.

(Jongere generaties luisteren meer naar streams via internet met Alexa, of smartphone)

 

 

De jeugd (jongeren) heeft de toekomst. Aangezien deze bijna allemaal alleen met internet bezig zijn geef ik radio (muziek) via internet meer kans van slagen dan DAB+.

Geluidskwaliteit voor mij zelf maakt niet zo veel uit, heb gehoor beschadiging van werken en vroeger met  zoon klein radiootje aan mijn oor naar mijn favoriete muziek moeten luisteren want mijn ouders wilden die rot herrie niet horen. Nu heeft de jeugd ook zijn eigen muziek via internet met de mobiele telefoon en eventueel een boombox om van te genieten. Via internet thuis of mobiele data is wel handig want zo heb je alles in een apparaat .

 

Van horen zeggen of zelf uitgeprobeerd? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 6-11-2020 om 18:27, ceesv zei:

Kanaalscheiding bij stereo ontvangst is ook een probleem, bij 30 dB ben je spekkoper.

 

Zo slecht is dat niet. Het is beter dan een goede grammofoonplaat.

Alles boven 25 dB is goed.

Op onze FM zender Panorama FM reduceren we de kanaalscheiding zelfs naar 24 dB om multipathing in JBR en het Financial District te ondervangen vanwege de hoge wolkenkrabbers.

Multipathing heb je niet bij DAB+ en DRM+  Sorry, correctie: je hebt het wel maar je hoort het niet.

aangepast door Drs. IJzerbout
  • Like 1

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Raar dat Hongarije DAB+ volledig afschakelt, ik dacht dat dit de toekomst ging worden voor heel Europa, alhoewel zolang er in België en Nederland nog FM ontvangst mogelijk is zal daar zo lang als mogelijk nog gebruik van gemaakt worden, ook gsm's die nog werken op fm ontvangst waar ik gebruik van maak...

Timm1983

  • Like 1

Admin: Dit account is ontoegankelijk gemaakt vanwege het gebruik van een niet-bestaand email adres met talloze aflever foutmeldingen tot gevolg. Het lid reageerde niet op het verzoek dit te wijzigen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 10 maanden later...

Hongarije heeft nu dan toch ontdekt dat DAB+ zo gek nog niet is. 

En ze zijn weer druk aan het testen in de hoofdstad met een zender van maar liefst even 10 dikke Watt's.

En dan vragen ze om ontvangstberichten. 

Wat ze daar nu mee willen is me een volkomen raadsel. 

Ik denk dat ze het wiel opnieuw aan het uitvinden zijn en zodoende hun gezicht niet willen verliezen. 

De hele DAB+ techniek is bekend. Andere landen hebben al zeker meer dan 10 jaar ervaring. Maar Hongarije gaat alles weer opnieuw testen. 

 

DAB+: Neue Tests in Ungarn
Nach mehr als einem Jahr ist in Ungarn wieder ein Testbetrieb mit DAB+ in der Hauptstadt Budapest gestartet. Laut dem Portal Satinfo.blog.hu handelt es sich um ein Testensemble mit vier Kanälen und unterschiedlichem Fehlerschutz (von 1A bis 4A), das vom Telekommunikationsuntermnehmen Broadcast KR betrieben wird. Gesendet wird im Kanal 10D. Der Versuch soll bis Ende Oktober laufen, der Betreiber bittet um Feedback und Empfangsberichte.

 

Bron: Satellifax

  • Like 3

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...